Paar Vraagjes over Skoda Fabia 2001

Mnrangelier

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Ik ben hier nieuw en heet Alex en kom uit Apeldoorn,

Omdat ik al een tijd je opzoek ben na een andere auto, kwam ik dus uit bij de Skoda Fabia met een 1.4mpi 65 pk dacht k ?

Nu lees je over de motor hier van tegenstrijdige reacties,

Maar wat k nou ik graag van jullie zou willen weten is het volgende.

Ik kan een Skoda 1,4 mpi kopen met bijna alle functies dus airbag 2x verwarme elc. spiegels etc etc, KM stand van deze auto is rond de 33.000 en orgineel, en van oudere mensen geweest 1e eigenaar.
Nu is mij vraag, zit in de auto ook een boordcomputer?

Ik kan ook een skoda fabia kopen met een ton op de teller, alleen heeft deze als extra ABS en boordcomputer voor de rest is alles hetzelfde? alleen is deze 500 goedkoper, en ook 1e eigenaar

Is die ABS is zo zinvol, en hebben jullie tips?
 

Cordoba

Forumguru
Belangrijkste is dat je kijkt naar het onderhoud. Een iets jongere Skoda met een echt VAG-motorblok (dus ook gebruikt in bijv. VW Polo en Seat Ibiza) heeft bijvoorbeeld een getande riem (distributieriem) die elke 5-6 jaar of 90.000 km vervangen moet worden. Als de auto daar aan toe is, kost je dit gelijk 500-700 euro. Uitstel is geen goede optie: als ie breekt, loopt de motor in de soep, en krijg je een complete motorrevisie of motorwissel als alternatief. Het kan zijn dat de MPI een distributieketting heeft en die is niet gevoelig voor veroudering en vervanging door slijtage is ook minder vaak nodig.

KM-stand van 33.000 na 12 jaar is wel heel erg weinig. Check via kentekenregistratie of de auto gebruikt is ingevoerd: dan is ook een verklaring van NAP nietszeggend, omdat de km-stand voor registratie in NL teruggedraaid kan zijn.
 

Mnrangelier

Nieuw lid
Hoi Hoi

Ik geloof dat beide voorzien zijn van ketting... mocht dit niet zo zijn is die van 33.000 km dus nog niet aan de beurt, die van 100.000 dan wel,
Mijn vraag is, waar kan k beter voor gaan 33.000 zonder abs etc of 100.000 met Abs en Boordcomputer beide hebben nap en zijn keurig onderhouden.
 

Cordoba

Forumguru
Ketting is volgens mij na 150.000 km pas aan de beurt, maar check wel even of het een ketting of getande riem is. Als getande riem is vervangen dan ook checken of de spanrollen (fabrieksvoorschrift) en waterpomp (geen voorschrift, maar wel verstandig) gelijk zijn vervangen.

Wat NAP betreft: zie mijn edit van eerdere post. Bovendien kan een blok dat zo weinig gelopen heeft er slechter aan toe zijn. ABS is zeker in winterse omstandigheden wel erg prettig/veilig. Boordcomputer (BC) helpt wel om te leren zuinig te rijden, en je ziet direct welke acties een hoog brandstofverbruik veroorzaken.
 

Mnrangelier

Nieuw lid
Ja, dat zal ik inderdaad doen.. maar hoe kun je zien of die skoda met 33.000 zonder abs wel of geen boordcomputer heeft, auto is wel uitgerust met airbags verwarmde spiegels elec, ramen centr. verg. afstd.
 

