Paranoia of niet - DSG7/1.8TSI

haassie

Forumguru
Medio April na een lange zoektocht met verschillende eisen en wensen een superb combi elegance gekocht uit 2011 (modeljaar 2012) met een DSG7 bak, bruin metallic met beige leer, schitterend, met 6 maanden garantie. 122k op de teller. De auto rijdt heerlijk.

Had me niet echt verdiept in de toch wel serieuze problemen met de TSI motoren (olie) en DGS7 (slijtage). Was nieuw voor mij, kijk niet zo vaak naar tros radar. Heb nog een nissan primera w12 met CVT voor de deur staan die probleemloos 190K heeft weggereden zonder olieverbruik en zonder automaat problemen de afgelopen 15 jaar. Was even wennen dit te lezen. Hou m nog maar even denk! Heb ik met deze combi het winnende lot?

Ben deze problemen pas recent gaan lezen na een constatering dat mijn DSG7 bij 1800 en 2500 RPM een brommend resonerend geluid maakt (4 en 5). Lijkt op twee korte slipmomenten. Het zal toch niet! Niet gehoord tijdens proefrit waarin ik rustig heb gereden. Het is hoorbaar bij wat feller optrekken, nog net geen vol gas. Nou is internet niet je beste raadgever omdat je alleen maar ellende leest maar toch. Het haalt toch wel de glans van je mooie aanschaf af.

Heb al verschillende topics gezien waarin beschreven staat dat je de slijtage van je koppeling kunt bekijken aan de hand van de aanpassingshoogtes middels VCDS. Omdat ik in Maassluis woon en de auto bij De Waal uit Zaltbommel komt en je niet voor iedere wissenwas even langs kan wilde ik de bak laten lezen bij de lokale volkswagen dealer. Kunnen we niet (lees willen we niet) was het antwoord. Vlaardingen idem. Toen maar De Waal (ook volkswagen)gemaild met de vraag of er nog een recente uitlezing beschikbaar was, en die was er van 11-04-2017 waarin de bak geen foutmeldingen had (wel flashbaar?), deze heb ik gekregen. Ik heb begrepen dat wanneer de koppeling bijna versleten is hier een melding van moet verschijnen middels een error code, of niet in het officiele volkswagen systeem? Dus kan ik concluderen dat de koppelingen niet versleten zijn of heb ik niet de volledige info gekregen?

Ik ga van de zomer met de caravan op pad en wil niet met mn gezin voor onaangename verrassingen komen te staan op een berghelling of zo door een kapotte bak. Heb ook de onderhoudshistorie opgevraagd en hierin staat dat de meervoudige koppeling bij 60k is vervangen...nu 122k....hmmm!!

Is er misschien iemand in de regio Maassluis (ZH) die me hierbij zou kunnen helpen. Iemand die VCDS heeft en weet welke waarden je uit moet lezen om de slijtage te bekijken (adaption values). Dan kan ik hiermee naar de dealer om het probleem aan te tonen en dan maar hopen dat het verholpen wordt.

Hoop weer wat happier te worden van mn aankoop omdat je na het lezen van al deze ellende echt paranoia wordt!!
 

CDK

Forumguru
Zou zomaar kunnen dat je een probleemauto gekocht hebt ja....
Indien dat het geval is, dan heb je voor een kleine 1500 euro (schatting) een nieuwe koppeling én een softwareaanpassing bij TVS Engineering / DSG dokter zodat je niet weeeeer na 60k km een nieuwe koppeling nodig hebt.

Testen van de DSG 7 kan je natuurlijk ook zelf als je geen laptop met software hebt om deze uit te lezen. Je kan dan het beste even tijdens het rijden de 4e versnelling selecteren, de 4e versnelling maakt namelijk gebruik van de 2e koppeling en dat is de koppeling die het meest te lijden heeft. Duw de pook vanuit de D stand handmatig naar rechts en geef rustig gas, vanaf ongeveer 1700rpm moet je dan vol accelereren maar NIET de kickdown intrappen, dus NIET door de klikstand in je gaspedaal!! Let hierbij goed op je toerenteller, als je deze ineens omhoog ziet schieten en vervolgens weer terug ziet zakken dan is het tijd om je beurs te trekken voor een nieuwe koppeling :jaja:
 

haassie

Forumguru
Wel een mooie probleemauto haha....

Heb dit al gedaan....de toerenteller jo-jo-ed niet....teller gaat een klein beetje sneller vooruit op 2300 rpm (streepje)en loopt door tot 2800rpm weer een hupje (streepje) en gaat vervolgens normaal verder tot einde van het bereik. Probleem lijkt ook erger bij een koude bak.....in het rapport van de dealer stond ook flashbaar. Ik neem aan dat dit niet de meest recente standaard software is.

Had al een mail naar TVS gestuurd vrijdag omdat ik wellicht zowieso die DSG tuning wil hebben om slijtage te voorkomen, mits deze er nog niet is natuurlijk :pieker: Deze zouden vandaag even contact opnemen.
 

