Overweging Skoda Rapid 1.2 MPI vs TSI

Bas.internet

Nieuw lid
Beste lezers,

Op dit moment ben ik in de overweging voor de aanschaf van de nieuwe Rapid.
En zou graag nog een en ander van jullie willen horen.

Mijn situatie: Ik ben 20jaar en rijdt nu 15.000km/jaar. Ik rijdt vooral veel lange stuken in het weekend door provinciale wegen duitsland/limburg. Mijn huidige auto is een Mazda (90pk, 1.050kg) en hiermee rijdt ik 1:19 (euro 98 bezine) met een tankinhoud van 57ltr, een flinke actieradius. Vanwege een lage leeftijd wordt ik volop gepakt met verzekering en daarom moet nieuwe auto dus niet veel zwaarder zijn en niet veel inleveren op actieradius. Ik heb laatst met 'n hyundai I10 mogen rijden en kan met minder vermogen genoegen nemen.
Door TSI problematiek in het nieuws ben ik huiverig voor VAG's auto's geworden.

In mijn overweging voor nieuwe auto neem ik ook de Hyundai I20 en Renault Clio mee.

Voor de Rapid zit ik nog met een bulk van vragen:

1. Is een skoda TSI motor per definitie duurder in onderhoud dan MPI?
2. Kan met TSI E10 getankt worden?
3. Kan met MPI E10 getankt worden?
4. Is een Rapid MPI op 1.050kg op kenteken verkrijgbaar?
4.1(maw: 10k inleveren voor minder verzekering/belasting)
5. Wat is het verbruik in vergelijkbare Roomster 1.2tsi/ non tsi?
6. Hoe groot wordt tankinhoud van nieuwe Rapid? (berekenen actieradius)
7. Zal de kogeldruk van rapid voldoende zijn voor 2 fietsen op bagagedrager op trekhaak?
8. Ik rijd 80% van benzine op, op de snelweg=110km/h. Is dit slecht voor een MPI?
9. Hoe zit het met olieverbruik in de MPI's van skoda?
10. Is het 'sterk' aanbevolen TSI motoren warm te laten draaien voor te gaan rijden?
11. Als een Skoda-garagehouder uit regio Limburg-Brabant dit leest, en Skoda roomster 1.2 Tsi en non-Tsi heeft staan om me het verschil te laten testrijden, wil deze dan svp contact met mij opnemen.

Ik hoop snel met 'Skoda-ervarings-deskundige' in contact te komen via dit forum en antwoord op vragen te krijgen. En natuurlijk einde deze maand een proefrit te mogen maken :)

Ps: Het gaat dus om een aanschaf in particulier bezit en bezit op lange termijn.
Ik ben alleen geïnteresseerd in de handbak actie modellen. Dus heb geen DSG-Airco-busnessline advies nodig zoals de mensen denken op auto(leases)week forum.
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
 

Noord26

Forumguru
ALs je 1:19 haalt op benzine met je huidige auto zie ik geen reden om hem weg te doen. Mazda is een van de betrouwbaarste op de markt..
 

andrehj

Forumguru
Ik neem het advies van Noord26 over, met een Rapid ga je echt niet zuiniger dan je huidige 1:19 halen! En een oude(re) auto blijven rijden is bijna altijd veel goedkoper dan een nieuwe kopen.
Over die TSI motoren: Even afgezien van budget: ik zou nooit een MPI kopen, als je eenmaal een TSI hebt gehad, ben je gelijk verslaafd aan het diesel-achtige koppel bij lage toerentallen. Dat rijdt veel prettiger dan een MPI.
En over die betrouwbaarheid: De grote problemen zijn er ondertussen wel uit. De problemen met de kettingen zijn onder controle, dus volgens mij kun je gerust een 1.2 TSI kopen.
 

turboturbo

Forumguru
TSI vs. MPI

Even over je vragen over de TSI vs. de gewone MPI.

Wat ik er zo van begrijp en lees, is de 1.2 TSI zeker wel zuinig te rijden, maar nodigt deze soepele krachtbron nogal uit tot het lekker aanspreken van het aanwezige vermogen :tongue:. En dan blijkt 1:15 al knap als je dat haalt. Aan de andere kant, als je je (rechtervoet) kunt beheersen, moet 1:17 of de fabrieksopgave vast wel haalbaar zijn. Zeker in een Rapid, wat toch een relatief kleine/smalle/lichte auto is waarin de 1.2 TSI geleverd wordt (vergeleken bijv. met een Yeti die groter, breder, zwaarder is en een minder gunstige stroomlijn)

Met de 1.2 MPI zul je zeer waarschijnlijk meer 'als vanzelf' een rustige rijstijl aannemen, omdat het vermogen ook maar beperkt is, en kom je wellicht gemakkelijker op de 1:17 uit. Die 3 cilinder staat wel bekend om z'n betrouwbaarheid, meen ik, en is ook een heerlijke soepel koppelrijk motortje, voor z'n afmetingen en prestaties :)

Over het onderhoud valt niet heel veel te voorspellen. De kettingproblemen zullen inmiddels wel aangepakt / gemodificeerd zijn, verwacht ik.

