P2626 Lineaire Lambdasonde storing

Een tijdje geleden bij het starten van mij Skoda Octavia 2 1.6 ging het lampje van het uitlaatgassysteem branden.

Heb de fout uitgelezen en kwam op een code P2626 Lineaire Lambdasonde storing 1 cilinderrij 1 pompstroom, Regelcircuit: onderbreking

Auto staat merendeel van de week stil en heeft dus ook met het zeer warme weer stilgestaan, ik weet niet of dit invloed heeft gehad.

Auto heeft een aantal weken geleden een grote beurt gehad waarbij ook de koeler is vervangen, hierna is de auto van binnen en buiten gereinigd (ook motorruimte)

Hierbij hebben ze de accu losgekoppeld en was er in eerste instantie een melding van de airbags welke gereset is.

Na reset kwam de storing niet terug maar moet nog even afwachten.

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen en waar zit deze sonde in de motorruimte zodat ik hem eventueel kan vervangen
 

turboturbo

Forumguru
Auto staat merendeel van de week stil en heeft dus ook met het zeer warme weer stilgestaan, ik weet niet of dit invloed heeft gehad.
Dat hoeft geen effect te hebben. Voornamelijk korte ritjes maken met de auto kan er wel aan bijdragen lees ik op de site van Gerrit Speek...

Wat is de km stand? Lamdasondes kunnen typisch ongeveer 160~200dKM mee, soms langer als je geluk hebt.
 
Hoi de KM stand staat nu op ca. 129.000 Km

Heeft iemand ook een idee van de locatie waar de sensor zit? Dan met name de sensor in de motorruimte
 

turboturbo

Forumguru
Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag, maar die sensor kan ook nog verderop in de uitlaat zitten, vlak voor de katalysator (onderaan de downpipe)

Beste is om even te kijken in de motor ruimte en onder de auto.
 
Even een update, na visuele controle bleek de kabel van de Lamdasonde bij het spruitstuk tegen de koelpijp van de airco te liggen waardoor beschermmantel was doorgesleten, de aders zelf waren niet beschadigd zover te zien. Kabel anders gemonteerd zodat deze vrij lag. Tevens was de aansluiting van 1 slang vd secundaire luchtpomp niet goed aangesloten (klemring los) Deze ook goed vastgezet.

Helaas kwam de storing na een paar dagen weer terug dus ik vermoed toch een defecte Lamdasonde.

Ik heb 2 vragen hierover:

- Merk wat nu gemonteerd zit is een NGK sonde, deze zijn redelijk aan de prijs maar zie ook de BOSCH variant welke qua prijs wat voordeliger is. Heeft iemand ervaring met dit merk als vervanger of kan iemand een voordeliger merk aanraden.

- In hoeverre kan het kwaad om door te rijden met een defecte sensor (afgezien van misschien iets hoger verbruik) Auto start en rijdt prima, houdt niet in en zover ik nu kan bepalen zuipt hij ook niet overmatig. Hier komt bij dat hij net een maand uit de grote beurt is en nieuwe bougies etc. heeft.

Wederom hartelijk dank voor al jullie advies, zoals altijd weer top!!
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb vorig jaar beide lambda's op mijn O1 vervangen met Bosch sensoren. Ik durf je ze aan te raden.
 

turboturbo

Forumguru
Ik shop vrijwel altijd naar Mister-Auto of autodoc.nl.

Via kenteken krijg je meteen de juiste onderdelen. Vervolgens check ik vaak nog op de site van Bosch Automotive of het inderdaad klopt.
Vaak check ik ook nog via oemepc.com of de VAG part.nrs. kloppen met de omschrijving van Mister-Auto of autodoc. Tot nog toe klopte het altijd.

Tip: koop niet de universele goedkopere waarbij je zelf de bedrading/stekkers moet aanpassen, maar meteen de juiste OEM replacement. Duur is het toch al niet, omdat je via deze sites besteld (ik verwacht ~100 euro per stuk)

Zie verder mijn posts in een ander lambasonde topic voor gereedschap tips want je krijgt die krengen er niet uit met een simpele 22mm steeksleutel...E

Er zijn er die qua lambda's bezweren om OEM onderdelen (dus van de dealer) te gebruiken ipv Bosch of andere aftermarket, maar ik heb het aangedurfd voor die ik dacht 170,- totaal voor 2 stuks. Mochten ze idd toch op korte termijn alweer problemen geven kan ik altijd nog naar de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Via kenteken krijg je meteen de juiste onderdelen. Vervolgens check ik vaak nog op de site van Bosch Automotive of het inderdaad klopt.
Vaak check ik ook nog via oemepc.com of de VAG part.nrs. kloppen met de omschrijving van Mister-Auto of autodoc. Tot nog toe klopte het altijd.

Super hartelijk dank voor al de informatie, zou ik nog 1 beroep op uw kennis mogen doen ;) Volgens mij zou het de volgende uitvoering moeten zijn:

Ik vermoed dat hetOrigineel een NGK :OEM 06A906262BR zou moeten zijn (5 polig)

Enkel kom ik deze van Bosch niet tegen enkel de 4 polige uitvoering na de CAT :pieker:

NGK vervanging komt al snel op zo,n 150 euro uit

Zou u ook kunnen nagaan of ik dit correct heb of dat u wel een alternatief kunt vinden?

Zoals vermeld de gegevens van mijn huidige auto:

Skoda Octavia 2
67-SL-RP
Motorcode: BSE 067901

Gaat om de Lambdasonde aan achterzijde motor, heb wat fotos gemaakt ter verduidelijking
 

Bijlagen

  • 20180901_105923.jpg
    20180901_105923.jpg
    2 MB · Weergaven: 12
  • 20180901_140145.jpg
    20180901_140145.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 13
  • 20180901_140156.jpg
    20180901_140156.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 14
  • 20180901_140201.jpg
    20180901_140201.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 11
  • 20180901_140337.jpg
    20180901_140337.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@Wolf1976 heb even met je mee gezocht. Ik herinner me meteen het gezoek en gepuzzel van mij destijds. Het is altijd even turen naar alle nummers om te kijken welke je nu nodig hebt. Wat goed dat je vast foto's genomen hebt ook van de stekker! Naar nu blijkt is dat cruciale info zie ik nu.

Je zoekt dus naar een sonde vóór de katalysator, ook wel de regelsonde genoemd. De 2e, na de kat, wordt ook wel de diagnose sonde genoemd.

Het VAG OEM nummer van de regelsonde van jouw Skoda is inderdaad 06A906262BR als ik op oemepc kijk gelet op motorcode BSE.

Autodoc geeft puur op kenteken wel diverse Bosch lambadasondes aan met datzelfde OEM nummer, maar dan met telkens 2 andere letters op het eind (ipv BR)
Zelf weet ik niet wat de betekenis van die letters is en hoe belangrijk het is dat die overeen moeten komen. Je zou denken dat die dan wel compatibel zouden kunnen zijn (geen idee)?

Als ik op de automative catalog van Bosch kijk op jouw kenteken en motorcode, zie ik inderdaad dat er alleen maar een diagnose sonde verkrijgbaar is (zowel in de universele als niet-universele variant)
Schermafbeelding 2018-09-01 om 15.35.20.png


Als ik op bijv. autodoc het OEM part nr. nummer invul, zit er inderdaad geen Bosch meer tussen en kom je inderdaad op een NGK van 150 euro uit. Persoonlijk zou ik die dan maar bestellen, dan weet je zeker dat je goed zit en de stekker is ook passend (stekker 6 polig en draad 5 aderig voorzover ik kan zien) De bijvervende OEM nummers kloppen ook en de overige info ook.
Alle andere voorstellen lijken qua stekker en aantal aders (draad) niet te kloppen, want die geven 4 polig / 4 - aderig aan. Die zouden dan sowieso een ader te kort komen en/of de stekker zou niet eens passen ??

Kijk - als je 'm zelf vervangt, ben je sowieso spekkoper vergeleken met laten doen. Dan moet je denken aan minimaal 200 a 250 euro onderdeel (al dan niet OEM via de dealer) en nog manuren.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik (en wie weet wie nog meer) vond het leerzaam en leuk, laat ons nog weten hoe eea is afgelopen!

Wat ook leuk is als je een obd uitlees dongle hebt of de mogelijkheid hebt om zoiets te lenen, om de feultrim waardes eens uit te lezen met de huidige lambda sonde en ná vervanging en die dan met elkaar te vergelijken.
 
Perfect ik hou jullie op de hoogte, nu eerst maar eens de speciale sleutel lenen en kijken of ik hem loskrijg zonder een brug ;)
 
Bovenaan Onderaan