Cordoba

Forumguru
BC kun je zien aan: display bij de tellers en knopjes op de rechter hendel bij het stuur om de boordcomputer te bedienen. Zie foto's:
19l47s.jpg
2zfve3d.jpg


Het linker LCD laat dan de BC-info zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb van begin 2002 tot eind 2007 gereden in een Fabia combi Elegance 1.4 mpi 8-klepper (modeljaar 2001) zonder ABS - en alle auto's die ik in de daaraan voorafgaande 35 jaar heb bereden, hadden óók geen ABS. Dat gaat prima!
Het is een misverstand, te denken dat ABS (altijd) een kortere remweg oplevert. Zeker op droge weg is dat niet het geval - eerder het tegendeel. Waar ABS wel scoort, is op min of meer glad wegdek: onder die omstandigheden stelt het je in staat om remmend en wel te blijven sturen.
Het komt er dus op neer dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden, wat trouwens ook met ABS zeker aanbeveling verdient - maar zonder is de noodzaak wat groter.
Boordcomputer: ik zou even nakijken welke functies de display wel kan laten zien. Als je naast de dagteller (in één van de klokken) in het display ook een resetbare tripteller hebt, kun je in elk geval makkelijk het aantal km per tankbeurt bijhouden (is voor mij een van de belangrijkere). Al het andere (gemiddelde snelheid, reistijd, resterende km op huidige tankstand e.d.) is bonus, maar niet zó essentieel.

Als dat naar je zin is, zou je m.i. het beste af zijn met de laagste km-stand.

Ik vond die 8-klepper overigens veel prettiger rijden dan de ook leverbare 16-klepper - heb ermee proefgereden, maar die was me véél te nerveus. Moet je aldoor flink op toeren houden, terwijl die 8-klepper onderin veel soepeler overkwam.

Wel moet je erop bedacht zijn dat déze auto vermoedelijk nog tamelijk lui is, gezien de voorgaande eigenaar - tenzij dit een voor zijn leeftijd bijzonder sportieve chauffeur was, natuurlijk...:smirk:

Die (eventuele) luiheid krijg je er wel uit door 'm alsnog opnieuw min of meer in te rijden: plan een lange rit (desnoods over 2 dagen) waarbij je de eerste anderhalf uur rustig wisselend tussen de 80 en 100 rijdt. Inmiddels ben je dan vermoedelijk in Duitsland en kun je gaan wisselen tussen de 120 en 140 (voor een nagelnieuwe auto zou ik de limiet voor de eerste 1000km overigens op 120 houden, maar deze heeft er tenslotte al 33000km op zitten). Zo rij je door zolang je kunt (tot je slaap krijgt).
De volgende dag terug: de auto eerst weer rustig helemaal door en door warm rijden: 1 tot 1,5 uur over Bundesstraßen, 80-100 km/u. Dan de snelweg op, en de snelheid geleidelijk opvoeren tot zo hard alstie maar wil, totdat de NL-grens weer een limiet stelt. Eenmaal thuis zal de motor er hoogsdtwaarschijnlijk een stuk levendiger op geworden zijn.
Terzijde: Ik heb deze methode gevolgd bij élke nieuwe auto die ik in gebruik heb genomen - en met succes: het werden altijd vlotte auto's die voor hun soort bovengemiddeld snel waren (zonder tuning), en nooit een druppel olie hoeven bijvullen.

Ik heb overigens geen idee of die 1.4mpi-motor een riem of een ketting heeft - als het een riem is, dan zou ik die gezien de leeftijd (9 jaar) preventief vervangen, dan kun je daarmee een volledige vervangingstermijn (ik dacht 120000km, maar dat staat in het instructieboekje) vooruit.
 

Mnrangelier

Nieuw lid
Hallo,

Bedankt voor de informatie...
Op internet kom je wel overral ketting tegen, denk je als hij een ketting heeft dat die ook vervangen moet worden?

Veder zit er op het stuur van de ruitenwissers een interval 2 knopjes omhoog en laag en reset knop, dus ik neem aan dat deze wel een boordcomputer heeft.
Wat vinden jullie een redelijke prijs voor zo auto, met 33.000 en goed onderhouden in alle boekjes?
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye: je hebt 2 verschillende vermogens in de 1.4 16V: de 75 pk versies en de 100 pk versies. Ik vind de 75 pk versie in mijn 2003 combi vooral onderin de toeren erg traag. Bij een wat lichtere hatchback zal dat waarschijnlijk beter zijn.

