Park assist 2.0 mogelijkheden Superb

lws009

Nieuw lid
Hey iedereen,

Sinds 2weken geleden heeft mijn vader een nieuwe skoda superB besteld.
hij heeft hierbij de nodige opties genomen maar ik vroeg mij nu hetvolgende af bij de park assist.

Hij heeft de park assist 2.0 genomen en volgens hetgeen ik op het internet vind kan deze zowel parallel parkeren, alsook dwars parkeren en uit een parkingplaats rijden.

Als ik nu online op de handleiding van de superb ga kijken zie ik hier echter niet van terug (bij de octavia wel) ligt het aan een nog niet up to date zijnde handleiding of is het dwars parkeren niet mogelijk met de superb?

Alvast hartelijk bedankt!

BSdV

Actief lid
Bij mijn weten is dit met park assist 2.0 wel mogelijk.

Even een quote van Skoda.de over de park assist van de S2:

Mit dem Automatic Parking Assistant erleben Sie die nächste Generation von Parksystemen, die eine völlig neue Art von Komfort für Ihre täglichen Fahrten bieten.
Wenn Sie in einer Reihe von längs oder quer stehenden Autos einparken müssen, hilft Ihnen Ihr Wagen, eine passende Parklücke zu finden.

Lijkt me dus wel duidelijk; parkeert zowel in langsrichting als in dwarsrichting in.

BSdV

Actief lid
Nog even gecontroleerd. In de meest recente online nederlandse handleiding staat op pagina 159 hoe zowel dwars als parallel in te parkeren.

Import Yeti

Forumguru
Onlangs op de Skoda Yeti clubdag geweest in Leusen.
Daar vertelde een manager van Pon dat de nieuwe Yeti dit ook kan...
Dus parkassist 2.0....

mvneerbos

Senior Member
Er moet een knopje zitten op het dashboard waarmee je het inparkeren kan activeren. In ieder geval bij de Octavia III werkt dit zo, dus ga er vanuit dat het bij de SuperB niet anders is.
Vervolgens zie je in je MaxiDot scherm de auto's file of dwars staan en moet je er langszaam langs rijden tot ie een gaatje heeft gevonden. Dan is het stuur los, zachtjes gas geven en tot de assistent zegt dat ie goed staat of nog iets naar voren moet om recht te zetten.

Een kind kan de was doen ;)

mvneerbos

Senior Member
park-assist-skoda-octavia-2013-300x168.jpg

Dit knopje is het, degene die oranje gekleurd is.

mvneerbos

Senior Member
Met even googleën ook nog een plaatje gevonden van de SuperB. Knopje ziet er dus hetzelfde uit, alleen zit dan naast de pook ipv ervoor.
bg800_394847.jpg

BSdV

Actief lid
Werkt toch volgens mij iets anders, één keer indrukken voor parallel inparkeren en twee keer voor dwars inparkeren. Of was het nu net andersom?..

mvneerbos

Senior Member
Klopt, je moet wel zelf aangeven of ze file of dwars geparkeerd zijn.
1x is file
2x is dwars
3x is einde parkassist

TooTall

Forumguru
2.0 kan zowel parallel parkeren als garage parkeren;

In addition to Park Assist, Park Assist 2 actively helps the driver when reversing into 90 degrees parking bays, as well as reversing into and driving out of parallel parking spaces. The system works by using sensors mounted either side of the front and rear bumpers together with parking distance sensors front and rear. To park, the driver simply presses the Park Assist button to select the type of parking manoeuvre and uses the appropriate indicator as the car slowly passes the potential parking space. Sensors scan the size of the parking space as the car is driven past and the driver is alerted if the parking space is big enough. If there is sufficient space, the driver stops the car, selects reverse and lets go of the steering wheel. Park Assist will alert the driver of the intended path and subsequently the appearance of obstacles in the Multi-Function Display, within the driver’s field of vision. Park Assist then actively supports the driver by taking over the steering control and parks the vehicle in the available space using the ideal course, if necessary with several moves. The driver can however take over the control of the steering at any time and end the automatic parking procedure. Park Assist cannot replace the driver’s attentiveness. The driver is still legally responsible for the vehicle. If the driver notices a risk that pedestrians, other vehicles or objects could be damaged or if they are uncertain of the risk, they will need to react accordingly and stop the vehicle, ending the function.

Senned

Actief lid
Ik ben eens benieuwd, m'n garage is nogal smal, dus vrees dat de sensoren te weinig speling gaangeven. K'zal in april laten weten of het kan.

BSdV

Actief lid
Weet het niet zeker, maar met garages denk ik dat parkeergarages worden bedoeld en niet, daar ga ik dan even vanuit, rechtdoor vooruit of achteruit inparkeren in de eigen garage.. Had ik onze eigen garage niet vol staan met fietsen en een aanhangertje had ik het zo nog even getest...:)

Bovenaan Onderaan