Paar kleine dingen

Hallo Lezers,

Heb een aantal dingetjes over mijn Fabia combi 1.4 16v bj 2005

1. lichte ratel af en toe bij accelereren, deze ratel is niet altijd hoorbaar maar af en toe wel.
volgens de garage waar de auto aangeschaft is zitten er nieuwe klepstoters in. moeten deze soms bijgesteld worden?

2. sinds vandaag is het circulatie lampje naast de AC knop niet meer uit te zetten, blijft telkens vanzelf aangaan. kachel werkt verder wel naar behoren.

3. het slangetje van de achterruitsproeier lijkt los te zijn, als ik deze probeer te gebruiken loopt de vloeistof onder uit de bumper. is hier op de een of andere manier makkelijk bij te komen?

4.centrale afstandbediening lijkt snel leeg te gaan, momenteel werkt alleen op slot doen wel binnen 1,5 meter van de auto. na een tijdje stopt ook dit ermee. doe ik er dan een nieuwe batterij in werkt alles weer. kan aan de batterij liggen maar mag toch niet binnen een dag of 2 leeg zijn lijkt me.


Groeten Mark
 

Cordoba

Forumguru
Mark, de ratel is geen koppelingsprobleem?

Recirculatieknop: volgens mij werkt deze met een stappenmotor, en bij regelmatige problemen is vaak het mechanische kunststof gedeelte overleden, maar helaas alleen te vervangen samen met de stappenmotor (kost iets van ca. 130 euro voor het onderdeel). Om daarbij te komen moet je het dashboardkastje (pass. zijde) demonteren, en dan kun je bij de klep komen (voor handleiding kijk even in de kennisbank).

Achtersproeier: komt het vocht niet onder uit de kofferklep? (slangetje in de klep losgeschoten)

AB: mogelijk dat je een batterij hebt gehad die (te) lang op de plank heeft gelegen, en dat deze daardoor al vrijwel leeg was. Andere mogelijkheid is dat er een probleem met het printje in de sleutel is, waardoor de batterij snel leegloopt.

Succes, Gert
 
Mark, de ratel is geen koppelingsprobleem?

Recirculatieknop: volgens mij werkt deze met een stappenmotor, en bij regelmatige problemen is vaak het mechanische kunststof gedeelte overleden, maar helaas alleen te vervangen samen met de stappenmotor (kost iets van ca. 130 euro voor het onderdeel). Om daarbij te komen moet je het dashboardkastje (pass. zijde) demonteren, en dan kun je bij de klep komen (voor handleiding kijk even in de kennisbank).

Achtersproeier: komt het vocht niet onder uit de kofferklep? (slangetje in de klep losgeschoten)

AB: mogelijk dat je een batterij hebt gehad die (te) lang op de plank heeft gelegen, en dat deze daardoor al vrijwel leeg was. Andere mogelijkheid is dat er een probleem met het printje in de sleutel is, waardoor de batterij snel leegloopt.

Succes, Gert
Nee vocht komt uit de voorbumper dus daar ergens los denk ik, voorruit doet het wel
Gewoon.

De ratel lijkt me niet uit de koppeling te komen bij stationair hoor je geen ratel namelijk. Het is puur bij accelereren.
En niet eens altijd.
 

Sebastian

Donateur
3. Ik heb dat ook gehad. Als je onder de motorkap de leiding die naar achter zou moeten lopen vanaf het reservoir volgt dan kom je een koppelstukje tegen. Dat is bij mij een keer losgesprongen toen ik nog zomervloeistof erin had tijdens een vroege maar stevige nachtvorst. Als je een los uiteinde hebt dan moet je even zoeken naar het andere losse uiteinde. Het is heel makkelijk weer in elkaar te duwen. Je moet het meest wel op de tast doen. Niet zeker natuurlijk maar lijkt me waarschijnlijk dat dit je probleem is.

4. Dat heb ik ook maar ik vermoed dat het komt door de goedkope batterijen die ik heb gekocht. Een pakje van ik geloof 8 stuks CR2032 van de Xenos voor nog geen Euro . Je kunt er eens een bij de fotowinkel of electronicazaak kopen. Dan betaal je rond de 2€ (voor 1) maar dan heb je zeker een goeie. Als die het langer uithoudt dan weet je dat dat de oorzaak was.
 
Laatst bewerkt:

woutr

Forumguru
Hallo Lezers,

Heb een aantal dingetjes over mijn Fabia combi 1.4 16v bj 2005

1. lichte ratel af en toe bij accelereren, deze ratel is niet altijd hoorbaar maar af en toe wel.
volgens de garage waar de auto aangeschaft is zitten er nieuwe klepstoters in. moeten deze soms bijgesteld worden?

Ik denk dat je motor aan het pingelen is
 

woutr

Forumguru
Kijk anders even op google of op youtube. In het engels hebben ze het over een knocking engine. Typische van pingelen is dat je dan ook een ratelend geluid hoort. Het is maar een gok hè.. ;)
 

Ger989

Lid
Heeft de 16V niet ook hydrolische zelfstellende klepstoters?

Pingelen lijkt me sterk, dit komt eigenlijk alleen voor bij motoren die een zuiger hebben die een stuk platter is dan breed. Als je dan een brandstof tankt met een lager RON getal denk aan euro 91-95 kan het zijn dat de brandstof niet snel genoeg ontbrand, waardoor je zuiger kan gaan kantelen... dit is dan op te lossen door een hoger octaan te tanken zoals 98-102.

Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk in een langeslag 1.4 motor...

Is de auto al uitgelezen op foutcodes? Als dit nog niet het geval is zou ik daar eerst gaan zoeken.

Mvg Ger
 

Rallye

Forumguru
@Ger989 Pingelen is iets anders dan een kantelende zuiger. Pingelen is het voortijdig ontbranden van brandstof. Dat kan gebeuren bij brandstof met een te laag octaangetal. Dat ontbrandt dan door de compressie. Moderne motoren, zoals die van TS neem ik haast aan, vangen dit op door (zelf) het ontstekingstijdstip aan te passen.

Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pingelen
 

Ger989

Lid
Beste @Rallye,

Als u mijn tekst nog eens goed leest dan zeg ik ook niet per definitie dat de zuiger kantelt.

In dit geval bekijk ik het van een ander oogpunt (komt op hetzelfde neer): ontsteking te vroeg of te laat staat gelijk aan een ontbranding die sneller of trager plaats vind, immers het resultaat is hetzelfde.

Ik zeg niet dat u ongelijk heeft begrijp mij niet verkeerd, ik zeg alleen min of meer hetzelfde als wat u ook zegt.

Overigens kan de zuiger doordat de ontbranding die of te traag of te snel of te vroeg of te laat plaats vind wel degelijk gaan kantelen, ik ben mij er dan ook niet beter van bewust door de ervaring die ik in de jaren heb opgedaan in de autosport dat vaak ook het geval is.

[edit]

Nou is het natuurlijk vaak het geval dat in de autosport ook vaak zuigers gebruikt worden die platter dan breed zijn en dit is bij de dagelijkse auto's veelal niet het geval.

Waardoor automatisch terug verwezen kan worden dat de ontbranding die plaats vind niet juist is, dit is dan ook op te lossen door ontstekingstijdstip aan te passen of een ander octaan brandstof te gebruiken (wat u ook aangeeft).

[/edit]

Mvg Ger
 
Laatst bewerkt:
Heeft de 16V niet ook hydrolische zelfstellende klepstoters?

Pingelen lijkt me sterk, dit komt eigenlijk alleen voor bij motoren die een zuiger hebben die een stuk platter is dan breed. Als je dan een brandstof tankt met een lager RON getal denk aan euro 91-95 kan het zijn dat de brandstof niet snel genoeg ontbrand, waardoor je zuiger kan gaan kantelen... dit is dan op te lossen door een hoger octaan te tanken zoals 98-102.

Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk in een langeslag 1.4 motor...

Is de auto al uitgelezen op foutcodes? Als dit nog niet het geval is zou ik daar eerst gaan zoeken.

Mvg Ger
Auto is een tijdje terug uitgelezen, voor zover ik toen gehoord heb niks wat de ratel kan verklaren, ratel is hoorbaar bij accelereren en niet als je het gas loslaat, stationair ook een tik hoorbaar. Stationair soms wel soms niet.
Auto rijd verder prima geen problemen ondanks de ratel.
 

Ger989

Lid
@markwhaar

Wat voor soort tik/ratel hoort u?

[EDIT]Is het een hoge of lage toon, wat is de frequentie (snel/langzaam). Neemt de frequentie ook toe naarmate de toeren toe nemen en visa versa?[/EDIT]

Mvg Ger
 
@markwhaar

Wat voor soort tik/ratel hoort u?

[EDIT]Is het een hoge of lage toon, wat is de frequentie (snel/langzaam). Neemt de frequentie ook toe naarmate de toeren toe nemen en visa versa?[/EDIT]

Mvg Ger
Tjah een metaalachtig tikje, is redelijk constant aanwezig alleen zelfs boven een bepaald aantal toeren richting 4000 niet meer hoorbaar en bij uitacceleren ook niet waarneembaar
 
stationair is het de ene keer meer aanwezig als de andere keer.
Zoals gezegd auto doet het er prima om.
Alleen wel vreemd een tik in een motor
 

Ger989

Lid
@markwhaar

Ik begin bijna te denken dat het een of meerdere injector(en) zijn.. zijn deze al uitgelezen met VAGCOM?

En zo ja heb je daar ook daadwerkelijk een uitdraai van waarbij duidelijk te zien is dat er geen foutmelding te vinden is?

Mvg Ger
 

Ger989

Lid
@markwhaar

Kan je nog iets meer info geven.

- Is het alleen met koude of ook met warme motor of juist alleen met warme motor
- Heb je er in de bochten ook meer last van de op rechte stukken
- Je geeft aan dat het redelijk constant aanwezig is, bedoeld u daarmee dat het regelmatig constant aanwezig is of dat de frequentie waarmee het tikt constant is

Mvg Ger
 
Het is aanwezig met zowel warme als koude motor geluid maakt hierin geen verschil, frequentie is bij accelereren iets hoger.
Uitdraai heb ik helaas niet.
Bochten of wat ook maakt geen verschil
Rij er nu al inmiddels 10.000 kilometers mee en het is ook niet toegenomen
 
Nee is toch echt een rammel in/bij het motorblok. Anders was die stationair ook niet aanwezig lijkt me. Kan wel eens proberen morgen of ik een audio opname maken kan.
 
Bovenaan Onderaan