De juiste prijs is op een leeftijd boven 10 jaar vooral afhankelijk van zaken als accessoires, onderhoud en staat van lak/plaatwerk en dergelijke. De ene auto kan met 1500 euro te duur zijn, en een andere van dezelfde leeftijd met dezelfde km's kan met 3000 euro een koopje zijn. Ik heb mijn Fabia combi 1.4 16V (75pk) Creation zo'n anderhalf jaar terug gekocht voor ruim 4000, en kwam na het benodigde onderhoud uit op de toen geldende marktwaarde. Voordeel was dat ik wist dat het onderhoud goed gedaan was, bij mijn eigen garage. Overigens een verschil van 500 euro ben je zo (bijna) kwijt, als je aan 4 nieuwe banden moet. Verder maakt garantie en aankoop bij Skoda-dealer, of andere garage verschil, en particulier of handelaar betaal je nog weer minder.

De BC laat trouwens ook de buitentemperatuur zien en bij temperaturen onder de 4? graden, laat ie dat zien zodra je het contact aan zet.
 

Mnrangelier

Nieuw lid
Ja, deze is wel goed onderhouden... heeft alle stempeltjes van binnen en buiten mooi en je moet natuurlijk ook geluk hebben!
 

Canon-Eye

Forumguru
Het zal dan wel de 75pk 16-klepper geweest zijn waar ik destijds mee proefgereden had - en ik vond 't niks. Om een beetje op te schieten blééf je schakelen, want onderin was niemand thuis. Die 8-klepper deed het misschien een haartje minder snel (hoewel dat na mijn inrij-behandeling ook wel meeviel) maar wel veel soepeler, waardoor je zonder veel herrie en poeha toch behoorlijk mee kon komen. Ik heb er 164000km plezier van gehad...
 

Ridley

Forumguru
Persoonlijk zou ik voor de auto met 33K gaan als ik de keus had voor 500 meer. Deze 500 bespaar je wel met onderhoud in mijn beleving. Daarnaast: ABS wordt overschat en voor een boordcomputer zou ik de 70K extra kilometers niet in willen ruilen. Ik rij zelf ongeveer 10K per jaar, wat zou betekenen dat ik 7 jr verder zou zijn voordat de auto hetzelfde aantal km zou hebben gereden.

Maar goed: een auto kies je met je hart, dus daar kan ik je geen advies over geven. Zelf heb ik de HB 1.4 75pk versie gereden en is nog steeds 1 vd fijnste motor die ik heb gereden (en de zuinigste).
 
Het verhaal van de 1.4 motoren zal ik even uitleggen.
De 1.4 is er in 3 versies waarvan 1 met 8 kleppen en 2 met 16 kleppen.
De pk verschillen van allemaal en daar ga ik niet op in, dat is net wat je zelf wil!
Het verschil tussen de 8 klepper en de 16 klepper is dat de 8 klepper een ketting heeft ( in principe onderhoudsvrij) en de 16 heeft riemen die om de zoveel tijd moeten worden vervangen !
De 8 klepper is maar een aantal jaren gemaakt , maar daar komt hij weer, omdat het VAG concern hun eigen techniek wilde gebruiken vervangen voor de 16 klepper in alle types,
Dit terwijl de 8 klepper zijn dienst al jaren heeft en had bewezen , want het was een doorontwikkeling van dezelfde motor als die van de Favorit en de Felicia onder de motorkap had!
Deze motoren waren weer doorontwikkelingen van de motoren die werden gebruikt in de 105/120/130/135 en 136 !! en die waren gebaseerd op al hele oude bewezen techniek !!!!
Als ik de keuze zou hebben zou ik dus gaan voor degene met 8 kleppen , bij goed onderhoud een probleemloze motor, maar dat geld eigenlijk voor alles , goed onderhoud doet wonderen!!
Maar kwa onderhoud zal de 8 klepper beduidend minder kosten!!!!!!

Daar komt het volgende dan ook nog bij als het een automaat betreft die is volgens mij alleen als 16 klepper geleverd hier in Nederland, maar dat weet ik dus niet voor de volle 100% zeker!
 

Mnrangelier

Nieuw lid
Allemaal bedankt voor de info, ik ga inderdaad voor de 33dkm. deze heeft een ketting en is goed onderhouden, iemand enig iedee hoe zuinig deze 1.4 mpi oude motor blok is? 65pk versie dus.. lees op internet tussen de 400 en 600 jullie ervaringen hier mee?
 

Ridley

Forumguru
Daar moet je zeker 600km per tank mee kunnen rijden! Met de 16v reed ik al 700 op een tank (zelfs een keer 950 naar Oostenrijk). die 8v is volgens mij nog zuiniger.
 

turboturbo

Forumguru
De 1.4 MPI (60 / 68pk versie?) is idd een doorontwikkelde 1.3 uit o.a. de Felicia, heb ik hier op dit forum ergens gelezen.
Zuinig of niet, hangt af van hoe je de auto gebruikt. Stamp je voortdurend het pedaal op de vloer (omdat je 65 pk te weinig vindt) dan kun je beter kiezen voor een 16 klepper met 75 of 100 pk. Je 'moet' idealiter altijd iets aan vermogen 'over' houden om een motor optimaal (en dus zuinig) te benutten.

Een 1.4tdi in een Roomster is niet zuinig als je er steeds mee op de linkerbaan wilt rijden. Pas je je rijstijl aan aan de motor dan kun je volgens mij met gemak 1:16 halen met die 1.4 mpi.
Neem anders een kijkje op Spritmonitor: Overview: Skoda - Fabia - Spritmonitor.de
(de 1.4 mpi's)
 
Hallo,

Ik heb zelf ook een soort gelijke keuze moeten maken. Ik had eerst een auto met 120 PK en wilde daarom graag een 100 PK hatchback hebben. Na wat zoeken had ik er 1 in rotterdam gevonden. Tijdens een testrit ging koelvloeistoflamp branden wat blijkt na onderzoek doen. dat de 100 PK blokken probleem blokken zijn wat betreft koeling.

Na wat zoeken heb ik een 1.4 MPI gevonden met 115000 op de teller. Deze had een 64 PK blok tijdens de proefrit vond ik hem niet echt veel trager dan de 100 PK. Daarom besloten om die te kopen voor bedrag van 2600 euro. Hij was van een ouder stel geweest en had lichte gebruikerssporen (5 deukjes zonder lakschade, 2 krasjes en een vreemde deuk in de bumper (niet storend).

De 1.4 zijn voorzien van een ketting en worden meestal 1 maal vervangen dit gebeurd meestal bij de 150.000. Echter bij een ketting heb je een minimale kans dat de ketting breekt dus geen motorschade. bij aanschaf is het altijd een gok of het een goede auto is. Zelf baalde ik van mijn aanschaf want na 4 dagen ging mijn drukgroep van de koppeling kapot. Schade post van 800 euries die niet werd vergoed door garage. Nadeel als je een auto koopt van een ouder stel, kunnen vaak niet goed met koppeling overweg.

Verbruik van deze auto's is standaard 1 op 14. Zelf haal ik er 1 op 15 mee. Maar erg afhankelijk waar je rijdt. als ik een ritje maak na mijn werk (80 km/h weg) haal ik gemiddeld 1 op 18.

Misschien heb je wat aan deze info,

Koen
 

Canon-Eye

Forumguru
Verbruik: even m'n oude excelletje opgegraven.

Ik heb er tussen 26 april 2002 (afgeleverd bij Vepreda) en 2 oktober 2007 (laatste tankbeurt) in totaal 168635 km mee gereden. Dat is overall gemiddeld 31008 km per jaar, echter met de kanttekening dat wegens andere standplaats vanaf begin 2007 er toen ruim 35000km in 9 maanden is gereden (omgerekend 49000 per jaar - genoeg reden om per 4 oktober 2010 in een Octavia combi 1.9 TDI DSG over te stappen.)

