Overweging aanschaf Octavia

• Onderwerp starter Deleted member 35819
  • Startdatum
D

Deleted member 35819

Hallo forumleden,

Ik ben sinds gisteren lid geworden n.a.v. het volgende:

Vorige week is mijn Passat B7 variant gestolen na een woning inbraak. Ik verwacht niet dat ze deze gaan terugvinden (helaas) dus ben mij maar vast gaan oriënteren op een vervangende auto. Na het lezen van de lijst met kinderzoektes en wat andere topics, is de keuze tussen een vervangende Passat B7 Variant, een hybride Yaris Station of juist een Octavia (dit geniet de voorkeur)

Mijn oog is gevallen op de volgende twee advertenties:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer (Deze is mogelijk van een forumlid (zo ja, hoi!).

Zouden jullie mij kunnen helpen met de afweging? De eerste is interessant vanwege de uitvoering (leder/navi) en de tweede vind ik interessant vanwege het voorgestelde verbruik, maar kan ik kan weinig vinden over het onderhoud en eventuele nadelen van dit G-Tec systeem. Mogelijk weten jullie meer?

Alvast hartelijk bedankt!
Groeten, Thomas

Smeeuwis

Donateur
Hallo, welkom op het Forum. Alvorens we ingaan op je vragen: het wordt hier zeer gewaardeerd als je jezelf even zou willen voorstellen in de Meet and Greet.

Wat betreft je keuze: de vergelijking tussen een Passat Variant en een Octavia Combi kan ik begrijpen, wat een Yaris in dat rijtje doet snap ik niet helemaal, of je moet een Auris of Corolla bedoelen? Een Yaris is toch substantieel kleiner...

Dan de keuze: de eerste auto is een Elegance, heet tegenwoordig Style en is de meest complete uitvoering. In jouw geval nog voorzien van Xenon en Columbus navigatie, leer en verdere opties. Mooie complete auto. De 1.4 TSI van Volkswagen kent zo zijn problemen maar ik neem aan dat je daar bekend mee bent. Als verbruik geen issue is zou ik daarvoor gaan, mits de onderhoudshistorie en met name die van de distributieketting bekend is.

De G-tec is voor zover ik weet niet heel veel verkocht in NL. Het is geen LPG auto maar hij loopt op aardgas of benzine. Aardgas kan je niet overal tanken in NL, LPG veel meer en benzine is natuurlijk geen probleem. Ik ben zelf niet bekend met specifieke problemen met de G-tec motor maar daar zou je Google eens op los kunnen laten. Verder is de getoonde uitvoering bij lange na niet zo compleet als de Elegance die je er naast zet, beetje appels en peren. Maar als je wat meer km's rijdt kan ik me voorstellen dat verbruik wel een dingetje is.

Succes met de overweging!

Garfield62

Actief lid
ik heb een VW Golf gehad uit datzelfde bouwjaar als die Skoda waar je op doelt, daarin zat de 1.4 tsi met motorcode CXSA, (EA211). Deze motor zit volgens mij ook in de Octavia Elegance waar je interesse in hebt. De EA211 motor(en) hebben geen distributieketting meer maar weer een riem. Die 210.000km mee hoort te gaan. En met een kilometerstand van 187K kom je al in de buurt. Aandachtspuntje voor de onderhandelingen?

Over een CNG kan ik niet zoveel zeggen, anders dan dat de tankstations niet dik gezaaid zijn.

D

Deleted member 35819

Hallo, welkom op het Forum. Alvorens we ingaan op je vragen: het wordt hier zeer gewaardeerd als je jezelf even zou willen voorstellen in de Meet and Greet.

(.....)

Bedankt voor het attenderen! Ik vond het al gek dat ik een 'Even voorstellen' topic nergens kon vinden. Bij het Passat Forum waar ik lid van ben gebruiken we deze ook. Ik heb een post aangemaakt in de Meet & Greet.

En bedankt voor het meedenken!
De Elegance heeft op dit moment mijn voorkeur; we maken weinig kilometers per jaar en die breng ik liever door in een wat luxere auto, gezien de prijs vrij dicht bij elkaar ligt. De Passat had ook een 1.4 op ketting, maar met DSG-7. Het liefst zou ik dit weer rijden, maar dat is ook prijs en kilometerstand afhankelijk.
Wat betreft CNG, er zitten een paar tankstations in de buurt, maar niet dichtbij.

Zijn de prijzen jullie inziens, mits het onderhoud goed is gedaan, redelijk voor deze uitvoeringen?

JeSko

Forumguru
Lekker de Elegance pakken, zitten alle opties op die een mens echt nodig heeft, eens je zo'n uitvoering gehad hebt wil je niets anders meer.

Welkom overigens!

Smeeuwis

Donateur
Ik zou even wat rondkijken om een prijs vergelijk te doen. www.gaspedaal.nl is daar een handige site voor. Ze lijken mij niet heel gek voor de Elegance, de G-Tec zou ik niet durven zeggen.

hemi24

Forumguru
Aardgas moet je af en toe zoeken, als het om tankstations gaat...

De installatie (gastanks) moet ook periodiek gekeurd worden, uiterlijk na 4 jaar als ik me niet vergis.

@SteGo : kom er eens in met je CNG-expertise..!

BigCheese

Forumguru
Ik rij nu enkele maanden met een G-TEC en je merkt geen enkel verschil tussen benzine en CNG rijden. Ik heb weinig gehoord over specifieke problemen, je moet inderdaad elke 4 jaar de gasinstallatie laten keuren. Ik heb dat meegenomen in mijn afweging en heb zitten rekenen waar het breekpunt zit, dat bereik je al als je meer dan 10.000 km per jaar rijdt. Dit heb ik gebaseerd op daadwerkelijk verbruik van een G-TEC rijder die op de site van Autoweek zijn verbruik over de afgelopen jaren had gedeeld. Restwaarde zal iets minder zijn, maar ik kocht een relatief jonge en rijk uitgeruste G-TEC uit België voor een hele mooie prijs.

Uiteraard moet je een CNG pomp in de buurt hebben, ik heb er drie bij mijn woonplaats Beverwijk, dan nog een hele rits richting mijn werk en ook daar in Rotterdam zijn er genoeg CNG stations te vinden. Je staat wel vaker bij de pomp, ga er maar van uit dat je elke 330 km weer mag tanken. Met een glimlach, dat wel.

AGTon

Forumguru
Mooie auto's. Qua uiterlijk en uitrusting gaat mijn voorkeur uit naar de élégance.

Enige waar ik tegenaan zou hikken is de hoge km stand in combinatie met de vraagprijs en een tsi motor. Maar misschien is die angst onterecht.

D

Deleted member 35819

Bedankt voor de reacties! Er is een duidelijke voorkeur voor de Elegance, welke ik ook begrijp. Het is nu nog even wachten op een eventuele terugvonst van de Passat en daarna de verzekeringsmaatschappij. Maar voor mijn zoektocht naar een geschikte Octavia ga ik jullie tips samen met de nodige foruminformatie gebruiken. Ik meld mij weer als er een mooie Skoda voor de deur staat, natuurlijk voorzien van foto's en een uitgebreide beschrijving en verlanglijst van MOD's.

Baphi

Forumguru
De Elegance-uitvoering kan ik van harte aanbevelen, uit eigen ervaring! Enig wat ik mis:
- elektrische voorstoelen met geheugen
- elektrische achterklep
- Apple Carplay
- voorruitverwarming
Maar dat zijn echt de uiterste luxe wensen! Ik heb weliswaar de 1.6TDI, maar de auto is tot nu toe probleemloos en rijdt echt meer dan prima. Voor het echt serieuze stuurwerk moet je niet bij Skoda zijn...

Bovenaan Onderaan