overstuur

Stel je voor, een gangetje van 40-50, een vrij scherpe bocht naar links.
Gas los en rustig insturen. Mocht het een beetje te hard gaan, glijdt de boel vanzelf over de voorwielen naar de buitenkant, dacht ik...
Zonder waarschuwing breekt ineens de achterkant uit! Met flink tegensturen de boel toch op de weg kunnen houden, maar toch wel enigszins geschrokken.
Eigenlijk wel het laatste wat ik had verwacht bij een voorwielaandrijver.
Weet iemand of dit een bekend euvel is bij de octavia 1?
Ik heb altijd voorwielaangedreven auto's gereden, maar dit nog nooit meegemaakt.
 

van_der_P

Senior Member
Als je wellicht ook nog de koppeling intrapt. Dan kan ik mij die reactie voor stellen.
Je kun het beste een bocht met een licht trekkende motor nemen.
Dat betekend dat je voor de bocht het gas los laat (snelheidverminderen niet remmen), en in de bocht een beetje gas bij geeft dan rolt die er zo doorheen.

Als je dat zo doet rij je er iedereen in een bocht uit, en heb je er geen problemen mee. Een goede voorbereiding is het halve werk.
 

Gieliovd

Forumguru
Tja, het ging net even te snel blijkbaar. Er ligt veel meer gewicht op te voorwielen en als je snel genoeg gaat en scherp genoeg instuurt heb ik het idee dat de auto als het ware opgetild wordt naar één kant. Dan kun je dit krijgen.

Ik heb op weg naar het werk ook een lange bocht welke ik met 120 wel eens in kom zetten, maar dat durf ik toch niet echt maar aan.
 

van inkel

Forumguru
Dit noemen ze nu lift off oversteer (gas los overstuur), met een voorwiel aandrijver proberen om altijd iets trekkracht op de voorwielen te houden.
 

TurboBooster

Forumguru
Overstuur is een technische term om het stuurgedrag bij auto's uit te drukken.

Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht. Het effect is dat de achterkant van de auto de voorkant dreigt in te halen, wat in het extreme geval kan resulteren in een spin.

Overstuur corrigeren kan altijd door tegensturen of gedoseerd (!) gas bijgeven: het gewicht van de auto wordt zo naar de achteras toe verplaatst met als een stabiliserend effect tot gevolg.

Overstuur wordt door de ervaren bestuurders ook soms bewust uitgelokt worden om sneller of makkelijker een bocht of bochtencombinatie te ronden, bijvoorbeeld bij rallyrijden. Overstuur uitlokken kan op verscheidene manieren. Veel hangt echter af van het type aandrijving van de auto: voor-, achter- of vierwielaandrijving. Sommige overstuurtechnieken kunnen enkel gebruikt worden bij voor- of vierwielaangedreven auto's. Over het algemeen kan men echter stellen dat achterwielaangedreven auto's veel makkelijker tot overstuur te bewegen zijn. Een extreme vorm van uitgelokt overstuur is driften. Te abrupt gas terugnemen kan echter zorgen voor overstuur.

De meeste autofabrikanten kiezen onderstuur als basisafstelling voor hun auto's. De natuurlijke reactie van automobilisten in onverwachte situaties is gas terugnemen en dat corrigeert juist het onderstuur. Naarmate een auto zwaarder beladen is, verschuift het zwaartepunt van de auto naar achteren. De auto heeft dan eerder de neiging om in een overstuur situatie te geraken.

Ik zou ook eens andere banden in overweging nemen.

TB.
 

Thorne

Nieuw lid
Die Octavia één zijn wat mij betreft dan ook echt boodschappenwagentjes. Vreselijk hoe die dingen op de weg liggen. Wanneer je ook wat spullen in je enorme achterbak heb liggen dan wordt het helemaal erg met dat uitbreken van de achterkant.
 

Desperado

Forumguru
Die Octavia één zijn wat mij betreft dan ook echt boodschappenwagentjes. Vreselijk hoe die dingen op de weg liggen. Wanneer je ook wat spullen in je enorme achterbak heb liggen dan wordt het helemaal erg met dat uitbreken van de achterkant.

Tja....of je hebt gewoon pech met je auto, of je kunt niet rijden. :2133:
Ik hoor verder niemand met deze klacht, dus het lijkt mij geen echt Octavia probleem.
 

van inkel

Forumguru
Die Octavia één zijn wat mij betreft dan ook echt boodschappenwagentjes. Vreselijk hoe die dingen op de weg liggen. Wanneer je ook wat spullen in je enorme achterbak heb liggen dan wordt het helemaal erg met dat uitbreken van de achterkant.

Heeft waarschijnlijk nog nooit met een Astra G station gereden.

Heb met mijn O1 nog nooit wegliggings problemen gehad.
 
Nooit last van.

Ik rijd heel veel kilometers met de Octavia vooral met zware belading. Ik kan de auto echt hard de bocht in gooien zonder dat de auto uitbreekt. Nooit problemen gehad met de wegligging van deze auto. Zelfs met de originele schokbrekers die ik er nog onder heb zitten. Moet zeggen dat ik het klasse vind voor een boodschappenauto'tje.
 

Dutch4x4

Senior Member
Die Octavia één zijn wat mij betreft dan ook echt boodschappenwagentjes. Vreselijk hoe die dingen op de weg liggen. Wanneer je ook wat spullen in je enorme achterbak heb liggen dan wordt het helemaal erg met dat uitbreken van de achterkant.

Juist lollig toch? Door de lange overhang achter van de Octavia (en zeker als de bak gevuld is) heb je inderdaad een speelsere achterkant dan de Golf of Leon op dezelfde bodemplaat. Die auto's zijn alleen maar onderstuur in de gloria - gaaaap. Heeft trouwens niks met de O1 te maken, de O2 (vooral met sportonderstel) heeft het nog veel meer.

Verder moet de draadstarter iets meer informatie geven: 'gas los', wil dat zeggen gas los in de bocht dan wel zonder gas door de bocht rollen? Ja, dan loop je inderdaad kans op lift-off oversteer. Of zat je wel op het gas, merkte je dat je te hard ging en liet je het gas te abrupt los? Zelfde recept...

Tot slot, omdat TB erover begint, hier nog een bandenadvies voor iedereen die elke dag lekker dwars wil:

http://www.nu.nl/news/1454009/37/'ANWB_test_slechtste_autoband_ooit'.html

Wél alleen voor de achteras. :D
 

Vlaar032

Senior Member
Voorwielaandrijver in de bocht?

Het beste voor een snelle bocht met een voorwielaandrijver is om in te houden voor de bocht maar alweer (rustig) gas bij te geven in de bocht. Dan trekt hij zich er netjes doorheen. Als je met een Octavia I toch gaat schuiven wordt het misschien ook wel eens tijd voor een schokdempertest.
Dat zijn van die lekkere onderdelen die langzaam minder worden terwijl je dat bijna niet merkt. En als ze dan verwisseld zijn, heb je opeens een veel strakker rijdende wagen.
Maar een O1 (of O2) met een standaard onderstel is niet echt gebouwd als bochtenridder maar meer als allemansvriend. Als je ook snelle bochten wilt moet je er eigenlijk een Mini bijkopen voor de lol.
 
Bovenaan Onderaan