En specifiek je antwoord op vraag 10: het is voor geen enkele motor goed om eerst warm te draaien alvorens te gaan rijden. Zolang je niet gaat rijden, zal de motor weinig te doen hebben (dan gewoon wat peut verbranden op een inefficiente manier) en zal dus ook niet erg warm worden. Beste is om meteen rustig te gaan rijden. Wel vroeg opschakelen en na ong 15 a 20 min is de motor(olie) goed warm.
Wat bij een TSI motor vooral belangrijk is, heb ik begrepen, is dat de turbo goed gekoeld wordt. Dus als je na een snelle rit op plek van bestemming bent, is het aan te raden de motor nog wel even een tijdje stationair te laten draaien, zodat de olie nog circuleert door de motor en de turbo goed gekoeld wordt.

Olieverbruik bij 'de MPI's' kun je denk ik niet van spreken. Mijn MPI verbruikt iig geen druppel, maar dat kan bij een andere MPI wel heel anders zijn.

Trouwens: heel herkenbaar wat je schrijft over de verzekeringskosten. Ik heb rond mijn 22e (?) heel kort een grijs-kenteken auto in bezit gehad, en deze gauw weer weggedaan. Ik kreeg 'm niet goedkoop verzekerd (minimaal 100,- per maand bij een internet-only prijsvechter), en al vrij snel kwam de afschaffing van het belasting voordeel voor grijs-kenteken auto's, waardoor die helemaal niet meer te betalen werd voor mij (diesel) Dus maar weer gauw weggedaan.

Inmiddels ben ik 30 en bezit nu pas voor het echt eerst in mijn leven weer een auto, en nu pas kan ik die verzekering ook goed betalen (nog geen 45 euro p/mnd)
 

peperskoda

Forumguru
Ik weet niet hoe oud je Mazda is, maar als je zo zuinig rijdt met die auto en er verder geen bijzondere dingen zijn aan de techniek van de auto zou ik niet weten waarom je niet nog een poos kunt doorrijden met je huidige Mazda. Dan kun je rustig sparen voor de aanschaf van een nieuwe auto over een paar jaar wanneer de verzekering minder moeilijk gaat doen over je leeftijd en je al een aantal schadevrije jaren kunt laten zien. Uiteraard zien we je graag in een Skoda, maar het verstand zegt nu nog even niet......
 

Bas.internet

Nieuw lid
Euro 98 = bijna nergens verkrijgbaar, kan nu alleen maar tanken in duitsland, en met de normale benzine is 1:15,.... das keerzijde van medaille. Niet normaal hoeveel het schelen kan wat je tankt! Daarom wil ik ook weten: ''wat gebeurd er nu als je E10 in een skoda tankt?''
Heb er vrees voor dat over 5jaar nergens geen eens meer euro 95 te halen valt!
En dan kan deze auto in de schreder.

En ik hoef geen financiel advies over mijn leven. Ik heb nu al 5jaar hand op knip gehouden, geen eens een smartphone gekocht, elke dag overal met de fiets heen, 15km elke dag......
Op het moment heb ik nog geen eens een fotocamera gekocht om de mazda op ''facebook'' te zetten.
Nu heb ik geld + leven op orde, en wil ik ook een nieuwe auto.

En bedankt voor jullie reacties.
 

Noord26

Forumguru
Bij elke BP kun je Ultimate tanken, dat is euro98. En ik geloof helemaal niet dat je op 98 1:19 doet en op 95 dan opeens 'maar' 1:15.. Bij Shell is het V-power. Je kunt het dus overal verkrijgen.

Over een paar jaar nergens meer 95 te verkrijgen? Lol! :eek:
 

peperskoda

Forumguru
Elk tankstation in Nederland is voorzien van een tankzuil waarop staat Super Plus of Vpower of Ultimate, dus de verkrijgbaarheid van je brandstof is geen enkel probleem. Ik ben het met Nooord26 eens dat het verschil tussen 95 en 98 dusdanig groot is dat dit een onmogelijk verschil is. Elke test tussen beide brandstoffen heeft uitgewezen dat er een niet meetbaar verschil zit in het verbruik tussen 95 en 98. Ben je er zeker van dat je 98 tankt? In Duitsland kun je namelijk 4 soorten loodvrije benzine kopen. De goedkoopste is 91 oktaan(en daar regelen de meeste regeleenheden van de auto's het vermogen op af en daardoor kan het zijn dat je verbruik behoorlijk stijgt) de standaard waarop fabrikanten hun auto's bouwen is euro95, dat is de op één na goedkoopste dan kun je overal superplus 98 tanken dat maakt in principe geen verschil met de standaardbrandstof behalve dat het oktaangetal hoger is en dan is bij de stations van Aral en Shell nog een premiumbrandstof verkrijgbaar met 100 oktaan. Dat is een brandstof die voornamelijk gemaakt wordt voor direct ingespoten benzinemotoren die echt prestaties moeten leveren. Onder andere de nieuwste motoren van de VAG-groep lopen hierop als een speer.
 

EdK

Forumguru
aan je reactie te lezen weet je donders goed wat je wil en zoek je volgens mij alleen een bevestiging en niet meer.

enne over 10 jaar is er helemaal geen brandstof meer en lijkt me misschien beter fat je meteen een wagen op zonnepanelen met accu's koopt.
 
Bovenaan Onderaan