Overweeg een S2C, paar vragen over kleur en wielen.

Jazzy

Lid
Ter vervanging van mijn huidige S2 overweeg ik een S2C. Ik heb inmiddels serieus bij Mercedes (C-klasse Estate) en Volvo (V70 Limited Edition) gekeken maar ik kan niet om de S2C heen, blijkbaar rij ik de komende jaren gewoon weer Skoda. :)

Wat ik op het oog heb:
Skoda Superb Combi 1.8 TSI met DSG
- Elegance Business Line
- Connect pakket (BT + MDI)
- Panoramadak
- Elektrische achterklep
- 18" Themisto velgen
- Parkeerassistent
- Verlaagd onderstel
- Ivory interieur
- Zijairbags achter

Mijn vragen:
Ik wil graag een sportieve look bereiken maar weet niet goed met welke kleur. Wat ik niet wil is zwart omdat je daar alles op ziet en wat helaas ook niet kan is wit omdat dit niet samen gaat met een Ivory interieur. Platin Grey bijvoorbeeld vind ik heel mooi maar staat eerder luxe dan sportief.

Mijn huidige Greenline heeft ook een verlaagd onderstel, is dat het zelfde onderstel als wat ik nu als optie wil nemen? Ik dacht eigenlijk dat de Greenline alleen een stukje lager ligt maar niet stugger afgeveerd is ofzo.

Wat doen 18" velgen nu echt met het comfort ten opzichte van bijvoorbeeld 16" die ik nu heb. Harder op korte richeltjes? Gevoelig voor spoorvorming? Klappen op gaten in de weg? Ik kan me er weinig bij voorstellen maar overweeg om de dealer een auto te laten zoeken met 18" velgen in combinatie met het sportonderstel.

Volgens de dealer zit in de Elegance Business Line ook het Soundsystem (meer luidsprekers en een equalizer) maar dit staat niet expliciet vermeld in de folder. Weet iemand hier iets van af?

andrehj

Forumguru
Persoonlijk vind ik 16" veel relaxter, 17" is ook nog goed te doen, maar met 18" zou ik zeker een proefrit maken (en daarbij ook wat slechte wegdekken meepakken). Bovendien wordt met 18" het risico van velgbeschadigingen ook wel erg groot. Maar ik heb een mooi idee voor je: Laat je auto op 16" afleveren op winterbanden en koop dan zelf los een mooie set 17" met zomerbanden. Comfortabeler dan 18" en het ziet er toch mooi uit. En laat ik nu zo'n set voor jou in de aanbieding hebben...

Wat betreft het soundsystem: Begin 2011 zat dat inderdaad alleen standaard op de EBL uitvoering, op de overige uitvoeringen was dat ook helemaal niet meer bestelbaar. En dat terwijl juist vanaf ongeveer 2011 (of MJ 2011) de ellende van dat systeem (brakke geluidskwaliteit door meetrillende deurbekleding) er helemaal uit is en het systeem nu eindelijk klinkt zoals het ooit bedoeld was. Ik zou niet meer zonder dat systeem willen.

___JC___

Forumguru
Een grote auto als de Superb heeft natuurlijk minimaal 18 inch nodig om nog een beetje te smoelen. Met 16 inch is er weinig sportiefs aan vind ik. Tuurlijk is 18 inch minder comfortabel, maar hij wordt er niet stuiterig van ofzo. Ik heb zelf achteraf eibach veren eronder laten zetten (-/- 3cm) en Koni FSD schokbrekers. Rijdt helemaal top, veel beter dan het standaard onderstel.

Jazzy

Lid
Mijn auto wordt standaard al op 17" Venus velgen geleverd maar een 18" setje kost als meerprijs maar 400 euro. In principe wil ik er ook echt 18" op om de auto af te maken, maar dan wel na een proefrit zodat ik vooraf weet wat het effect is.

Goede info over dat soundsystem trouwens, als ik een order plaats dan zal ik de dealer wel laten vastleggen dat hij standaard met dat soundsystem geleverd wordt. De standaard speakers zijn trouwens niet pas sinds 2011 brak hoor, ook in mijn 2009 S2 is het waardeloos. Inderdaad meetrillende deurpanelen die het probleem nog eens verergeren. Als mijn EBL niet iets beters heeft dan moet ik gewoon 1000 euro ofzo weg leggen voor een vervangend setje van JBL of Alpine.

