Parkeer-afstand weergeven in navigatiesysteem -&- Mistlichten als dagrijverlichting

Goedemorgen allemaal

Ik was een tijdje passief op zoek naar hoe ik de afstand tot objecten ten opzichte van de verschillende sensoren kon zien op het navigatiescherm. En blijkbaar moet dit ook automatisch op het scherm tevoorschijn komen als je achteruit parkeert.
Bij mij is dit niet het geval, ik weet wel dat (door de bestelperikelen) de parkeersensoren er achteraf zijn op gezet. Heeft de dealer ergens vergeten iets te activeren, en kan ik dit eventueel zelf doen, of zal ik dit moeten laten doen?

M'n tweede vraag gaat over de dagrijverlichting, ik heb zo'n knop zitten, maar blijkbaar zit de dagrijverlichting ingesteld op de dimlichten, niet echt bevorderlijk voor batterij enzo. Daarom had ik graag de mistlichten (of andere lichten) willen gebruiken als dagrijverlichting.
Maar om de batterij te besparen en om wat zuiniger te rijden zou ik deze wel vervangen door led-lampjes.
Zijn dit dingen die ik zelf kan doen, of zou ik dit moeten laten doen?


Hartelijk bedankt!
 

Bakkertje

Forumguru
Het vervangen van de lampen door led lampen gaat geen energie besparen. Om led lampen te kunnen gebruiken zitten er extra weerstanden in die de belasting van een normale lamp nabootsen, anders krijg je storingsmeldingen dat er een lamp defect zou zijn. Ik weet even niet wat je met zo'n knop bedoeld, bedoel je een lichtschakelaar met auto stand?

Voor de parkeersensoren op het display van je radio moet de dealer wel de originele sensoren en module geinstalleerd hebben, daarna moet dit te activeren zijn met VCDS.
 
Die knop is de schakelaar die in de zekeringkast zit om de dagrijverlichting handmatig uit te schakelen.

Het activeren van die sensoren op de amundsen+ zal ik dus even moeten navragen bij de dealer?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik zie niet in hoe je de accu (of batterij) zou kunnen sparen. Want als je eenmaal rijdt, wordt de accu helemaal niet gebruikt. Alle electrische energie wordt door de dynamo geleverd...
 

Bakkertje

Forumguru
@hook, geldt dat ook voor de "groene" modellen? Ik dacht dat daarbij juist de stroom uit de accu getrokken wordt om zodoende de dynamo neit mee te hoeven laten draaien en dat bij het remmen pas de dynamo inschakeld en de accu laadt. Ik kan het ook helemaal mis hebben hoor, maar ik dacht dat het zo werkt?
 
Losstaand van het feit van de batterij te sparen. Ik weet dat leds op de lange duur goedkoper zijn, is het niet doordat ze zuiniger zijn, dan is het omdat ze langer meegaan. Die leds zijn trouwens van ondergeschikt belang, eigenlijk wil ik eerst en vooral de dimlichten niet meer als dagrijverlichting gebruiken.
Moet ik dan met de soldeerbout aan de slag en ergens lampjes bij stoppen, of kan je via software instellen welke lampen waarvoor moeten gebruikt worden?
 

RefleCs

Forumguru
Zit in de RR niet dezelfde modules als in de Fabia? Indien dat het geval is heb je wellicht aan deze post iets: http://www.skodaforum.nl/board/f50/vagcom-mogelijkheden-16294.html#post241568

Persoonlijk vind ik het juist prettig dat bij DRL mijn dimlichten (incl achterlichten) gaan branden op m'n Fabia Scout. Ik vind persoonlijk DRL een nutteloos iets. Waarom maak je jezelf aan de voorzijde zichtbaar en niet ook aan de achterzijde. Leuk hoor die kreten over energiebesparing e.d. maar mijns insziens zouden ze (sowieso buiten de bebouwde kom) dimlicht verplicht moeten stellen. In diverse europese landen is dat het al jaren zo geregeld.

Ik meen mij te herinneren dat het extra brandstof zou kosten en allemaal van die blaat verhalen, maar dat kan toch nooit veel zijn? En bovendien, elke liter die extra getankt wordt sponsort de staatskas weer enorm dus waar zeurt de regering over.
 

Canon-Eye

Forumguru
Want als je eenmaal rijdt, wordt de accu helemaal niet gebruikt. Alle electrische energie wordt door de dynamo geleverd...

De tweede zin is juist, de eerste niet. Want alle gebruikte energie wordt verbruikt via de accu, die op zijn beurt door de dynamo op peil wordt gehouden.
Mijn ervaring met tientallen jaren continugebruik van dimlicht, ook overdag, is juist dat zo'n behoorlijk continuverbruik de levensduur van de accu significant verlengt. Er zal ongetwijfeld een fractioneel hoger brandstofverbruik tegenover staan, want die energie moet érgens vandaan komen, maar de verbeterde veiligheid weegt daar ruimschoots tegenop.

Het voordeel van de DRL is nu juist dat ook daarmee de zichtbaarheid wordt verbeterd, bij een (iets) lager energieverbruik. Bovendien spaart het de koplampen én je kunt ze niet vergeten aan- of uit te doen. Zelf heb ik wel de achterlichten erbij laten schakelen - zie ook topic over "dubbele mistachterlichten O2".
 
Bovenaan Onderaan