JPHOctavia2003
Lid
Informatie auto:
2003 Octavia combi I PD Rider 1.9 tdi ASZ 130 pk (460000 km jong)
Geen vermogen tune, compleet standaard ECU.
Na een mooie 450000 km zonder problemen met het EGR systeem, ging er helaas tijdens de vakantie met de vouwwagen erachter het motorstoringslampje gaan branden. Na uitlezen bij een lokale Skoda dealer ging het om de foutcode P0401; Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient. Kortom het EGR-systeem werkt niet (voldoende) meer. Vanwege de vakantie toch maar door blijven rijden en met flinke hellingen en een paar keer goed gas geven geen verlies in vermogen vernomen.
Na de vakantie toch maar gaan kijken voor oplossingen naar het probleem na ongeveer 10k, (zelfde brandstof gebruik, +- 5l/100km) met het lampje te hebben doorgereden de EGR-klep vervangen samen met de magneetklep die de klep aanstuurt. storingscode verwijderd en een stuk gaan rijden, tot mijn verbazing kwam het storingslampje terug..
Ik loop nu een beetje vast omdat in naar mijn weten dat de 2 hoofdoorzaken zouden moeten zijn.
Heeft iemand hier zelf ervaring mee, zo ja welke stappen hebben jullie hierbij ondernomen?
is het verstandig om de EGR toch maar weg te schrijven of is er een betere oplossing?
Bij voorbaat dank!
2003 Octavia combi I PD Rider 1.9 tdi ASZ 130 pk (460000 km jong)
Geen vermogen tune, compleet standaard ECU.
Na een mooie 450000 km zonder problemen met het EGR systeem, ging er helaas tijdens de vakantie met de vouwwagen erachter het motorstoringslampje gaan branden. Na uitlezen bij een lokale Skoda dealer ging het om de foutcode P0401; Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient. Kortom het EGR-systeem werkt niet (voldoende) meer. Vanwege de vakantie toch maar door blijven rijden en met flinke hellingen en een paar keer goed gas geven geen verlies in vermogen vernomen.
Na de vakantie toch maar gaan kijken voor oplossingen naar het probleem na ongeveer 10k, (zelfde brandstof gebruik, +- 5l/100km) met het lampje te hebben doorgereden de EGR-klep vervangen samen met de magneetklep die de klep aanstuurt. storingscode verwijderd en een stuk gaan rijden, tot mijn verbazing kwam het storingslampje terug..
Ik loop nu een beetje vast omdat in naar mijn weten dat de 2 hoofdoorzaken zouden moeten zijn.
Heeft iemand hier zelf ervaring mee, zo ja welke stappen hebben jullie hierbij ondernomen?
is het verstandig om de EGR toch maar weg te schrijven of is er een betere oplossing?
Bij voorbaat dank!