Ik tel 292 tankbeurten van gemiddeld 42,95 liter; het overall gemiddelde verbruik was 1 liter op 13,466 km.
Rijstijl: niet wat je noemt woest, wel waar mogelijk redelijk tempo houdend; intensief gebruik van cruisecontrol, op snelwegen als regel strak 104 c.q. 124 op de tomtom (snelheidsmeteraanwijzing was dan ca 107 op zomerbanden, 110 op winterbanden). Incidentele ritten naar Duitse vestigingen - altijd een mooie gelegenheid om 'm even "uit te laten".
 

Cordoba

Forumguru
Als ik op Spritmonitor kijk lijken de 8-kleppers iets dorstiger: pakweg 7,1 l/100 km voor de gemiddelde gebruiker. Voor de 16V (zonder de 100 pk uitvoering) ligt dit op gemiddeld 6,7 l/100km. Dus zeg maar 1:14 voor de 8-klepper en 1:15 voor de 16-klepper.

Het koelprobleem dat Boesboes noemt ken ik niet, en ik heb het idee, dat het alleen bij zijn exemplaar was. Het kan ook zijn, dat zijn koelvloeistofreservoir aan vervanging toe was (gebeurt vaker, is voor alle uitvoeringen gelijk en kost pakweg 20 euro voor het tankje met dop en niveau-sensor)

De 8-klepper heeft wel een ander risico: heeft soms problemen met de koppakking die vervangen moet worden, en dat gebeurt bij lang niet alle garages deskundig. Gevolg van ondeskundig vervangen van de koppakking is dat de cilindervoering kan verschuiven, waardoor je pas echte ellende krijgt (volgens mij zijn er verschillende voorbeelden hiervan op het forum te vinden). Ander nadeel van de 8-klepper: volgens mij heeft ie een hogere CO2-uitstoot, waardoor ie duurder in gebruik wordt als de wegenbelasting wordt vervangen door een milieuheffing (met huidige politieke situatie is dat moeilijk in te schatten).
 

turboturbo

Forumguru
Deze had een 64 PK blok tijdens de proefrit vond ik hem niet echt veel trager dan de 100 PK

Het zal dan wel de 75pk 16-klepper geweest zijn waar ik destijds mee proefgereden had - en ik vond 't niks. Om een beetje op te schieten blééf je schakelen, want onderin was niemand thuis. Die 8-klepper deed het misschien een haartje minder snel (hoewel dat na mijn inrij-behandeling ook wel meeviel) maar wel veel soepeler, waardoor je zonder veel herrie en poeha toch behoorlijk mee kon komen.

Dit zou te maken kunnen hebben het het koppel. Volgens carbase komt het max koppel (118/120nm) van de 1.4MPI al bij 2500tpm (60pk) & 2600tpm (68pk) vrij. Dat is vrij vroeg in het toerengebied en gunstig voor het aanspreken van het (relatief beperkte, maar voldoende blijkbaar) vermogen.
Bij de latere 16 kleppers zit het max. koppel (126nm) respectievelijk pas bij de 3800 en 4400 tpm, veel hoger in de toeren dus. En ervaar je onderin de toeren mogelijk een tekort.

Ander nadeel van de 8-klepper: volgens mij heeft ie een hogere CO2-uitstoot, waardoor ie duurder in gebruik wordt als de wegenbelasting wordt vervangen door een milieuheffing (met huidige politieke situatie is dat moeilijk in te schatten).
Dat is denk ik niet zo gek, als het eigenlijk een opgetuigde versie van de oude 1.3 Skoda motor is.
En niet zo gek om hier misschien stiekem rekening mee te houden. Dan kom ik tzt vast redelijk weg met mijn label B :)

Nu zie ik dat er twee 1.4MPI's zijn, een 60pk versie (tot 2002 gebouwd) en een 68pk versie (tot 2003). Ik zie ook altijd 2 verschillende type plaatjes hiervan. Meestal in het zwart "1.4 mpi" maar soms ook "1.4 mpi" in het rood. Zou dat het verschil in pk's aan kunnen geven?
 
Bovenaan Onderaan