Paar vraagjes O2

Hallo allemaal,

Wij rijden momenteel in een 1.4 Fabia Combi uit maart 2004..
Omdat we toch een grotere auto willen hebben we besloten een O2 te gaan kopen..
Die komt er als het volgt uit te zien:

Een zwarte Combi Elegance tiptronic..
Voor de rest komen er bijna alle opties in zoals: Xenon, Navigatie, klein leer pakket, MF stuurwiel PDC voor en achter etc.

Nu een paar vraagjes:
Welke motor kunnen we het beste bestellen?
We twijfelen tussen de 1.6FSI en de 2.0FSI
De velgen: de 16' of de 17'
We rijden nu in de Fabia met 15'

en Ivory bekleding.. aan te raden of niet?

Mochten mensen verder nog suggesties hebben ofzo, just ask.. /forum/images/graemlins/smile.gif

Henny

Actief lid
Als de prijs geen probleem is zou ik zeker de 2,0 fsi kiezen. Daar heb ik weliswaar niet in gerden, maar wel met de 1,6 fsi en die vind ik het prijsverschil met de mpi niet waard. Wellicht dat de 2 liter dan meer verschil biedt.
De velgen is ook een kwestie van smaak lijkt me. Wij vonden de 17"niet mooi, althans de 16"Vega het mooist van de hele reeks, dan is de keuze makkelijk. En een sportonderstel is wel een erg goeie aanbieding, maar dan moet je wel alles willen. Nu kunnen wij er achteraf een verlagingsset (3 cm, dus lager) op laten zetten voor € 399,- en dan hebben we onze 16" wielen gewoon.
Wij hebben duo ivory, halfleer dus, maar erg weinig stof in feite voor de helft van de prijs van volledig leer. We hebben het pas ruim een week, maar het bevalt ons erg goed. Wel besmettelijker, maar staat erg mooi bij onze blauwe buitenkant. We hebben geen kinderen of huisdieren, dus dat scheelt ook. Er is ook een onderwerp over de Ivroy bekleding. Ik had dezelfde vraag namelijk. ( http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=&Number=13753&page=4&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1#13753 )

Ik vond de 1.6 FSI prijzig ivm de MPI versie, maar toch wel duidelijk pittiger. Vandaar dat ik die 1400 euro er voor over had. De 2.0 FSI is natuurlijk nog lekkerder, maar ook weer duurder, zeker in gebruik.
Over het sportonderstel : deze vraag is al zooooo vaak voorbijgekomen....Kijk, het is zéér persoonlijk : de een vindt het stug, de ander vindt het okee. De een vindt uiterlijk belangrijker dan comfort, de ander juist andersom., etc....
Ik heb er zelf niet voor gekozen, omdat....juist....omdat ik het té stug vond voor een 'family car'.
Wel 16" Vega velgen.

Bedankt /forum/images/graemlins/smile.gif

We hebben niet met de MPI gereden en dat zal er ook niet van komen denk ik..
Wat is ongeveer het verschil met de velgen in comfort als je kijkt dat we nu 15" hebben in een Fabia? Want die zijn gewoon nog comfortabel.
Ik zal ook even dat draadje over de bekleding doorlezen /forum/images/graemlins/smile.gif

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Wat is ongeveer het verschil met de velgen in comfort als je kijkt dat we nu 15" hebben in een Fabia? Want die zijn gewoon nog comfortabel.
Ik zal ook even dat draadje over de bekleding doorlezen /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Je hebt toch hopelijk wel in beide fsi's gereden?
Voor wat betreft velgen: ik vind de 16" nog comfortabel zat, maar dat is zo persoonlijk. Bij de O1 had ik 15". Ik vond ook dat de oude RS (standaard) nog wat minder comfortabel mocht, dus dat is gewoon niet aan te geven.
De meeste dealers hebben toch wel een showmodel met 15" en met 16" staan. Anders zou ik zeker eerst bij Pon gaan kijken en proefrijden. Die moeten alle types (meestal) hebben staan en daar kan je gewoon een afspraak maken. Of ze kijken voor je in het land waar het type staat dat je zoekt. Ik heb zo in Leidschendam de 1,6 fsi kunnen proberen. Was in de omgeving Rotterdam niet te vinden.

Reizende

Actief lid
Beste Martijn,

Ik heb zelf de 16" Vega met gewoon onderstel. Ik had hiervoor een Toledo met 16" en sportonderstel. Ik vind deze auto's qua comfort vergelijkbaar. D.w.z. persoonlijk ben ik blij dat ik geen sportonderstel heb genomen, omdat ik hem standaard al redelijk strak geveerd vind. Maar zoals iedereen zegt; het blijft een kwestie van smaak... Succes met je keuze!

