P0106 icm P1533 foutcode BBY

Tees

Donateur
Beste mede-Skodaforummers,

Al sinds ik mijn Fabia combi I uit 2004 met motorblok BBY in bezit heb (sinds 1 jaar) heb ik af en toe eenzelfde motorfoutmelding. Ik heb ze zelf even uitgelezen met een VAG-specifiek diagnoseapparaatje (geen VAG-COM of VCDS) en ik zie een tweetal foutmeldingen die hiermee te maken kunnen hebben, namelijk P0106 en P1553. Als ik de website van Gerrit Speek bekijk hebben beide te maken met de MAP en/of barometrische druk.

Nu doet dit zich elke keer voor in eenzelfde situatie: de auto is zwaar beladen met fietsendrager achterop (behoorlijk wat extra luchtweerstand heb ik gemerkt), ik rij op cruise control op de snelweg, en dan op een 130 km weg meestal zo'n 110 km/h (want door die extra luchtweerstand vindt het Fabiatje dat in z'n 5 wel hard genoeg). De fouten komen dan altijd als ik de cruise control uitzet, dan gaan de gele EPC-, motorblok- en ASR-lampjes branden. Na contact uit- en weer inschakelen blijft dan altijd alleen het 'motorbloklampje' over, en na 24-48 uur de auto niet gebruiken is dat lampje ook weer uit. Tijdens dit hele proces merk ik niet al te veel aan de auto, geen overduidelijk vermogensverlies oid.

De auto is net weer door de APK heen, dus een lekke uitlaat kan het iig niet zijn (dat is toch een APK-afkeurpunt?). Lambdasonde (ik weet niet welke van de 2) is vorig jaar bij aanschaf vervangen dankzij de ANWB-aankoopkeuring, en het motormanagement is vorig jaar ook opnieuw ingeleerd door een dealer omdat de verkopende garage de accu los had gehaald en het management van slag was (dat gebeurde overigens in eenzelfde situatie, maar dan met een hele kerstboom aan lampjes :sterretjes:).

Uiteraard dus de vraag: waar zou het aan kunnen liggen, en kan een betrekkelijke auto-leek die wel redelijk algemeen kan sleutelen hier zelf wat aan doen. Zoals gezegd komt het alleen in specifieke situaties voor, dus ik vind het niet zo nodig hier veel geld voor uit te geven.

Alvast bedankt voor het meedenken! :dankje:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
P1533 oftewel foutcode 17941 heeft volgens Gerrit Speek als omschrijving "Actuator positie nokkenas (N208), cilinderrij 2 storing in circuit"
Cilinderrij 2, bij een 4-cilinder in lijn bestaat niet dus dat is een hele vreemde storing. Mijn idee is dat de dealer verkeerde motormanagement software heeft geïnstalleerd, voor een heel ander type motor (mogelijk een V6 of iets dergelijks). Ook het feit dat je eigenlijk alleen bij serieuze belasting van de motor foutmeldingen krijgt, is ook vreemd (als er tenminste de juiste software in zit). Een andere mogelijkheid is dat bij een vorige eigenaar geprobeerd is om de auto te tunen, en dat dit door een niet al te deskundig persoon/bedrijf is gedaan. Accu loshalen heeft geen effect op de software van de auto (tenminste niet bij deze generatie auto's). Mijn auto heeft een paar jaar terug ook een aantal dagen zonder accu gestaan, omdat ik 'm onder de lader had gezet, maar de originele accu van 12 jaar oud, was zo ver heen dat dit ook niet meer echt effect had. Andere accu er in en rijden, en ook nooit een storingslampje of iets dergelijks meer gehad (en ook met fietsendrager met een elektrische fiets en een gewone fiets rondgereden tot snelheden van zo'n 120 km/u).
 

Tees

Donateur
Dank voor de reactie Cordoba. Ik zie nu dat ik een typfoutje in m'n bericht heb gemaakt, het moet P1553 zijn, en dat is "Barometric Pressure Sensor (F96) / Manifold Pressure Signal ratio out of range". Ik zal de titel ook even aanpassen (edit: de titel kan niet aangepast worden)

Wat betreft aanpassingen: gezien het onderhoudsverleden (ik heb vrijwel de gehele geschiedenis) lijkt me dit soort aanpassingen onwaarschijnlijk, het onderhoud duidt op (een) gemiddelde eigenaar(s) die geen rare dingen gedaan heeft. Wat betreft de ECU: ik heb op een aantal plekken gelezen (o.a. ergens op Gerrit Speek) dat het wel degelijk (soms!) kan gebeuren dat de boel opnieuw ingeleerd moet worden nadat de accukabel naar de ECU losgeweest is. Raar genoeg hoeft dat niet altijd.

Op basis van 'gut feeling' vind ik het zelf niet heel raar dat dit alleen bij zware belasting voorkomt, je zou zeggen dat 'foutjes' zich het eerste tonen bij zware belasting / als het uiterste van een motor gevraagd wordt. Maar zoals gezegd, dat is puur op basis van gut feeling, ik besef me dat ik vele malen minder weet van auto's dan een flink aantal mensen hier :)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Tees Het komt bij bepaalde motorcodes beslist voor, dat er zaken opnieuw ingeleerd moeten worden als de accukabel is losgeweest, maar zoals gezegd voor een andere generatie. Dat is vooral voor motoren met stop/start-systeem waarbij ook de gegevens van de (gel-)accu in de ECU moeten worden gezet (en bij een nieuwe accu, zelfs al is ie identiek aan de oude, moet dat dus ook).

Met de storing die je nu geeft en dan alleen bij zwaardere belasting, denk ik dat de oorzaak ligt in een klein lekje in het uitlaatcircuit (inlaat kan ook, maar ligt minder voor de hand, gezien de omstandigheden). Dat lekje zou dan moeten zitten vóór de achterste lambdasonde (het kan ook dat de vervangen lambdasonde niet netjes is geplaatst en door bijvoorbeeld scheef ingeschroefde lambda er een miniscuul lekje is). Wat 'gut feeling' betreft: dat is leuk, maar sensoren en elektronica van auto's zijn tegenwoordig zo precies, dat al heel lang voor je iets merkt, dit door de elektronica gedecteerd wordt.
 
Bovenaan Onderaan