P040500 - sensor of egr?

Space_NL

Senior Member
Van de week ging het (voor mij uit mijn Octavia tijd) bekende motormanagement lampje branden,

Langs de garage geweest, foutcode P040500 aanwezig en gewist. Leek (aldus monteur) maar 1 keer voorgekomen te zijn.
Beschrijving bij foutcode:
- Sensor feedback uitlaat; signaal te laag
- Intermitterend

Twee dagen later is het lampje weer terug, dus vermoedelijk moet ik echt gaan (laten) zoeken.

Nu zie ik op enkele fora (vooral foutcode P0405 en niet P040500) dat het vaak de EGR zelf is. Mijn garage dacht zelf vooral eerst de sensor zelf te vernieuwen. (maar volgens eigen zeggen zijn het 2 sensoren, dus dat maakt al 50% kans..)

Nu heb ik met mijn O1 ook ooit dit soort foutcodes gehad, en vele sensoren (en €) later was er weinig opgelost. Liever sluit ik dus wat dingen uit voor ik de garage zijn gang laat gaan.

Nu lees ik dat het mogelijk moet zijn om de EGR klep via de software te sturen (open, dicht) om te kijken of deze nog goed werkt. Kan dit? zo ja hoe?

Daarnaast, zou het helpen als er handmatig (d.w.z. via de software?) een regeneratieproces gestart word om de EGR schoon te maken?

Voor de volledigheid, ik rij gemiddeld 1:20 a 1:21, en de auto rijd regelmatig lange stukken (150 a 250km) en daarnaast komt de auto geregeld boven de 130 km/u uit.

Zijn er tips met dingen die ik juist wel moet doen of juist niet moet laten nazien?

Alvast bedankt!
 

Joske

Forumguru
Naamloos.jpg

zijn idd 2 sensoren mogelijk, eentje (12) na de turbo en (15) na het roetfilter.
Kostprijs: nummer 12: 112,50 euro
nummer 15: 112,50 euro
prijzen zijn onder voorbehoud want ik zie dat er varianten op bestaan, via VIN juiste achterhalen.

Het lijkt wel alsof deze temperatuursensoren identiek zijn? Als ik zo in ETKA kijk, dan zou je als je er eentje vervangt nog kunnen wisselen indien de foutcode blijft. Om zo de foute sensor (ALS het de sensor is natuurlijk) te kunnen lokaliseren.
 

Space_NL

Senior Member
Nee, google ging wel af op gerritspeek, maar op de site zelf kreeg ik hem niet meer gevonden, dank voor de link!

Zekeringenkast nalopen is iets wat ik zelf kan doen, mijn gevoel zegt niet dat daar het probleem zal zitten, maar we kunnen het uitsluiten natuurlijk.

Al die sensoren inderdaad identiek zijn is dat zeker een optie, dank voor de tip!

Wat ik niet uit het plaatje kan afleiden is of de sensor op de bestaande bedrading aangesloten word, of dat de bedrading tot onder de motorkap gebracht/vervangen dient te worden.

Bedankt voor het meedenken!
 

Space_NL

Senior Member
Update:

Vagtechniek gemaild (gisteren reeds), met de vraag of/wat ze konden betekenen. (inclusief screenshot van de foutmelding)

De mailde terug dat ze de EGR kunnen/moten vervangen voor deze situatie. Heb gevraagd of alleen sensor vervangen niet mogelijk is, hun antwoord: "deze sensoren zijn niet los te bestellen vrees ik".

Zijn we vrees ik terug bij de vraag welke sensor nu echt het probleem is, de sensor op de klep in de EGR, fo de sensoren welke uitlaatgassen meten.

Wellicht nuttige toevoeging: auto presteert normaal (zowel vermogen als verbruik), geen noodloop.
 

Joske

Forumguru
Daarnaast, zou het helpen als er handmatig (d.w.z. via de software?) een regeneratieproces gestart word om de EGR schoon te maken?
hier haal je juist wel 2 dingen door elkaar, een EGR kan je niet regenereren, een roetfilter wel ;)
Het 1 heeft niets te maken met het ander (althans rechtstreeks toch niet). Doordat er een EGR gemonteerd is, is een roetfilter noodzakelijk om de extra ontstane roet af te vangen.


En als een bedrijf zoals Vagtechniek al spreekt over EGR te vervangen... ik denk dat die gasten wel meer ervaring hebben met zo een zaken. Dus misschien toch niet blijven fixeren op de sensor..
 

Space_NL

Senior Member
Ja, daar ben ik ook bang voor. (Dat VAG-techniek er veel van weet).

Alleen ben ik voorzichtig omdat een EGR vervangen niet heel goedkoop is, ik zit daar niet gelijk om verlegen. Zeker niet omdat mijn eigen garage eerst de sensoren wil vervangen, maar dat loopt wel in de papieren als blijkt dat ik dan toch de EGR alsnog moet doen.

regenereren: my bad, daar haal ik inderdaad dan roetfilter en EGR door elkaar..... oeps!
 

Cordoba

Forumguru
Als Vagtechniek aangeeft dat vervangen van de EGR de oplossing is, ben ik bang dat dat klopt. Mijn ervaring met Vagtechniek, is dat ze niet zomaar met een dure reparatie/vervanging komen. Vagtechniek gaat (in mijn ervaring) wel voor zekerheid, zodat je niet over een poosje met hetzelfde probleem opnieuw aanklopt.
 

