Tees
Donateur
Beste mede-Skodaforummers,
Al sinds ik mijn Fabia combi I uit 2004 met motorblok BBY in bezit heb (sinds 1 jaar) heb ik af en toe eenzelfde motorfoutmelding. Ik heb ze zelf even uitgelezen met een VAG-specifiek diagnoseapparaatje (geen VAG-COM of VCDS) en ik zie een tweetal foutmeldingen die hiermee te maken kunnen hebben, namelijk P0106 en P1553. Als ik de website van Gerrit Speek bekijk hebben beide te maken met de MAP en/of barometrische druk.
Nu doet dit zich elke keer voor in eenzelfde situatie: de auto is zwaar beladen met fietsendrager achterop (behoorlijk wat extra luchtweerstand heb ik gemerkt), ik rij op cruise control op de snelweg, en dan op een 130 km weg meestal zo'n 110 km/h (want door die extra luchtweerstand vindt het Fabiatje dat in z'n 5 wel hard genoeg). De fouten komen dan altijd als ik de cruise control uitzet, dan gaan de gele EPC-, motorblok- en ASR-lampjes branden. Na contact uit- en weer inschakelen blijft dan altijd alleen het 'motorbloklampje' over, en na 24-48 uur de auto niet gebruiken is dat lampje ook weer uit. Tijdens dit hele proces merk ik niet al te veel aan de auto, geen overduidelijk vermogensverlies oid.
De auto is net weer door de APK heen, dus een lekke uitlaat kan het iig niet zijn (dat is toch een APK-afkeurpunt?). Lambdasonde (ik weet niet welke van de 2) is vorig jaar bij aanschaf vervangen dankzij de ANWB-aankoopkeuring, en het motormanagement is vorig jaar ook opnieuw ingeleerd door een dealer omdat de verkopende garage de accu los had gehaald en het management van slag was (dat gebeurde overigens in eenzelfde situatie, maar dan met een hele kerstboom aan lampjes ).
Uiteraard dus de vraag: waar zou het aan kunnen liggen, en kan een betrekkelijke auto-leek die wel redelijk algemeen kan sleutelen hier zelf wat aan doen. Zoals gezegd komt het alleen in specifieke situaties voor, dus ik vind het niet zo nodig hier veel geld voor uit te geven.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Al sinds ik mijn Fabia combi I uit 2004 met motorblok BBY in bezit heb (sinds 1 jaar) heb ik af en toe eenzelfde motorfoutmelding. Ik heb ze zelf even uitgelezen met een VAG-specifiek diagnoseapparaatje (geen VAG-COM of VCDS) en ik zie een tweetal foutmeldingen die hiermee te maken kunnen hebben, namelijk P0106 en P1553. Als ik de website van Gerrit Speek bekijk hebben beide te maken met de MAP en/of barometrische druk.
Nu doet dit zich elke keer voor in eenzelfde situatie: de auto is zwaar beladen met fietsendrager achterop (behoorlijk wat extra luchtweerstand heb ik gemerkt), ik rij op cruise control op de snelweg, en dan op een 130 km weg meestal zo'n 110 km/h (want door die extra luchtweerstand vindt het Fabiatje dat in z'n 5 wel hard genoeg). De fouten komen dan altijd als ik de cruise control uitzet, dan gaan de gele EPC-, motorblok- en ASR-lampjes branden. Na contact uit- en weer inschakelen blijft dan altijd alleen het 'motorbloklampje' over, en na 24-48 uur de auto niet gebruiken is dat lampje ook weer uit. Tijdens dit hele proces merk ik niet al te veel aan de auto, geen overduidelijk vermogensverlies oid.
De auto is net weer door de APK heen, dus een lekke uitlaat kan het iig niet zijn (dat is toch een APK-afkeurpunt?). Lambdasonde (ik weet niet welke van de 2) is vorig jaar bij aanschaf vervangen dankzij de ANWB-aankoopkeuring, en het motormanagement is vorig jaar ook opnieuw ingeleerd door een dealer omdat de verkopende garage de accu los had gehaald en het management van slag was (dat gebeurde overigens in eenzelfde situatie, maar dan met een hele kerstboom aan lampjes ).
Uiteraard dus de vraag: waar zou het aan kunnen liggen, en kan een betrekkelijke auto-leek die wel redelijk algemeen kan sleutelen hier zelf wat aan doen. Zoals gezegd komt het alleen in specifieke situaties voor, dus ik vind het niet zo nodig hier veel geld voor uit te geven.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bewerkt: