Paar dingetjes

Rijd nu een goede week met mijn fabia en heb een aantal dingetjes die ik wil laten nakijken.

* soms als de auto stationair draait hoor ik tikken (ong 2x per seconden), heb geen idee wat het kan zijn

* de bediening van de ruit rechtsvoor gaat precies verkeerd om. knopje omhoog laat de raam omlaag gaan, omlaag zorgt dat de ruit omhoog gaat.

* de ruit rechtsvoor gaat na even vasthouden van het knopje automatisch omlaag en omhoog. de ruit linksvoor heeft deze automatische functie niet of hij werkt niet

eerste twee lijken me sowieso niet goed, 3e kan misschien zo horen?

cvegreen

Forumguru
Over dat tikken kan ik niets zeggen , maar dat van die ramen klopt inderdaad niet .
Bij mijn auto moet je naar beneden drukken om naar beneden te laten gaan en omgekeerd om naar boven te gaan . Ik kan alle twee mijn ramen in 1 ruk naar beneden of naar boven laten gaan. Bij mij zit er wel verschil in snelheid , maar verder werkt alles perfect bij mijn F1.

nou dan laat ik dat maar eens bekijken volgende week, is toch wel fijn als je de auto gewoon met garantie koopt.

heb wel eens gehad met een bakkie dat ik kocht voor 800 dat hij echt uit elkaar viel (had snel een auto nodig destijds en de verkoper verzekerde me ervan dat hij oude maar goed was) uiteindelijk met wat moeite na 3mnd ingeleverd met slechts €100 inleveren. maar als je kijkt wat een moeite dat gekost heeft pff wil je niet nog een keer hebben.

nou was mij fabia natuurlijk een stuk duurder dus je mag wel een stuk meer verwachten lol

purk

Senior Member
dan zou ik voor het tikken maar eens naar de motor laten kijken ivm kantelende zuigers, komt vaker voor bij de 1.4 uit de vag groep.

is vaak een tikkend geluid dat je hoord bij gasgeven en dan los laat......

nu is het nog garantie!!!

guitar_billy

Senior Member
een maand geleden hoorde ik eenzelfde tikken, niet altijd en dan ong 2x per seconde. de auto staat dan inderdaad stil stationair te draaien. het geluid klinkt erg metaal-achtig. alsof het ergens tegenaanloopt.
dit was bij mij het koolstoffilter.

zie ook hier voor meer uitleg :
http://skoda.prikpagina.nl/read.php?f=296&i=10277&t=10274

ik weet niet de lokatie van dat ding bij een Fabia 1.4 maar je kan eens onder de motorkap luisteren waar het tikken vandaan komt...

dat van die ruiten klinkt raar, iemand aan het hobbyen geweest =)

succes.

die laatste link verduidelijkt het wel wat maar ik vind het een geluid wat niet erg fijn klinkt, dus ik ga het toch laten nakijken en die ramen vind ik maar vreemd dus die moeten dan maar ff mee

@ purk het geluid hoor ik overigens bij het stationair draaien en als ik gas geef is het weg...

* de ruit rechtsvoor gaat na even vasthouden van het knopje automatisch omlaag en omhoog. de ruit linksvoor heeft deze automatische functie niet of hij werkt niet

Breng je ruit linksvoor helemaal naar omhoog.
Zodra hij helemaal boven is laat je de knop los, en duw/trek je met je knop alsof je hem 'nog hoger' wil brengen en houd dat aan.
Normaal zou je binnen de 2 seconden een 'tik' moeten horen, en heeft het hefmechanisme de bovenpositie 'geleerd'.
Nu zou die automatische functie terug moeten werken.

@lezandre, that's it.. Hmm ben verbaasd ik dacht altijd dat dat meer werk was! Maar mooie tip, hier hebben we nog wat aan. (bij mij werkt het overigens wel prima, maar voor in de toekomst.. wie weet!)

Thanks!

er zijn meer van deze handige tipjes, zoals ik net las dat als je ab van de centrale vergrendeling het niet meer doet kun je deze ook zelf inlezen. is het een idee om dit soort dingetjes ergens te verzamelen?? Tips en handigheidjes ofzo?

Roco

Lid
Ik had daar onlangs een topic over geopend onder Fabia 2, maar dit zou er wel passen. Ik kon niets vinden wat al niet bekend was.....
Maar deze info is (bijna) goud waard.

Bovenaan Onderaan