panelen achterportieren terug monteren??

Joske

Forumguru
allen,

vandaag het luminieuze idee opgekregen om de Fabia zijn vochtprobleem eens op te lossen.
Ik heb dus de panelen van de achterportieren verwijderd en laten rusten op de achterbank (dus niet volledig er af gehaald) dan vervolgens de kit aangebracht waar nodig. Nu wou ik het paneel er terug opduwen maar dit lukt niet..

Ik krijg de groene doppen niet over de witte klemmen geduwd. (zie foto's)

Zit dus met een probleem, zeker omdat dit een buitenslaper is..

Zie foto's in bijlage, alle hulp is (dringend) welkom!

DSC06695.JPG

DSC06700.JPG

DSC06702.JPG

DSC06703.JPG

Canon-Eye

Forumguru
Ik krijg uit de foto's een beetje de indruk dat ze er niet recht overheen geduwd moeten worden, maar eerder met een schuivende beweging moeten worden geplaatst (en dan wel allemaal tegelijk dus - een uitdaging op zich...)

Joske

Forumguru
wel.. dat idee had ik dus ook :facepalm::banghead:

maar had al een aantal 'tutorials' gezien, maar over zo een dingen wordt niet gerept, namelijk de afwerking. Want normaal moet het bovenste deel niet er uit, maar ik denk dat ik dan dus werkelijk alles zal moeten losmaken en dan langs onderen er over schuiven.

plus het feit dat je met het metalen stuk van de raamslinger zit, dus je kan bijna niet anders dan er daar eerst overheen te schuiven..

CDK

Forumguru
Het lijkt idd zoals @Canon-Eye aangeeft te zijn, ik heb een vermoeden dat je het eerst volledig moet demonteren alvorens het weer te kunnen monteren.... Succes!

Jee13

Forumguru
Jep, je moet alle dopjes eruit halen, in deurpaneel plaatsen en dan op de deurplaat klikken

Ronnie

Forumguru
Eerst even een goede mep naar boven aan de onderkant van de deurkaart geven zodat hij aan de bovenkant
losschiet.
Dan alle pluggen/proppen met een tang uit het portier trekken en terugplaatsen op de deurkaart;
Deurkaart eerst aan de bovenkant inhangen en een stevige tik naar beneden geven zodat hij bovenaan vastklikt;
dan de pluggen/proppen vast drukken in het portier(wel eerst even kijken of het precies uitkomt met de gaten in het portier!)

Joske

Forumguru
Eerst even een goede mep naar boven aan de onderkant van de deurkaart geven zodat hij aan de bovenkant
losschiet.
Dan alle pluggen/proppen met een tang uit het portier trekken en terugplaatsen op de deurkaart;
Deurkaart eerst aan de bovenkant inhangen en een stevige tik naar beneden geven zodat hij bovenaan vastklikt;
dan de pluggen/proppen vast drukken in het portier(wel eerst even kijken of het precies uitkomt met de gaten in het portier!)

Ik had al eens een keertje geprobeerd alles los te krijgen, maar kreeg de bekleding bovenaan echt niet los. Maar misschien kan ik ze ook terug monteren op dezelfde manier als ik de kit aangebracht heb? namelijk op de achterbank laten rusten, dan kan ik ook aan elke plug. Ik heb alsook (uiteraard, aheum) een aantal plugs kapot gemaakt of gedeeltelijk (stuk of 4), als ik zelf even in ETKA kijk kom ik op dit onderdeel uit: 6Y0867260

Klopt dit? En voor het roostertje dat voor de speaker (yup, dat heb ik ook gesloopt, althans dat van het rechtse portier) zit kom ik op: 6Y003541947H (dat is dan ONYX uitvoering, meen me te herinneren dat dat inderdaad de kleur van mijn bekleding was).

Alvast bedankt voor de verlossende antwoorden iedereen :thumbsup:

P.S. ohja, voor diegene die het zich afvragen: ik heb de auto niet laten buitenstaan zoals op de laatste foto ;) ik heb alles maar terug gemonteerd mbhv de 3 schroeven en de ruitenslinger. Alles blijft op die manier zitten. De gazetten liggen ook alvast onder de matten en de vochtvreter staat ook in de auto!

Cordoba

Forumguru
Joske ik heb bij mij de deurpanelen ook zo losgehaald, zoals jij gedaan hebt, en de bovenkant is niet losgeweest.

Kan zijn dat ik bij het hermonteren, de pluggen vanuit de deur overgezet heb op het paneel, en vervolgens voorzichtig de pluggen die op het paneel zitten in de deur drukken. Hierbij eerst zorgen dat allen pluggen een stukje in de gaatjes voor de deur zitten, en de pluggen zijdelings met tang of bijv. schroevendraaier naar de juist plek schuiven.

Joske

Forumguru
@Cordoba Ik ga het alleszins zobiezo op die manier proberen hoor ;) Kan nog steeds, als het niet lukt, de bovenkant proberen loskrijgen. Moet toch nog een paar stukjes gaan halen bij de magazijnier dus voorlopig blijft het even allemaal zitten. Kan ik ook evalueren na de volgende stortbui en nog bij of opnieuw kitten ;)

Cordoba

Forumguru
Je kunt ook eerst proberen om één portier voor elkaar te krijgen Joske. (je kunt pluggen 'lenen' van het andere portier, als je tenminste de helft van de pluggen heel hebt gehouden). Het is wel even een irritant klusje, om alle pluggen gelijktijdig goed te krijgen, als je daar een helpende hand bij hebt, kan dat voor iemand die het niet eerder gedaan heeft, een stuk makkelijker gaan.

Ik weet wel, dat het grote probleem bij mij was, om de ruitslingers bij demontage van de asjes te krijgen: de instructie die ik had gevonden, stonden de pijltjes precies verkeerd. Aan de hand van tips van een bekende is het - na de nodige - moeite gelukt, en kon ik me eigenlijk niet meer voorstellen dat het zo lastig was.

Joske

Forumguru
dat kan ik ook doen natuurlijk :)

uiteraard meer dan de helft hoor :tongue: zo onhandig ben ik nu ook weer niet :D

van de 2 maal 7 (dacht ik toch) stuks zijn er 4 naar de vaantjes, valt nog goed mee denk ik dan.

Noord26

Forumguru
Ik begrijp alleen niet waarom je jezelf het dan zo moeilijk maakt om het paneel er niet even helemaal af te halen. Dan kun je overal goed bij?

Joske

Forumguru
@Noord26
wel dat idee had ik aanvankelijk wel, maar zag bij bijna elke DIY-video dat het paneel er niet volledig werd afgehaald. Gemakkelijker zei men en toen ik dan inderdaad in de problemen kwam kreeg ik het paneel er dan ook niet uit.. Schrik om iets kapot te doen zeker :)

Hetzelfde met de klemmen nu ook, ik zal eerst proberen het paneel te laten rusten op achterbank, lukt het niet dan zal ik het er wel eens proberen uit krijgen.

Bovenaan Onderaan