P00AF00 storing en in noodloop

Ik ben al even aan het "googlen" gegaan maar vind niets over diesels...
wellicht hebben jullie ervaring/advies.
Na een rit van 1200km (continu 140km/h op de cruise) belandde ik in een file vlak voor Budapest, die file ging zo langzaam dat ik de auto niet in zijn 1e versnelling kon laten rollen.
Na ongeveer een uur kwam er spontaan een einde aan de file en kon het gas er weer vol op...
Tijdens het acceleren naar de hiervoor gereden 140km/h ging de auto in noodloop en begon op het dashboard het gloeispiraal symbool op te lichten.
Auto direct aan de kant gezet en met mijn OBDeleven uitgelezen met draaiende motor: P00AF00 storing versteleenheid voor uitlaatgasturbo 1 klemt....
De storing kon ik niet verwijderen met de OBDeleven waarna ik de motor heb uitgeschakeld.
Na het opnieuw starten was de foutcode verdwenen en kon ik mijn weg weer vervolgen (eerst rustig aan en na een 100 km wat snelheid opbouwend naar 140km/h).
nu al wat dagen zonder issues gereden maar ik moet binnenkort weer terug naar NL.
Verdere info:
Octavia 3 2014
1.6TDI greenline 6-hand
302.00km op de teller
2000km geleden een grote beurt laten doen bij een niet dealer.
VAG-techniek standaard chip update (verwacht 140/145pk).

Hopelijk was het een éénmalige storing die zich voordeed nadat het "kruipen" zich omzette naar "tempo maken".

Heeft iemand advies/ervaring met deze storing?
 

Eltjo

Forumguru
Ik weet er niet zoveel van, maar er zit een actuator (ziet er uit als een paddenstoel, versteleenheid...) om de variabele kleppen van de turbo te verstellen wat gebeurt op de kracht van de druk in het inlaattraject. Misschien dat die met die km-stand vast is gaan zitten na zo'n tijd in de file, want dan doet die natuurlijk weinig/niets.
 

Tees

Donateur
Ik zou ook zeker de variabele schoepen van de turbo verdenken, schijnt bij deze motoren vaak een probleem te zijn. Kan me best voorstellen dat die deze specifieke situatie niet zo leuk vinden, maar dat t niet heel vaak voorkomt.

Gerrit Speek geeft daarnaast nog een aantal mogelijke dingen,die eigenlijk vrij standaard zijn voor turbo-gerelateerse problemen, namelijk een vacuumlek, een defecte N75 (laaddrukregelklep) of de G581 (die heeft iets met de schoepen te maken, maar kan niet helemaal opmaken wat).

Er staat ook een beschrijving van hoe je de schoepen kan testen door meetwaarde blokken uit te lezen:
Test de variabele schoepen en (G581), zet vacuüm op de schoepen en bekijk [Module-01], [Meetwaardeblokken-08], [Groep 120.4]
motor uit = geen vacuüm, dan moet in meetwaatdeblok 120.4 ca. 3.5V te zien zijn
motor uit, zet een halve atmosfeer druk, dan moet er in meetwaardeblok 120.4 terug gaan naar ca. 0.7V
motor stationair, in meetwaardeblok 120.4 dan ca. 7V te zien zijn
als het afgelezen voltage in meetwaardeblok 120.4 niet varieert dan zijn de schoepen defect of (G581) is defect
 

Melvinvb

Nieuw lid
@schaft53 Is dit probleem inmiddels verholpen? Zo ja ben ik benieuwd met welke oplossing. Ik ervaar hetzelfde probleem met mijn vw polo 1.2 TDI. Ook met de foutcode P00AF00
 

Eltjo

Forumguru
Ja, beetje feed-back op z'n tijd is nooit weg voor de volgende met zo'n dergelijk probleem ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Jullie hebben helemaal gelijk.
Na de storing al weer dik 3000km gereden zonder verdere problemen.
Heb er mijn garage over gesproken en die meldde dat de actuator die de schoepen versteld de abrupte acceleratie niet helemaal heeft kunnen bijbenen.
De garage heeft de scharnierpunten van de actuator een lichte smeerbeurt gegeven en hopelijk blijft het hierbij....
Binnenkort weer een flinke rit van voor de boeg (heen en weer 3000km) dus hopen maar dat het een éénmalig iets is geweest.
 

Eltjo

Forumguru
Dank je, leuk om te horen dat jouw probleem verholpen is en mijn diagnose raak was. Als het zo blijft tenminste...
@Melvinvb Doe je voordeel er mee en succes!
Je kan met de hand misschien ook al voelen of het verstellen soepel gaat... maar dat weet ik niet zeker.
 

Melvinvb

Nieuw lid
Bedankt dat je jouw resultaat nog even hebt gedeeld @schaft53 ! Met mijn euvel alleen nog niet veel verder helaas. Auto heeft nu 2 weken bij de monteur gestaan. Hij krijgt de foutmelding er niet uit en kan hierdoor ook niet goed metingen / waardes uitlezen. Alle slangen zijn gecontroleerd, EGR is gecontroleerd en lijkt allemaal prima in orde. Hij zegt dat acuator het inderdaad zou kunnen zijn, maar kan dit niet met zekerheid zeggen en durft dit vanwege de hoge kosten dan ook niet zomaar te doen. Auto is 2 jaar geleden bij de tuner geweest om de EGR uit te schrijven en te chiptunen, hij adviseert me om met hun contact op te nemen of zij er wat mee kunnen. Tuner gebeld en code gestuurd, die gaan van het weekend ernaar kijken. Beetje radeloos dus…
 

Tees

Donateur
Tis toch treurig dat wij hier met een paar niet-professionele enthousiastelingen menig monteur (indirect) moeten vertellen wat ie moet doen. Volgens mij staat je wagen nu niet bij de beste garage in Nederland @Melvinvb...bij welke tuner heb je de tuning laten uitvoeren? Als t een van de grote namen in NL is, dan weten die vast wel raad hiermee.
 

Eltjo

Forumguru
De paddenstoel ofwel actuator heb ik voor mijn auto voor ca. € 150 gezien op internet. De garage heeft die bij mijn auto ook geprobeerd, maar was niet de oplossing, dus die ging retour hun leverancier. Uiteindelijk bleek het spanningsval over een slecht contact naar de T/P sensor te zijn.
Voor de oorzaak vinden (die ik panklaar had aangereikt in de vorm van een geprinte VAG instructie hoe de sensorkabel vervangen moest worden) en het trekken van 1 draad (een 2e had slecht contact wat verholpen is) heeft mij ruim € 630 gekost. Daarnaast zijn er dus dingen getest en is de actuator-as meer spelingsvrij gemonteerd.

@Tees Wij denken daar over na en zoeken wat het kan zijn. Een monteur gaat niet (lang) op internet zoeken wat het kan zijn, maar gaat eerder gebaseerd op praktijkervaring doen en dan pas (analytisch) denken. Hij krijgt dan ook de auto ineens voor hem.
Het is werk waar hij aan moet verdienen, geen hobby.

En ja, ik vind het ook treurig, maar ja, je kan ook niet alles weten en onthouden. In mijn werk kom ik soms ook tot de conclusie dat ik na een poosje zoeken er soms achter kom zo van "Dat had ik de vorige keer ook en had ik toen ook op die manier opgelost". Je kunt niet alles latent in het geheugen hebben zitten als je allerlei merken en types voor je neus krijgt. en het soms lang duurt voor dat je weer hetzelfde probleem moet oplossen. Alles opschrijven incl. oplossing gaat ook te veel tijd kosten die de klant niet betaald.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Melvinvb

Nieuw lid
Even een update. De tuner geeft aan de software gecontroleerd te hebben (origineel en getuned) en ziet niks raars. Hij adviseert om te kijken naar actuator, slangen en N75. N75 is vervangen dus die kan worden uitgesloten. Slangen vertrouw ik op de kunde van de garage, dus dan kom ik toch op de actuator uit…

@Tees Over de garage heb ik niks te klagen. Heb er nu in een maand bijna €1000 aan uitgegeven (is wel inclusief apk en nieuwe voorbanden), dus vind het juist wel fijn dat de garage even pas op de plaats neemt en de vervolg stap / keuze bij mij neerlegt. Het gaat tenslotte om een vw polo diesel uit 2011, dus hier nog eens €1500 aan uitgeven met het risico dat het probleem nog niet is verholpen moet goed overwogen worden.

