Panoramadak lek door afvoer. Maar waar lekt deze nu precies?

gehaktbal

Forumguru
Bij mijn Octavia heb ik een lek gehad bij het panoramadak. Het water sijpelde via de zijkant van het handschoenkastje binnen.
Voorste afvoeren zaten verstopt, deze heb ik weer gangbaar gemaakt.
Echter snap ik niet zo goed waar het nu precies langs lekt (heb hier dan ook te weinig kennis van).

Ik zou verwachten dat het schuifdeel van het panoramadak als een soort deur in een sponning op het dak zit. Dit zou dan 'dicht' moeten zijn toch. Waar komt dan het water langs naar binnen, wanneer de afvoeren dicht zitten?

Hetzelfde gold wanneer ik ging testen. Had de afvoeren vrijgemaakt, sponning met de gieter vol water gezet. Afvoeren laten alles weglopen, maar toch kwam er water naar binnen. Is de sponning zelf niet waterdicht dan?

Het zal vast normaal zijn (vanmorgen na de regenbuien was binnen alles gelukkig weer droog). Maar ik snap niet echt hoe dit dan eigenlijk kan. Want dit zou dan betekenen dat als je door een hoosbui rijdt (dus meer water op de auto dan uberhaupt afgevoerd kan worden), dat je dan ook per definitie water binnen krijgt?

Wie weet mij te vertellen hoe dit in elkaar steekt?

Achter de bekleding in de A stijl loopt de slang. in de omgeving van het handvat boven de deur in het dak, en dan daar wat links van richting de voorruit zit een verloop, hier zit de slang in een soort tule gestoken. Dáár lekt hij als het warer niet snel genoeg weg kan. Vanaf daar loopt het dan via de stijl omlaag langs het dashboard en krijg je een natte mat.

als je bij de voorruit de paravan weg haalt heb je achterin bovenin de wielkasten de doorloop naar buiten, hier zitten op de slangen een soort verende dopjes.. beetje zoals kleppen die je op grote uitlaten ziet van vrachtwagens die rechtomhoog staan.. dat idee.. en die dopjes willen wel graag dicht slibben.

Ze zitten er zodat er geen insecten in kunnen.. succes ermee.

gehaktbal

Forumguru
Thanks. Heb ze al gangbaar gemaakt en het lekt ook niet meer. Maar bij een test leek het ook via het frame naar binnen te komen. Moet er wel bij zeggen dat het dak in open toestand stond. Dus misschien dat de sponning dan minder goed afsluit.

Bovenaan Onderaan