Dat setje Trifid setje is wel leuk trouwens, maar ik heb er nu niets aan. Passen ze ook op een Fabia 2?

michelover

Forumguru
Ik heb dan wel geen combi maar rij nu al vanaf 2009 met veel plezier en 18 inch eronder in de HB uitvoering.
Mijn persoonlijke mening is dat de auto met 18 inch beter op de wegligt en meer gevoel geeft bij het wat vlottere rijden.
Heb zelf ook proefritjes gemaakt met verschillende velg maten en ook met en zonder sportonderstel.
Mijn mening is dat de auto met 18 inch en verlaging het beste stuurt.
En ja hij geeft bij een flinke bobel in de weg dit iets beter door maar nog steeds comfortabel genoeg om niet gelijk je nieren kwijt te zijn.
Vind ook de gevoeligheid voor spoorvorming meevallen, nog niet echt last van gehad.
Maar zoals met meer dingen is het allemaal een persoonlijk gevoel.

Jazzy

Lid
Bedankt.

Jullie nog een goed idee voor mooie kleur om er een sportieve Superb Combi van te maken?

Fabia

† In Memoriam
Aqua Blue metalic en dan donkere antraciet velgen er onder. En sunset ramen zonder chroom. Donkere grill.

Foto-LWMOUKQO-D.jpg

Jazzy

Lid
Okay, even wat ik al heb:
- Chromen lijsten rondom de ramen
- Luxon of Themisto velgen
- Zilveren dakrailing
- Sunset

Het enige wat er te kiezen valt is dus de kleur. :)

Miez1

Forumguru
Hi Jazzy,

Wat in mijn beleving een auto een sportieve uitstraling geeft is het juiste onderstel. Ik rij normaal op 19" maar heb net de stalen 16" met winterslofjes laten monteren. En omdat hij zo lekker laag ligt ziet hij er nog steeds sportief uit. Comfort is met mijn onderstel nog steeds goed, beter dan het standaard onderstel van mijn vorige auto (Honda) waarmee ik op mijn punt kom. Focus op het juiste onderstel voor de sportieve looks, want zelfs in oranje (Jagermeister?;)) is hij dan nog top!

Alles gute !

Miez

Bakkertje

Forumguru
@jazzy: Dank da's de mijne ;) en inderdaad lava blue is echt heel mooi. Ik heb nog geen lava blue Combi gezien en ik denk dat het er zonder de chromen lijsten ook niet zo mooi uitziet. Maar je gaat voor een elegance dus dat zit wel snor ;)

CDO

Forumguru
Lava Blue zeker een mooie kleur (haalt het niet bij Mocca Brown natuurlijk:winkie:) maar zeker een goede keuze. En helemaal met Miez1 eens, auto is pas af na grote wielen + verlagen. Grote wielen alleen met een boel ruimte tussen de band en de wielkast blijft een afknapper.

Jazzy

Lid
Nou, dan is de kleur in ieder geval geregeld. :) Er staat een Lava Blue Combi bij dealer Ab Mulder in Apeldoorn maar die heeft volgens mij niet de chromen sierlijsten.

Verlagen en 18" velgen wil ik in ieder geval, heb gisteren even gereden met een 2.0 TSI DSG met 18" en het sportonderstel gereden en het comfort viel me harstikke mee. Ben zigzaggend over de weg gegaan om zoveel mogelijk putdeksels mee te nemen maar het effect was niet heel veel anders dan in mijn huidige met 16" en sportonderstel. Het klappert wat meer maar stoort me in ieder geval niet.

___JC___

Forumguru
Even voor mijn begrip, Lava blue is toch niet heel anders dan de Storm blue metallic van vroeger?

Jazzy

Lid
Ik heb even een paar foto's gemaakt bij Ab Mulder vanmiddag. Binnen staat nog een S2C in deze kleur:
WP_0000172.jpg

WP_0000182.jpg

WP_0000192.jpg

Bovenaan Onderaan