Paar vragen RS 1U

Kippie-style

Forumguru
Aangezien ik nog niet zo thuis ben in de skoda heb ik toch wat vragen wat me opgevallen is en of het normaal is.

1-Als de auto koud is en ik start hem lijkt wel alsof een diesel is een geluid alsof het spruitstuk aan alle kant lek is, en na een minuut of 5 lijkt wel of je een klep hoort en is de auto stil ben wel benieuwd of dit hoort omdat ie elke keer hetzelfde doet bij koudstart.

2-Vanochtend bij einde van mijn straat dat ik linksaf sloeg bij optrekken bij gasgeven in zijn 2 leek wel alsof de auto zich even verslikte beetje inhouden en dan ineens goed reageren.

Gr Wesley
 

Joske

Forumguru
Wesley,

misschien toch maar eens laten uitlezen op foutcodes? Je kan de desbetreffende foutcodes steeds hier posten en dan kunnen we helpen meedenken :)
 

Kippie-style

Forumguru
Hij is van het weekend door me buurjongen uitgelezen en dit kwam er uit maar of dit een oude of een nieuwe foutcode is moet ik van weekend nog een keer laten uitlezen.

Saturday, 10 August 2013, 15:03:32

VAG-COM Version: Release 409.1-S



Control Module Part Number: 06A 906 032 HN

Component and/or Version: 1.8L R4/5VT G 0001

Software Coding: 11500

Work Shop Code: WSC 31480


1 Fault Found:

17705 - Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)

P1297 - 35-10 - - - Intermittent


Dat zou misschien met inhouden te maken kunnen hebben.
Waar mij meeste om gaat is dat als de auto een koude start maakt of het normaal is dat deze meer herrie produceert?

gr wesley
 

Antera

Donateur
Storing eerst wissen kijken of die terug komt.

Ik ken je probleem. Je antwoord op vraag 1 is de secundaire luchtpomp die je hoort. Kan zijn dat deze kapot is en dan krijg je ook deze klacht die je nu omschrijft. Dit kan zijn dat de klinknagels kapot zijn van de secundaire luchtpomp. Deze zorgt ervoor dat de lambda/kat sneller op temperatuur komen zodat de auto minder schadelijk is.

De pomp draait een tijdje mee tot alles op temp is en dan is het probleem weg.

De pomp zit als je de motorkap open doet rechtsvoor( bijrijderskant) helemaal onderin.
 

Cordoba

Forumguru
@Kippie-style: haal die regel met 'Addiotional info' even uit je post, daar kun je zo het chassisnr. van maken.

Foutcode geeft aan dat het niet altijd optreedt (intermittent), maar ik kan niet zien of het maar heel af en toe is, of zeer regelmatig (bijv. niet bij warme start, wel bij koude start).

Site van Gerrit Speek levert de volgende info:
foutcode: 17705 P1297
Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.
Drukverlies tussen de turbo en de gasklep (check D.V.)

Extra info bij de foutcodes
Intermittent
Letterlijke vertaling van intermittent is: 'met tussenpozend verschijnend'. De VAS testkast bij de dealer noemt dat 'sporadisch'.
De fout komt dus slechts af en toe voor. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat er iets ernstigs met de auto aan de hand is.
Oplossing: autoscan saven, foutcode(s) wissen, een paar dagen rijden en dan opnieuw foutcode(s) scannen om te zien of ie is teruggekomen.
En als je geen klachten (functieverlies) hebt, en het storingslampje brandt niet, en de foutcode komt niet terug, dan niet meer over nadenken.
Achtergrond-info:
Het fout-geheugen slaat alle permanente en sporadische foutmeldingen op. Als een foutmelding voorkomt en blijft bestaan voor tenminste twee seconden, dan wordt hij geclassificeerd als een permanente foutmelding (foutmelding buiten-temperatuur tenminste 60 seconden, koelvloeistoftemperatuur tenminste 30 minuten bij draaiende motor). Als een foutmelding niet nogmaals optreedt, dan wordt hij geregistreerd als intermittent. Als het kontakt wordt aangezet dan worden alle bestaande foutmeldingen automatisch opnieuw ingedeeld als 'sporadisch' en zullen alleen dan als 'permanent' genoteerd worden als ze opnieuw verschijnen na het testen.

Mogelijke verschijnselen:


Mogelijke oorzaken:
  • Lekkende slangen en/of verbindingen tussen de turbo en de DV (dump valve)
  • Boost Pressure Control Valve (N249) defect
  • Gasklephuis vuil
Mogelijke oplossingen:
  • Kontroleer slangen en -aansluitingen tussen de turbo en de DV
  • Kontroleer / vervang de DV (dump valve)
  • Kontroleer de solenoïde (N249) die de DV aanstuurt
  • Kontroleer de gasklep (Throttle Valve), die opent/sluit misschien niet meer goed
    • demonteer en maak schoon zonder het elektrisch gedeelte raken
    • monteer nieuwe pakking
    • zet dan met VAG-COM (kanaal 60) de gasklep weer in de basisstand (TBA = Throttle Body Alignment)
Extra info:
  • Is er soms een extra (verkeerde ?) dumpvalve aangesloten ?
  • Indien aangetroffen in de NAR 2.0T (BPY) check dan RVUTB: 01-09-03 of 2018919 of een een update is voor de Klep van de Carterventilatie
    • als de carterventilatie-klep defect is, dan tref je vacuüm aan als je bij stationair de oliedop los draait

Ik denk dat je hier wel even mee vooruit kunt.
 

