P256300 Foutcode P2563

Mr_Margucci

Actief lid
Beste leden,

Al een tijdje rij ik rond met het bekende P2563 storing. "Positiesensor voor laaddrukregelaar" Ik heb deze uitgelezen met mijn obdeleven en deze blijft terug komen.

Waar hij voorheen 1 x in de twee weken kon aangaan en met een simpele "contact uit&aan" verdween voor een poosje, komt hij nu dagelijks terug.

Ik zie op YouTube dat iemand dit probleem oplost door het afgebeelde onderdeel losbte halen, schoonmaakt en de contact punten even opschuurt.

Helaas voor mij is dat filmpje bij een vw golf 6 en is bij mij het onderdeel niet los te halen.

Heeft iemand hetzelfde probleem gehad en eventueel de oplossing voor dit fenomeen.

Alvast bedankt!
 

Tees

Donateur
Er zijn grofweg 3 mogelijke oorzaken voor deze fout: slecht contact in de bekabeling of stekker, een kapotte positiesensor, of een kapotte regelklep (N75). Heb t zelf (gelukkig) nooit gehad, maar als ik jouw foto zo zie lijkt het alsof je nu naar de positiesensor aan het kijken bent.

Welke motor hebben we het over?
 

Mr_Margucci

Actief lid
1.2 TDI. Ik heb ondertussen ook het een en andere gelezen en sommige die zijn er zo goed als zeker van dat het een lekkage in de slangen moet zijn.

Enigzins klinkt dat ook wel logisch aangezien hij nu praktisch meteen na het starten aangaat, waar hij eerst gerust een maand kon wegblijven.

Wellicht dat het gat/snee groter is geworden ?!?!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Een lekke vacuumslang kan ook zeker een oorzaak zijn. Maar in dezelfde redenatie kan het ook een kabelbreuk zijn die erger geworden is.
De melding is eigenlijk niets anders dan dat de ECU een signaal van de sensor krijgt wat ie niet verwacht heeft, dus dat kan verschillende oorzaken hebben.

Wat je zou kunnen doen, aangezien je een OBDeleven hebt, is de meetwaardeblokken uitlezen terwijl je aan de slangen en/of de bekabeling morrelt, en misschien ook tijdens een ritje. Een calibratie van de N75 (turbodrukregelklep) kan evt ook nog helpen.
Zie ook wat Gerrit Speek hierover zegt (even doorklikken ook op de links onderin): https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18995.html
 

Mr_Margucci

Actief lid
Nou het probleem is opgelost. Leek me wel even de moeite waard om dit hier te delen.

De drukomvormer bleek dus de boosdoener; "nieuwe" erop en de auto rijdt weer als vanouds.

Bij gevoegd is de oude omvormer die was fabrieks af nooit vervangen. Hoop dat het iemand van nut zal zijn
 

Bijlagen

  • 20221128_191140.jpg
    20221128_191140.jpg
    937,5 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan