Space_NL
Senior Member
Van de week ging het (voor mij uit mijn Octavia tijd) bekende motormanagement lampje branden,
Langs de garage geweest, foutcode P040500 aanwezig en gewist. Leek (aldus monteur) maar 1 keer voorgekomen te zijn.
Beschrijving bij foutcode:
- Sensor feedback uitlaat; signaal te laag
- Intermitterend
Twee dagen later is het lampje weer terug, dus vermoedelijk moet ik echt gaan (laten) zoeken.
Nu zie ik op enkele fora (vooral foutcode P0405 en niet P040500) dat het vaak de EGR zelf is. Mijn garage dacht zelf vooral eerst de sensor zelf te vernieuwen. (maar volgens eigen zeggen zijn het 2 sensoren, dus dat maakt al 50% kans..)
Nu heb ik met mijn O1 ook ooit dit soort foutcodes gehad, en vele sensoren (en €) later was er weinig opgelost. Liever sluit ik dus wat dingen uit voor ik de garage zijn gang laat gaan.
Nu lees ik dat het mogelijk moet zijn om de EGR klep via de software te sturen (open, dicht) om te kijken of deze nog goed werkt. Kan dit? zo ja hoe?
Daarnaast, zou het helpen als er handmatig (d.w.z. via de software?) een regeneratieproces gestart word om de EGR schoon te maken?
Voor de volledigheid, ik rij gemiddeld 1:20 a 1:21, en de auto rijd regelmatig lange stukken (150 a 250km) en daarnaast komt de auto geregeld boven de 130 km/u uit.
Zijn er tips met dingen die ik juist wel moet doen of juist niet moet laten nazien?
Alvast bedankt!
Langs de garage geweest, foutcode P040500 aanwezig en gewist. Leek (aldus monteur) maar 1 keer voorgekomen te zijn.
Beschrijving bij foutcode:
- Sensor feedback uitlaat; signaal te laag
- Intermitterend
Twee dagen later is het lampje weer terug, dus vermoedelijk moet ik echt gaan (laten) zoeken.
Nu zie ik op enkele fora (vooral foutcode P0405 en niet P040500) dat het vaak de EGR zelf is. Mijn garage dacht zelf vooral eerst de sensor zelf te vernieuwen. (maar volgens eigen zeggen zijn het 2 sensoren, dus dat maakt al 50% kans..)
Nu heb ik met mijn O1 ook ooit dit soort foutcodes gehad, en vele sensoren (en €) later was er weinig opgelost. Liever sluit ik dus wat dingen uit voor ik de garage zijn gang laat gaan.
Nu lees ik dat het mogelijk moet zijn om de EGR klep via de software te sturen (open, dicht) om te kijken of deze nog goed werkt. Kan dit? zo ja hoe?
Daarnaast, zou het helpen als er handmatig (d.w.z. via de software?) een regeneratieproces gestart word om de EGR schoon te maken?
Voor de volledigheid, ik rij gemiddeld 1:20 a 1:21, en de auto rijd regelmatig lange stukken (150 a 250km) en daarnaast komt de auto geregeld boven de 130 km/u uit.
Zijn er tips met dingen die ik juist wel moet doen of juist niet moet laten nazien?
Alvast bedankt!