Kippie-style

Forumguru
Toch nog verder aan zoeken geweest naar de storing inhouden/minder vermogen.
Merkte vandaag op weg naar huis dat op gegeven moment leek alsof ik minder vermogen had.
Toen ik bij de skoda dealer weg ging, ging die weer als een kanon.
Dus het n249 systeem nagelopen slangen gecheckt.
Daarna in vcds alle sensoren aangestuurd en klep n249 en n112 werkte naar behoren.
Dus toch de dumpvalve morgen maar eens checken en de inlaatslang nogmaals nalopen.
 

Kippie-style

Forumguru
Dacht dat deze vorige keer niet door was dus tijdelijk voor de zekerheid afgetaped met vulkaniserende.
Blijkbaar toch lek staat weer open en was vettig dus meteen nieuwe bij de dealer besteld.
Gaat om de slang van intercooler naar inlaat.
IMG-20130823-WA0015_zps2614dd41.jpg


IMG-20130823-WA0021_zps30e7cda0.jpg
 

Antera

Donateur
DAt is geen goedkope jongen denk ik. helaas kan ik je er niet mee helpen dat is de enigste slang die is blijven zitten met de FMIC conversie

Slangen altijd vervangen als ze scheuren of barsten vertonen. komt tenslotten toch 0.7bar overdruk op te staan bij niet gechipt
 

Antera

Donateur
had van de week me carterontluchtingslang nodig was helemaal weg. € 45 euro voor een stukje slang van net 20cm
 

Kippie-style

Forumguru
had van de week me carterontluchtingslang nodig was helemaal weg. € 45 euro voor een stukje slang van net 20cm

Dat is die van 1 naar 2 gaat toch?
Die zit er al nieuw op.

Zover ik kan ien hebben ze aardig wat vervangen laatste tijd vacuum slangen,Lmm ziet er erg nieuw uit,en carterventilatie.
 

Antera

Donateur
Misschien al eens last ergens van gehad en daarom al aan het vervangen geslagen. Anders de N249 / N112 Mod doen
 

Kippie-style

Forumguru
Afgelopen zaterdag de luchtslang van intercooler naar gasklephuis vervangen en weg is de storing auto houd niet meer in en loopt veel soepeler.
 

Dwarrel

Nieuw lid
Dit is iets wat ik dus ook al een tijdje heb, ik heb ook een Octavia 1 RS. Het Check Engine lampje gaat branden en deze foutcode komt er uit rollen. Hij is al eens bij de garage geweest voor iets anders (o.a. onderhoud) terwijl dit lampje brandde. Teruggekregen zonder enige opmerking en waarschijnlijk een geresette boordcomputer. Het lampje was namelijk weer uit. Ook is er eens naar gekeken terwijl ik voor iets anders kwam, maar hier konden ze ook niets aangeven.

Hij gaat vaak ook vanzelf uit na gemiddeld 1,5 week branden. Het lijkt ook te reageren op het weer, in de zomer (als het warmer is) komt deze melding nooit voor, maar zodra het vooral vochtiger wordt verschijnt hij weer.

Het lijkt er soms ook op dat de turbo druk niet goed weg kan, omdat wanneer er gas wordt gegeven na uitrollen in de versnelling en dan onder of rond de 1500 toeren gas wordt gegeven, deze even een "boost" krijgt en daarna gelijk weer normaal doet.
 

Kippie-style

Forumguru
Als ik hem uitlees zo af en toe dan staat de foutcode er weer in wanneer die er nu in komt is een raadsel.Vaak na een stuk rijden lees ik hem uit staat ie er niet in.Wel heb ik ook vaak als ik langzaam rijd en na zijn 2 schakel beetje gas geeft hij een soort van boost krijgt en dan ineens afkapt, als ik dan gewoon meer gas geef zie je de boost weer oplopen.Branden doet me motorstoring trouwens nooit.Lijkt echt alsof die een klep opengooid die de boost weggooid.
 
Dit probleem heeft mijn 1.8t ook, bij koude motor loopt deze wat stotterend, zeker in de lage toeren wil die ineens ervandoor schieten rond de 1600 toeren, om vervolgens iets in te gaan houden. Nu geef ik bij met een koud blok echt heel weinig gas, omdat ik eerst de zaak netjes op tempratuur wil brengen alvorens ik het gas wat dieper in trappen ga. Dat stotteren en stoten doet hij enkel met een koude motor, als deze maar enigszins warm begint te worden(koelwater tempratuur zie je dan oplopen) heb ik er geen last meer van.
 
Bovenaan Onderaan