Henny

Actief lid
Grappig is dat. Ik heb best veel gereden in de Leon van mijn broer (pas weg), het oude model, ook met sportonderstel en 16", dus de Toledo zonder achterbak. Dat was de 1,8 20V versie, en misschien zitten er ook verschillen tussen Toledo en Leon (kan ik me voorstellen), maar die was veel strakker afgeveerd dan de Octavia. Het verschil met de O1 (zelfde bodemplaat) was enorm. Ik vond juist de Leon een veel en veel lekkerder wegligging hebben. Lekker als een kart de bocht om, waar je met de Ocatvia haast omrolde ... Heb 'm ook nog vergeleken met een (altijd om de wegligging geroemde) 3-serie BMW compact ('97), maar dat pakt duidelijk in het voordeel van de Leon uit en wel ruim.
Maar de ruimte van de Octavia hè ...

Gewoon gaan proefrijden!

Ja we hebben wel met beide fsi's gereden..

Maar dat best wat tijd tussen dus gaan we binnenkort naar Pon omdat die inderdaad beide hebben staan.
En ook vast wel 1 met het sportonderstel zodat we dat ook even kunnen vergelijken..
Dus dat gaat wel weer een leuk dagje worden /forum/images/graemlins/smile.gif

Ericpeeke

Actief lid
Wat voor 1.4 rij je nu? Ik ben eind vorig jaar overgestapt van een Fabia Combi 1.4 16v 100 pk (met 15" wielen) naar de 1.6 FSI (ook met - standaard - lichtmetalen 15" velgen). Twee volgens mij opmerkelijke verschillen mbt rijgedrag en de motor:
- de Octavia voelt veel comfortabeler, maar niet week afgeveerd. Ik moest wel wennen aan het andere, minder directe stuurgedrag van de Octavia.
- De prestaties van de motoren zijn vergelijkbaar, maar de FSI van de Octavia pakt in een veel lager toerenbereik al lekker op, de Fabia moest je echt op toeren houden om lekker te rijden. De Octavia kun je ook schakellui rijden.

Als je de 2.0 FSI kunt betalen: doen! Maar vergeleken met de 1.4 van de Fabia is de 1.6 FSI ook een fijne motor.

Ik had (omdat ik een demo-auto kocht) geen keuze bij de bekleding, maar als ik die keuze wel had zou ik sowieso nooit ivory kiezen (maar ik heb dan ook twee smeerkezen van zoontjes achterin /forum/images/graemlins/545.gif - creatief met koek). Ivory is wel heel mooi.. zolang het schoon blijft.

Jan_Hein

Actief lid
Hallo allemaal,

Omdat we toch een grotere auto willen hebben we besloten een O2 te gaan kopen..
Die komt er als het volgt uit te zien:

Een zwarte Combi Elegance tiptronic..
Voor de rest komen er bijna alle opties in zoals: Xenon, Navigatie, klein leer pakket, MF stuurwiel PDC voor en achter etc.

Nu een paar vraagjes:
Welke motor kunnen we het beste bestellen?
We twijfelen tussen de 1.6FSI en de 2.0FSI
De velgen: de 16' of de 17'
We rijden nu in de Fabia met 15'

en Ivory bekleding.. aan te raden of niet?

Mochten mensen verder nog suggesties hebben ofzo, just ask.. /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Nou Martijn,

Als ik jouw vader was kocht ik helemaal geen FSI met tiptronic, laat staan xenon erop en een navigatie systeem erin, want dan rijden er zowat 2 identieke O2's in Haarlem rond en dat kan eigenlijk niet...... /forum/images/graemlins/laugh.gif /forum/images/graemlins/laugh.gif

Nee, alle gekheid op een stokje: Lugtstra heeft ook een O2 2.0 met tiptronic waarin je een proefrit kunt maken. Je kunt van mij aannemen dat ie heerlijk rijdt !!!!

Heb je mijn PB niet gehad?

Donderdag komt mijn 2.0 FSI met tiptronic, xenon en NEXUS.Alleen heb ik gekozen voor donkere bekleding vanwege de besmettelijkheid.
Ik heb je beloofd om er een keer mee te gaan rijden en die afspraak staat nog steeds. Dus ik hoor het nog wel.

Groet, JH

Hahah

Dan rijden er zometeen 2 hele mooie O2's hier rond /forum/images/graemlins/wink.gif

Ja ik heb je PB gehad.. Ik dacht dat ik al geantwoord had..
Maar dat heb ik dus nu even gedaan /forum/images/graemlins/wink.gif

Henny

Actief lid
Er bestaat een special van Autoweek, Motor &amp; Sport nummer 2 (ik heb 't blad in november jl. gekocht vóórdat ik besliste) en daarin staan 15 pagina's advies over de Octavia 2. Hun oordel: <font color="blue">"6 motoren, maar slechts 2 motoren zijn écht aan te bevelen. Bij de dieselmotoren zouden we gaan voor de gespierde 2,0 TDi, hoewel de aanschafprijs redelijk pittig is en een roetfilter (nog) niet leverbaar is. Onze favoriete benzinemotor is de 1,6 FSI, die sterk genoeg is en tevens een gunstig verbruik heeft. Helaas is deze motor niet met de fijne DSG-versnellingsbak leverbaar. Zelf schakelen dus, of een diesel nemen."</font>

Ondanks dat zelf toch de 1,6 MPI gekozen. Het blijft toch erg persoonlijk.