@Eltjo bedankt voor je reactie. Hoe wist jij uiteindelijk dat dat je oorzaak was? Ik twijfel om een 2e hands actuator te kopen en die door een vakman te laten monteren.
 

Tees

Donateur
Ik snap je punt @Eltjo, ik denk alleen dat dat beter kan. Als een monteur 5 min besteedt op de website van Gerrit Speek, kan ie zich 2 uur werk besparen. Ik kan je garanderen dat de klant daar blij van wordt hoor ;).

Dat is toch ook de reden dat er velen hier adviseren naar VAGtechniek of soortgelijke VAG-specialisten te gaan bij wat ingewikkelder zaken? Die jongens hebben én een bak ervaring, én denken logisch na. Kost wat meer per uur, maar op die manier vaak goedkoper dan de gemiddelde garage omdat ze t probleem sneller vinden en oplossen.

Het helpt trouwens ook als je garage specialisten per merk heeft. Mijn Vakgarage heeft een VAG-specialist, plus een van de seniors heeft jarenlang bij een Seat garage gewerkt. Dat merk je dus meteen als je iets bespreekt, die kennen de veelvoorkomende problemen van VAGs.
 

Eltjo

Forumguru
@Melvinvb Ik ben gaan zoeken op de storingscode die ik had en in combinatie met het motortype. Er waren 3, 4 mensen die schreven over die storingscode i.c.m. die motor. Ze meldde dat het garagebedrijf of dat ze zelf de kabel naar de sensor waar de code op betrekking had, vervangen was en dat daarna het probleem verholpen was. Een daarvan had die VAG instructie geplaatst. Met zo’n instructie komt het kennelijk vaker voor.

Je hebt helemaal gelijk @Tees, het kàn beter! Maar in de praktijk wordt er te weinig terug gestapt van het probleem en er analytischer tegenaan gekeken. Ik heb me regelmatig verbaasd over de niet-vaardigheid van monteurs. Vaak dacht ik ook die zullen het wel weten en dan kom je achteraf toch bedrogen uit. Rust en denktijd bij het onderzoeken en oplossen scheelt ook een boel.

Een slecht werkende achtertrommelrem heb ik uiteindelijk zelf opgelost met de ervaring die ik had met fietstrommelremmetjes als tiener. Toen de banden/remmen/uitlatenboer het niet voor elkaar kreeg loste ik het zelf op; rubbertje in ankerplaat op z’n plek gezet zodat er geen vocht meer in kwam, zelfstellende mechanisme gangbaar gemaakt en handremkabel gespannen.

Ik had een achteraf lekke koppakking in de 3B Passat; door het hele land reizende vroeg ik af en toe hoe het kwam dat ik elke morgen drukverhoging had in het koelsysteem en dat ik bij harder door Duitsland rijdend koelwater verloor.
De hadden allen geen idee hoe dat kwam, want hij startte goed, geen damppluim na het starten, dus kan niet lek zijn na 70 dkm rijden met dat probleem. Wel dus. En dat staat als probleem bij die motorcode op tdi.nl....
En ja, het vervangen van de pakking was bij de dealer vooraf het goedkoopst geschat en bij afrekenen nogmaals € 200 goedkoper dan dat. Dat was natuurlijk het stukje specialisatie bij de dealer.

Tegenwoordig kan je met zoveel problemen en vragen ondersteunt worden door internet, wat een luxe ! Luxe van gebalde kennis en ervaring.
 
Laatst bewerkt:

Melvinvb

Nieuw lid
Goedenavond heren!

Inmiddels heb ik wat apparatuur aangeschaft, een OBDeleven en een vacuum pomp. Het blijft constant dezelfde foutcode genereren, namelijk de P00AF ‘module regelmagneetklep vuldruk turbo / compressor (incorrecte werking’. Ik heb vanavond een poging gedaan om mijn actuator te testen door deze op druk te zetten. Op druk zetten ging goed en hij leek geen vacuum te verliezen, echter zag ik niet de actuator stang bewegen? Zou dit betekenen dat de actuator stuk is of eerder dat de stang wordt geblokkeerd door iets verder in het proces? Verder valt het op dat de auto constant in storing gaat als ik 70-80 km/h rijd en mijn gas los laat. Binnen de bebouwde kom schiet hij niet in de storing.

Zegt jullie dit iets?
 
Bovenaan Onderaan