Parkeerlicht met vertraging aan, accu loopt leeg

suz

Nieuw lid
ik zit met het volgende: als ik de oprit oprijd zet ik richtingaanwijzer aan (wonen in drukke straat),de oprit is erg kort dus knipperlicht blijft aanstaan en heeft geen kans om automatisch af te slaan. ik schakel contact uit en loop naar binnen. (gaat geen piepje af). vervolgens schakelt na ongeveer 10 minuten automatisch het parkeerlicht aan. dit heb ik niet in de gaten en de dag erop sta ik met een lege accu.................dit is al meerdere keren voorgekomen. wie weet hoe je parkeerlicht definitief kan uitschakelen of dat er een piepje afgaat als knipperlicht nog aanstaat en je schakelt contact uit en doet de deur open. hoop dat iemand me kan helpen. hebben jullie dit ook bij de fabia 2 ?

suz

Nieuw lid
dat vergeet ik dus steeds en hij slaat ook niet automatisch af dat is juist het probleem.vervolgens gaat parkeerlicht aan na vertraging van 10 min. en de volgende dag heb ik lege accu

Cordoba

Forumguru
Vreemd: als ik bij mijn Fabia 1, (per ongeluk) parkeerlicht aan heb staan bij het uitstappen, gaat direct het waarschuwingssignaal voor de vergeten verlichting. Ik krijg het idee dat jouw auto extreem traag reageert, heb je hetzelfde als je uitstapt met de gewone verlichting aan?

Ik heb het idee, dat de microswitch van het deurslot misschien in de laatste levensfase is beland. Goedkoopste manier om dat te fixen (als het klopt) is via http://www.deurslotreparatie.nl/

Overigens heb je na een nachtje een stadslichtje en achterlicht aan geen lege accu (anders is ie echt overleden).

Rallye

Forumguru
Ik heb even de handleiding van mijn Octavia er op nagezocht. Uitzetten van je parkeerlicht is bij een Octavia in ieder geval niet mogelijk, behalve met de hendel, en daar ljkt voor jou een probleem te zitten.

Inderdaad lijkt het mij niet goed als de accu na een nacht parkeerlicht al leeg is. Ook het vertraagd aangaan van het parkeerlicht en het niet afgaan van de piep voor vergeten verlichting is vreemd. Daar zou je inderdaad eens naar kunnen laten kijken.

suz

Nieuw lid
hoi ryalle,
bedankt voor je bericht. het probleem is dat de dealer mij niet verder kan helpen. (heb de auto 2 weken geleden gekocht bij de dealer. auto is van bouwjaar 2010). tja en nu heb ik een auto waar ik niet blij mee ben.
volgens de dealer werkt de auto naar behoren en doet de auto wat hij moet doen. ik ben het daar niet mee eens. heb al 3x gehad dat mijn accu dus leeg is omdat ik knipperlicht aan had laten staan. daarna haal ik het contact eraf en hoor ik geen piep. vervolgens loop ik naar binnen en na 10 min. gaat dus parkeerlicht aan wat ik niet merk. volgende dag is accu leeg.............lijkt me niet echt de bedoeling maar dealer zegt niks te kunnen betekenen...??

CDK

Forumguru
vooral bij koude nachten is het idd zeer goed mogelijk dat je na een "verlichte" nacht een lege accu hebt, daar hoeft de dealer niets aan te doen, maar......
het parkeerlicht moet direct na inschakelen gaan branden en er moet een geluidssignaal hoorbaar zijn na het uitschakelen van het contact! als dit volgens jou dus niet het geval is, is er sprake van een technisch mankement en moet dat opgelost worden door de betreffende dealer!! als je het voertuig 2 weken geleden aangeschaft hebt moet dit onder garantie gerepareerd worden!

succes bij de afwikkeling!
greetz Corné

suz

Nieuw lid
het parkeerlicht schakelt wel meteen in, als ik eerst de motor uitzet en dan het parkeerlicht inschakel. bij het openen gaat er dan ook een pieper af. het gaat om de specifieke situatie dat ik het knipperlicht aanzet, dan de motor uitschakel. dan gaat er geen pieper af en gaat de parkeerverlichting na 10 minuten aan. volgens de dealer is dat geen technisch mankement maar zo geprogrammeerd bij dit type............ in ieder geval bedankt voor jullie reacties...

CDK

Forumguru
juist als je richtingaanwijzer nog "aan" staat en je daarna de motor pas uitzet, wat in jouw geval van toepassing is, hoor je een geluidssignaal te horen!

Canon-Eye

Forumguru
Motor uitzetten op zich is nog niet voldoende om de pieper te laten afgaan: het gaat om de combinatie van open bestuurdersportier en uitgenomen contactsleutel.
De volgorde waarin dit gebeurt is niet relevant - zodra aan beide voorwaarden is voldaan moet-ie luid en duidelijk piepen. Als dat niet gebeurt, is er ergens in het circuit iets mis (slecht contact, schakelaar niet helemaal fris, whatever).

Cordoba

Forumguru
Inderdaad, zoals Corné al aangeeft, juist in dergelijke situaties hoor je dat signaal te krijgen. Is mij ooit een keer gebeurd, dat ik kort na een bocht stopte, contact uit, en uitstapte, voor een paar tellen. Direct ging mijn lichtalarm af, waarbij ik stomverbaasd was, want ik had geen licht aan, of aan gehad. Na even speuren, was ik er achter dat de richtingaanwijzer/parkeerlicht de oorzaak was van het lichtalarm.

Je hebt een aantal mogelijkheden: je gaat overleggen met de dealer, en vraagt of zij de kosten dragen, als een ander het oplost (zou ik wel op schrift vragen), of je levert de auto in bij de dealer en je geld terug, en als laatste mogelijkheid je laat het op eigen kosten herstellen.

Voor reparatie, misschien even contact opnemen met Frank van 'deurslotreparatie', of Vagtechniek in Nuenen. Er zijn op het forum veel meer voorbeelden te vinden van dealers die duidelijk onvoldoende verstand van zaken hebben.

Bovenaan Onderaan