Space_NL

Senior Member
Ja, nu heeft Vagtechniek natuurlijk de auto niet zelf gezien of uitgelezen, puur mail van mij gehad met foutcode.

Wat mij soort van verbaasd is dat de foutmelding over een sensor gaat, maar er toch een nieuwe EGR in moet. Maar waarschijnlijk kom ik er niet aan onderuit dan..
(waarschijnlijk is het vooral onzekerheid nu, want eigen garage zegt sensor, vagtechniek EGR, internet vliegt beide kanten op voor mijn gevoel)
 

Cordoba

Forumguru
Als de auto goed is uitgelezen, en er geen rare dingen zijn gedaan, maakt het niet uit dat de auto niet door Vagtechniek is uitgelezen. Vorig jaar had ik ook dat lampje branden tijdens het rijden, vanwege praktische omstandigheden de auto niet bij Vagtechniek laten uitlezen, maar door een bekende van mij. Op basis van de gevonden foutcodes, was Vagtechniek 100% zeker dat het lambdasensor 1 was. Vagtechniek heeft de sensor voor mij besteld en opgestuurd en ik heb 'm zelf gemonteerd, lampje ging uit en is niet meer aangegaan (behalve bij op contact zetten van de auto), en bij de APK een paar maanden later was geen foutcode meer aanwezig. Ander probleem, ander motortype, enz. maar aan de hand van de codes die anderen uitgelezen hebben, wel de juiste diagnose door Vagtechniek.
 

Space_NL

Senior Member
helder,

denk ook wel dat ze er verstand van hebben. Eens kijken of lokale garage zelfde mening heeft/krijgt en/of ik een keer naar Eindhoven moet...

Skoda dealer in Goes hoeft het niet te doen vooralsnog..
 

Cordoba

Forumguru
Als je naar Eindhoven rijdt, zou ik het laatste stukje naar Nuenen ook nog even doen.:D

Je kunt overigens gewoon prijsopgaaf vragen bij Vagtechniek (handigste is per mail) dan weet je ook zeker dat het voor die prijs gefikst wordt: of het nu meevalt of tegenvalt, een afgesproken prijs staat vast bij Vagtechniek, alleen als ze onverwachte extra zaken tegenkomen dan krijg je bericht, en wordt overlegd over hoe dat opgelost moet worden. Een bout die vastgerot zit, of draad die opnieuw getapt moet worden: dat zijn tegenvallers voor Vagtechniek omdat het vooral extra tijd kost. Als er bijvoorbeeld onvoorzien een extra sensor vervangen moet worden, dan nemen ze contact met je op om te overleggen hoe dat opgelost moet/kan worden.
 

Spierings

Forumguru
Je kunt gewoon de meetwaarden controleren van die sensoren...

Controleer de meetwaarden maar eens als de motor nog niet gelopen heeft, als het goed is moeten ze allemaal ongeveer dezelfde temperatuur weer geven..
 

Space_NL

Senior Member
bedankt voor de tip @Spierings wellicht goed om eens te proberen. Misschien toch eens iets kopen om zelf de auto uit te kunnen lezen.. Zag wel iets met bluetooth, maar dat ging snel omhoog in prijs ook.

en @Cordoba prijs voor EGR is 625 hebben ze al gemaild, dus dat gedeelte is helder!
 

Spierings

Forumguru
De sensor g98 zit echt bij de egr klep, was even in de war met het plaatje van joske.

Bij nader inzien denk ik dat je toch aan de egr moet denken
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
via parameters bekijken wat de egrklep doe en ook de temperatuur.
Egr-klep is dikwijls de boosdoener van verschillende problemen.
Dacht dat de 1.2 egr nog niet kan dicht gezet worden softwarematig ???
temperatuursensor nr 12 heeft invloed op het vermogen van de wagen.
Trekt deze nog normaal?
 

Space_NL

Senior Member
Auto rijd normaal, én vandaag was het waarschuwingslampje weer uit.

Heb de auto nog niet uitgelezen, heb wel een ODB2 bluetooth lezer besteld op Ebay :-)

Als lampje eens een poosje uitblijft kan ik hopelijk wachten tot de post uit Hongkong hier is...
 

bobracing

Forumguru
Is dat die sensor die boven bij het roetfilter zit achter het blok waar je nog net bij kunt? Die heb ik ook eens vervangen en moet ff nakijken of dat ook met die storing was, sensor kosten bij de dealer 166 euro ongeveer, ik heb er nog 8 op voorraad liggen origineel VW skoda en mag je hebben voor 50,- mits dat hem is, inbouwen heb je zelf in 15 minuten gedaan met een steeksleutel.
 

Space_NL

Senior Member
Vagtechniek denkt dat het de sensor in de EGR is (die van de klep).

Ik neig er na wat zoeken naar dat het toch die sensor moet zijn.

Mocht je toch dezelfde foutcode hebben dan wil ik (zeker voor 50 euro) het best een keer proberen.

Ondertussen is lampje nog altijd uit, dus de urgentie wel iets minder...
 
Bovenaan Onderaan