CDK

Forumguru
Voor de tuning loopt er hier op het forum een groupbuy met hoge korting. Dus daar zou ik eerst even naar kijken als ik jou was ;)
 

Thokozanoah

Forumguru
Welkom op hét forum en succes met je SuperB, hopende dat het allemaal mee gaat vallen en dat je kunt genieten van als het moois dat deze auto te bieden heeft :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
@haassie Als je de auto toch uit wil laten lezen op koppelingsslijtage, kun je misschien een andere VAG-dealer in de regio proberen (bijv. het Westland, Delft of R'dam). De info dat er geen foutmelding was van de DSG kan op zich heel goed juist zijn, maar uitlezen van de waardes geven een idee hoe ver de koppeling versleten is, lang voor je er iets van merkt. Om dit duidelijk te maken, moet je het misschien vergelijken met de slijtage van een band: als tot ie op de slijtageindicatoren is afgesleten, zit ie onder de wettelijke norm (zeg maar vergelijkbaar met een foutmelding), maar als je gewoon de profieldiepte meet, heb je een aardig idee in hoeverre de band is versleten en hoe lang ie nog mee kan.
 

Rse

Nieuw lid
Bij mij precies hetzelfde sinds 2wkn bezitter van een octavia ll uit 2010. Ik ben langs automaat revisie amsterdam gereden, en die vertelde me in 1minuut dat me koppeling 2 al aardig aan ze eind zit.
 

CDK

Forumguru
Bij mij precies hetzelfde sinds 2wkn bezitter van een octavia ll uit 2010. Ik ben langs automaat revisie amsterdam gereden, en die vertelde me in 1minuut dat me koppeling 2 al aardig aan ze eind zit.

@Rse, waar gekocht? Wellicht garantie?
 

Rse

Nieuw lid
Ik heb een half jaar garantie via autotrust, die vergoeden pas als ie echt stuk is.
 

haassie

Forumguru
@Cordoba ik ben langs geweest bij Noorddijk maassluis (om de hoek). Weet van niets hoe dit uit te lezen valt. Prima hoef ik dus niet heen voor toekomstig onderhoud. Vlaardingen gebeld. Ja meneer is geen volkswagen...wtf...is een pot nat allemaal toch?. De Lier gebeld....wisten het niet zeker. Moeilijk, moeilijk. Voelde me een soort van paria. Zit niets anders op dan eerst naar zaltbommel te rijden en deze waardes daar uit te laten lezen. Maar goed neem maar even afstand van alle verhalen want maak mezelf gek.

Test tvs ook eerst je bak voordat ze hem modificeren?

Vandaag nogmaals de handmatige test gedaan in 4 en meerdere malen herhaalt. Geen slip/ brom maar in D4 wel brom bij de eerder genoemde toerentallen.
 

Spierings

Forumguru
Medio April na een lange zoektocht met verschillende eisen en wensen een superb combi elegance gekocht uit 2011

Ben deze problemen pas recent gaan lezen na een constatering dat mijn DSG7 bij 1800 en 2500 RPM een brommend resonerend geluid maakt (4 en 5). Lijkt op twee korte slipmomenten. Het zal toch niet!
Neem aan dat je nog gewoon garantie hebt?

Je moet je meer richten op de klacht die je hebt en dit oplossen met de verkopende partij en minder zelf zoeken naar een mogelijk probleem...

Het is leuk dat je die waardes uit wilt laten lezen, maar daar geeft die dealer niks om. Die willen het zelf uitlezen/constateren.
 

Cherokee

Senior Member
@haasie. Ik had direct na aankoop ook het idee dat er iets mis was met de motor/koppeling/versnellingsbak. Melding gemaakt via verkopende partij naar Autotrust en die hebben het keurig opgelost. In eerste instantie moet je je wenden tot een Bosch garage voor een analyse, maar die hebben meestel te weinig specifieke kennis en/of apparatuur. In overleg met hun en Autotrust werd ik doorverwezen naar Autoservice van der Velden Zoetermeer voor een uitgebreide analyse. In mijn geval was de koppeling (het bekende probleem) aan vervanging toe, waarna dit keurig werd opgelost, inclusief enkele kleinigheden die ik zelf al had geconstateerd. Prima service van zowel Autotrust als Autoservice van der Velden.:thumbsup:
 

Rse

Nieuw lid
@haasie. Ik had direct na aankoop ook het idee dat er iets mis was met de motor/koppeling/versnellingsbak. Melding gemaakt via verkopende partij naar Autotrust en die hebben het keurig opgelost. In eerste instantie moet je je wenden tot een Bosch garage voor een analyse, maar die hebben meestel te weinig specifieke kennis en/of apparatuur. In overleg met hun en Autotrust werd ik doorverwezen naar Autoservice van der Velden Zoetermeer voor een uitgebreide analyse. In mijn geval was de koppeling (het bekende probleem) aan vervanging toe, waarna dit keurig werd opgelost, inclusief enkele kleinigheden die ik zelf al had geconstateerd. Prima service van zowel Autotrust als Autoservice van der Velden.:thumbsup:


Cherokee ik stuur je ff pb!
 

haassie

Forumguru
@Cherokee Ben net even bij de dealer geweest. Eerst de auto uitgelezen, geen probleem. Daarna met de chef werkplaats een rondje gereden en natuurlijk deed het probleem zich echt niet voor. Dealer is op een uur rijden dus alles goed warm. Ook even de olie gechecked en deze staat na 2000km nog op het punt waarop deze was afgevuld...bovenkant arcering....en niet zoals een ander mij had gezegd max op de peilstok. Ga nu eerst maar eens een maand of twee rijden en me niet teveel zorgen maken. Krijg je grijs haar van. Voor wat betreft TVS heeft de dealer aangegeven dit te doen na de garantie periode omdat dit niet gedekt wordt!
 
Bovenaan Onderaan