Paar vraagjes voor de vakantie

Eric B

Lid
Ik ben dus net in het bezit van mijn Skoda Fabia en inmiddels ontstaan er door het lezen van dit forum wat vraagjes. Ik weet dat het woord Egr in ongeveer elke 3 zinnen staat dus excuses voor de enorme herhalingsfactor

Mijn KM staand is 109.000 en ik heb bij de dealer de gegevens opgevraagd en de EGR is nog niet vervangen.
Als deze gaat tegen sputteren is dat dan gelijk een probleem of kan ik daar mijn vakantie in Zuid Frankrijk dan mee afmaken/ terug naar huis komen?

Kan je opzoeken of de EGR wel of niet is uitgeschakeld? Bijvoorbeeld met zo een uitlees stekker?
Als je EGR dan mis gaat is het dan vroeg genoeg om hem te vervangen of af te schakelen? Of heeft dat enkel zin als je het op voorhand doet?
 

Arjann

Forumguru
Als een egr in storing gaat kan de auto in noodloop gaan (=minder vermogen). Contact uit en weer aan zetten kán er voor zorgen dat je weer normaal vermogen hebt, maar het hangt er dan net vanaf hoe hardnekkig de storing is. Op voorhand de egr weg laten schrijven kan sowieso geen kwaad, dan weet je zeker dat je geen egr probleem gaat krijgen en heb je meteen een goed excuus om hem te laten tunen. Laat dit dan wel bij een gerenomeerde tuner doen
 

Rofffel

Forumguru
Als motor uit-aan mogelijk de noodloop omzeilt kan het ook zijn dat je je accupolen even eraf moet halen en het dan werkt.
 

greenlinediesel

Senior Member
Misschien een kleine geruststelling: ik ben 170.000 EGR-probleemloosvrije kilometers verder! :-) Ik rijd wel veel, dus dat helpt misschien iets.

Naar mijn weten kan de EGR inderdaad blijven 'hangen' als deze kapot is, dan heeft uitschakelen via VCDS/VCP inderdaad geen zin meer.

Succes, en een hele fijne vakantie!
 

Eric B

Lid
Hey greenlinediesel,

Tnx dat klinkt dan weer bemoedigend. Ik weet niet hoe de vorige eigenaar zijn LKM heeft gemaakt. Maar ik rijdt minimaal elke dag 40 km snelweg heen en 40 km snelweg terug. soms wel 2 keer per dag. Dus veel snelweg km. En weinig stadskm.
 

greenlinediesel

Senior Member
Wij hebben ongeveer het zelfde ritten profiel dan. Ik rijd elke dag 120 km, waarvan 110 snelweg. Vroeger reed ik 260km per dag waarvan 240 snelweg. Dus ben wel minder gaan rijden, maar ervaar nog geen issues.

Ik geloof er ook in dat als je de auto gewoon goed warm rijdt en af en toe doortrekt er niet heel veel aan de hand gaat zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus veel snelweg km. En weinig stadskm.
Bij zulk gebruik zou ik me voorlopig niet al te veel zorgen maken over die egr, want hij komt als regel toch goed op temperatuur.
Ik heb 155.000 probleemloze kilometers in originele setup gereden met mijn F2C Greenline. Met redelijk wat langere ritten, maar toch ook de onvermijdelijke boodschappenritjes ertussendoor. Was alleen niet helemaal gerust op het effect van de sjoemelupdate, dus direct na uitvoering daarvan rechtstreeks naar VVT Marum gegaan voor een preventieve behandeling.
 

CharlesTucker

Forumguru
De mijne heeft het 250.000km volgehouden, ook vooral, maar niet uitsluitend, snelweg kilometers. Hij ging stuk precies in een week dat wel ik heel erg veel zeer druk stadsverkeer moest doen, en dat was vlak voor een vakantie, toeval of niet? Dat was ruim 30.000 kilometer na het ontsjoemelen, dus ik geloof eigenlijk niet dat dat er iets meer te maken heeft gehad. Overigens was na herstarten zowel de waarschuwing als de noodloop verdwenen, maar een vakantie heb ik er toen maar niet mee aangedurft.
 
Bovenaan Onderaan