Jan_Hein

Actief lid
Henny,

Die autoweek heb ik ook gelezen. En ook bewaard. Voor ik tot aanschaf over ging heb ik veel gelezen over de diverse VAG produkten vwb motoren en tiptronic.
In een andere test moet de 1.6 FSI flink op toeren worden gehouden om de zware O2 goede prestaties te geven. De combinatie met de tiptronic was ook al niet erg hoopgevend. Misschien had een 1,6 FSI mij ook goed bediend ?
De 2.0 FSI is een dorstig type, helemaal met tiptronic.... /forum/images/graemlins/473.gif
1 op 10 , daar lig ik niet van wakker. Verder een sterke motor die in alle rust zijn werk doet.
Dikke BMW's en Mercedessen die 1 op 5 lopen, daar zijn ze helemaal lyrsch van.
Denk dat de waarheid in het midden ligt.
Hier op het forum zijn ervaringsdeskundigen die zo'n zelfde auto hebben en aan wie ik hun mening heb gevraagd. Daar hecht ik veel waarde aan .
Ik had nu de kans om eens een flinke en mooie auto te kopen met van alles erop en eraan, ipv van compacte autootjes.
Het was een hartenwens van me en dus heb ik voor deze lekkere Octavia gekozen. /forum/images/graemlins/24.gif

Dus ondanks de voorkeur van de autoweekcritici ben ik toch eigenwijs geweest en mag ik zelf gaan uitmaken of ze gelijk hebben. /forum/images/graemlins/1761.gif /forum/images/graemlins/1761.gif

Groet, JH.

Dutch4x4

Senior Member
En alsof ze bij Autoweek de waarheid in pacht hebben... (Echt niet, denk ik meestal /forum/images/graemlins/grin.gif )

Henny

Actief lid
Ja precies, wat ik ook al schreef. Maar elke recensent heeft natuurlijk een persoonlijke mening, zoals elk mens (hoop ik). Dat zie je hier op het forum ook voor wat betreft het wel of niet comfortabel vinden van het (sport)onderstel of van de RS. Ik vind het alleen wel leuk om er vanalles over te lezen en dan zelf te ervaren.
Als financiën geen rol zouden spelen, had ik zelf de 2,0 fsi gekozen denk ik, maar ik vond het prijsverschil tussen de 1,6 mpi en de fsi het niet waard.

Hetzer

Forumguru
En alsof ze bij Autoweek de waarheid in pacht hebben... (Echt niet, denk ik meestal /forum/images/graemlins/grin.gif )

[/ QUOTE ]

mee eens , ik vind ook dat ze vaak genoeg onzin verkondigen!!! /forum/images/graemlins/regels.gif

ebagg

Nieuw lid
een snelle vraag voor diegene die ervaring of beter in het bezit is van het nexus sisteem... ik heb gelezen in deze forum(s) dat navigeren en een cd afluisteren niet mogelijk is. eh... is dit waar?

Jan_Hein

Actief lid
een snelle vraag voor diegene die ervaring of beter in het bezit is van het nexus sisteem... ik heb gelezen in deze forum(s) dat navigeren en een cd afluisteren niet mogelijk is. eh... is dit waar?

[/ QUOTE ]

Goedemorgen ebagg,

Welkom op dit leuke forum. Doe er je voordeel mee. Heb ik ook gedaan.
Sinds kort een O2 met Nexus. In de eerste plaats is dit systeem erg gebruiksvriendelijk, vwb instellen en navigeren. Ik ben heel slecht in dit soort dingen, maar kon al de eerste dag navigeren.
In de tweede plaats is het ook erg mooi en duidelijk met een duidelijke en lieve stem van een belgische dame. Het display is goed afleesbaar en een pijl voor je snufferd op de maxidot waar je naar toe moet.

Echter..... Als je de navigatie CD erin hebt zitten kun je geen Muziek CD draaien.
Je kunt een CD wisselaar aansluiten, maar daar kunnen maar 6 CD's in. In het MP 3 tijdperk kun je beter gebruik maken van een i-pod. Die kan op de NEXUS worden aangesloten. /forum/images/graemlins/680.gif Daar kunnen 100 CD's op, afhankelijk van de hoeveelheid GB's. Dit ben ik allemaal wijzer geworden dankzij dit forum. Het werkt perfect. Zoek maar eens rond, er zitten hier een hoop deskundigen.
Veel plezier !!!

Groet JH

ebagg

Nieuw lid
Jan hein, dank! weet je (of iemand anders) mischien wanneer er een cd changer is aangesloten of er dan wel simultaan geluisterd EN genavigeerd kan worden? Ik vind dat Ipod idee wel leuk eigenlijk, hoe sluit je dat aan? met een kabel of bluetooth?

Bovenaan Onderaan