Pannegevoeligheid DSG-bak

Ik weet niet of dit al gepost is, dus mijn verontschuldigingen als ik in herhaling val.
Gisteren heb ik een testrit gedaan met een octi combi 2.0 Tdi Elegance DSG.
Ik ben nooit voorstander geweest van een automaat, maar dit is wat anders
smile.gif
Rijervaring is gewoonweg subliem...
Echter heb ik ergens horen waaien dat de DSG-bak niet echt opgewassen zou zijn tegen het hogere koppel dat de 2 liter produceert met als gevolg dat hij nogal relatief snel de geest zou kunnen geven...reparatiekosten tegen de € 7.000,00
shocked.gif
.
Heeft iemand van het forum hier inderdaad al nare ervaringen mee gehad?

Greetz

Gert
 

Pim

Lid
Ik rijdt nu dik 55000km met een 2.0 DSG zonder problemen, ook al een ruim 1300 kg zware Knaus caravan door de bergen getrokken, is geen probleem.
Bij overbelasting is meestal eerst het koppelingsdeel dat het begeeft, en doordat de DSG 2 koppelingen heeft worden deze bij schakelen onder zware belasting om beurten belast.
Tevens ontstaat bij ware belasting warmte hetgeen tot oververhitting kan leiden.
De DSG bak is termisch beveiligd en zal automatisch ontkoppelen indien dit dreigt.
Ik heb dit bij zware belasting nog niet meegemaakt, en het lijkt me geen pretje op een slingerende bergpas omhoog de auto op de handrem te moeten trekken omdat de koppeling niet meer functioneert, maar de zaak blijft zo wel heel.
Zodra hij is afgekoelt moet ie het dan weer doen.
Overigens wordt de DSG ook toegepast met de 170pk/350nm 2.0TDi en de 6 cilinder 3.2 250pk/ook 320nm.
Ik denk dus dat het wel mee valt met de betrouwbaarheid, vooral de oververhittingsbeveiliging geeft een betrouwbaar idee.
Ik heb vroeger trouwens 2 BMWs 318TDS touring gehad (90pk/190nm), in allebei de autos trok ik voor de 100000km de vijfbak stuk.
 
Nog geen problemen gehad. ( nu 89. km achter de wielen) Ook rij ik evenals Pim met een caravan en dat gaat perfect. Ik heb wel eens gelezen dat gechipte wagen problemen geven als het koppel te hoog wordt.
 

Erikje

Actief lid
nou, een goede chipbakker laat het wel uit zijn hoofd om het koppel boven de limiet te verhogen!
 

purk

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pim</font><hr />


Bij overbelasting is meestal eerst het koppelingsdeel dat het begeeft, en doordat de DSG 2 koppelingen heeft worden deze bij schakelen onder zware belasting om beurten belast.


[/ QUOTE ]

maar dan wissel je wel van versnelling, 1 plaat is voor de 1,3,5 en de andere is voor 2,4 en 6e versnelling. en zal dus niet onder zware belasting in de BV 3e versnelling wisselen van koppelingsplaat. Dat is technisch niet mogelijk.
 

Pim

Lid
Klopt purk, maar een volledig aangegrepen koppeling heeft niet veel te leiden, het konstant wisselen en eventueel bovenmatig slippen bij wisselingen leidt tot overbelasting, zodat bij het in de bergen rijden met een zware caravan het toch een voordeel is dat de koppelingen ombeurten belast worden, waarbij de ongebruikte weer enigszins af kan koelen voordat hij weer aangrijpt.
 

purk

Senior Member
JA oke, op die fiets, je bedoelt dus dat door het schakelen de koppelingplaten even rust krijgt, als deze niet gebruikt wordt.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Erikje</font><hr />

nou, een goede chipbakker laat het wel uit zijn hoofd om het koppel boven de limiet te verhogen!

[/ QUOTE ]

Klopt, volgens mij is de mijn gechipt tot 350Nm ipv de van te voren aangegeven 398Nm.
Heeft met de garantie te maken denk ik.
Ik krijg hem morgen dus vraag ik het wel even na.
 

VEEJAY

Forumguru
de dsg bak kan wel meer NM hebben dan 350 alleen de bak software moet dan aangepast worden, naast je motormanagement.

In mijn beleving ligt het dus niet aan de koppel maar aan de versnellingsbaksoftware dat men niet verder gaat dan 350-370NM.
 
idd koppeling van een DSG bak
slipt vlugger door dan op een standaard 6 bak

DSG mag je dus niet tot 400Nm laten chippen
anders ---&gt; problemen
 
Maw, als ik tevreden ben met de 320Nm/136 Pk die de motor sowieso levert, dan hoef ik mij in principe geen zorgen te maken om mij te storten in het DSG-avontuur...
 

SkodaMan

Actief lid
Bij een presentatie van Pon Mobiel in Leusdenin mei j.l. vertelde een medewerker dat het maximumkoppel voor de DSG die in de Octavia wordt toegepast 325 Nm is.
 
Bovenaan Onderaan