Parkeerhulp kapot?

Sinds een paar weken werkte de parkeerhulp niet altijd goed. Bij inschakeling van de achteruit klonk soms meteen een doorlopende piep. Ik weet dat aan kou en vocht, aangezien ik hier op het forum gelezen had dat dat vaker tot storingen leidt.
Maar vanmorgen parkeerde ik op mijn werk, schakelde achteruit en in plaats van het achteruit-signaal klonk een hard geluid uit de parkeerhulp-speaker en daarna niets meer. Geen piepjes en ook geen geluid meer bij het inleggen van de achteruit.

Nu zijn er volgens mij twee mogelijkheden:
  1. De parkeerhulp-speaker is stuk
  2. De parkeerhulp zelf is stuk (en dat kan dan weer variëren van bekabeling tot stuurapparaat volgens mij)
Op mijn radio (VW RCD510) heb ik geen visuele weergave, omdat het een 2006 model is, dus hiermee kan ik niets checken.
Dat zal dus wel een ritje naar de dealer worden.

Heeft iemand hier dit ook al eens meegemaakt? En enig idee wat dit gaat kosten?

Vesper

Nieuw lid
Hi,

Ik rijd zelf een A3 Sportback en heb hetzelfde al eens voor gehad. Vermoedelijk gewoon één van de sensoren kapot.
Test:
contact aanzetten (niet motor, enkel contact)
in achteruit versnelling zetten
luisteren met je oor tegen alle sensoren. Die "vibreren" normaal hoorbaar. Als er eentje geen geluid maakt is die defect. Duur grapje... mijne was inclusief verf en plaatsing €140...

Antera

Donateur
even uitlezen dan komt er wel boven wat er mis is meestal een sensor die niet goed meer is en dan geeft hij ene continu toon aan als waarschuwing

MarijntjeTDI

Actief lid
en een sensor proberen te vinden op ebay.de (zijn daar vaak makkelijker te vinden en goedkoper). Busje spuitverf en klaar is kees.

Was zelf voor 2 sensoren en een busje verf eUR 40 kwijt

ertromp

Forumguru
Ook ik heb dit probleem zoals je omschrijft gehad met m'n Octavia II 1.9TDI Combi.
Destijds is er deze sensor:

Sensor PDC Octavia.jpg
Nieuw ingezet en was het probleem verholpen.
Is met lakstift/spuitbus goed in kleur te maken.

Bovenaan Onderaan