parkeersensoren actief laten

l.s., onlangs mijn nieuwe suberb opgehaald, hele fijne wagen, echter de parkeersensoren moet ik zelf activeren. bij achteruitrijden gaan ze aan, maar als ik vooruit een parkeervak inrijd en ik vergeet ze aan te zetten, zit ik zomaar in de struiken..of erger. bij al mijn vorige autos met sensoren stonden ze altijd gewoon aan?

Heeft iemand een idee hoe ik ze permanent geactiveerd laat? ik besef me dat in de file dit hinder kan geven, maar liever dan even uitzetten dan tegen een paaltje zitten als ik ze vergeet aan te zetten.
 

Jasper02

Banned
l.s., onlangs mijn nieuwe suberb opgehaald, hele fijne wagen, echter de parkeersensoren moet ik zelf activeren. bij achteruitrijden gaan ze aan, maar als ik vooruit een parkeervak inrijd en ik vergeet ze aan te zetten, zit ik zomaar in de struiken..of erger. bij al mijn vorige autos met sensoren stonden ze altijd gewoon aan?

Heeft iemand een idee hoe ik ze permanent geactiveerd laat? ik besef me dat in de file dit hinder kan geven, maar liever dan even uitzetten dan tegen een paaltje zitten als ik ze vergeet aan te zetten.

Goeie vraag. Zit er ook altijd mee te kloten. Ben benieuwd naar en antwoord
 

Canon-Eye

Forumguru
Permanent, dus altijd en onder alle omstandigheden? Ik denk dat je daar wel van terugkomt. Je kunt dan niet eens meer redelijk kort achter je voorganger voor een verkeerslicht staan zonder dat die dingen beginnen te kermen...

In mijn vorige auto had ik ze ook voorop en die werden automatisch geactiveerd (mét de achtersensoren) bij het inschakelen van de achteruit. Dus bij achterwaarts inparkeren en een of meer keer heen en weer steken vanwege klein gaatje, dan deden ze vanzelf mee. (Dat zal toch bij jou ook nog wel zo zijn?)

Als het er aan de voorkant opaan komt zonder dat eerst achteruit is gereden (in de garage of zo), dan geldt in de eerste plaats dat ik toch meestal m'n voorkant aardig kan inschatten - dat moet ik tenslotte nu ook, met alleen pdc achter. Alleen als ik dat om de een of andere reden niet vertrouwde, dán moest er inderdaad even op het knopje worden gedrukt...
Ik heb dat nooit als lastig of bezwaarlijk ervaren. Maar ja, je moet natuurlijk wel even vooruitkijken of er reden is om het niet te vertrouwen (lage hekjes e.d.) en dat lukt doorgaans beter naarmate je minder wordt afgeleid door andere zaken, zoals telefoon of zo.

Los daarvan geldt al jaren dat ik altijd achterwaarts in een vak parkeer, om voorwaarts te kunnen wegrijden. Is simpelweg veiliger (al is dat een andere discussie die hier op het forum trouwens al eens is gevoerd) en probleem is opgelost.
 

Antera

Donateur
zoals hier al vermeld kan niet continu en dat is bewust zodat je geen last ervan hebt bij bumperkleven :tongue: of stoplicht rijtje wachten of iets anders
 

Jasper02

Banned
Bij mijn Vorige vorige auto.. Ja ja.. Daar stonden ze gewoon aan.. Vaak als je een stoepje afging dan piepte ze ondat ze de straat scande. Echter waren deze mogelijk zo ingesteld dat ze het enkel op het laatste stukje dede. Had nooit last in files op stoplichten. Skoda sensor gaat vanaf beduidend verdere afstand al piepen.
 

hemi24

Forumguru
Heb twee maanden in een Megane Break gereden, en ook daar gingen ze aan beneden een bepaalde snelheid.
En voor het stoplicht zette je de auto uit de versnelling en gingen ze uit.

Heel handig, totdat je erachter komt dat als je achteruit rijdt, en de vooruit alweer inschakeld terwijl je nog achteruit rolt, je niet meer gewaarschuwd wordt wat er achter je zit, en de de auto dus domweg op een paaltje laat rollen..! Merde!!!

Voor zover ik weet is het bij Skoda niet mogelijk om de sensoren vóór beneden een bepaalde snelheid automatisch te activeren...
 
Dank voor de reacties, helaas nog geen concrete oplossing. Mijn vorige auto had ook parkeersensoren en die gingen wel automatisch aan. Ik heb daar nooit hinder van ondervonden in files oid. Ik vind het veel vervelender dat ik nu moet nadenken bij het inparkeren. Uiteraard kan ik kijken en is eea redelijk overzichtelijk aan de voorkant, maar toch, als je iets gewend bent en je moet dan terug in functionaliteit is dat altijd even wennen.

een vw tiguan heeft wel weer dat die sensoren standaard aan staan, de passat dan weer niet en het lijken me toch dezelfde systemen, dus dan zou het softwarematig te regelen moeten zijn. Ik zal het de dealer wel eens vragen.
 

rickvandevelde

Senior Member
Vandaag mijn superb combi in ontvangst genomen.
Parkeersensoren staan zowel voor als achter gewoon standaard aan net als bij mijn ingeleverde mondeo.
 

Antera

Donateur
mocht je de coding hebben van de park assist dan is die welkom dan is het wel uit te vinden waar dit ingeschakeld staat
 

hemi24

Forumguru
Vandaag mijn superb combi in ontvangst genomen.
Parkeersensoren staan zowel voor als achter gewoon standaard aan net als bij mijn ingeleverde mondeo.

Hoe werkt dat bij jou dan, want bij mijn C-Max werkt het net als mijn vorige O2's: eerst bij het inschakelen van de "R" worden de sensoren actief. Of vanzelfsprekend na indrukken van de knop voor de parkeersensoren (alleen bij auto's met sensoren vóór...).
 

rickvandevelde

Senior Member
Gewoon, als ik vooruit rijd en een obstakel tegenkom beginnen de voorste sensoren te piepen en als ik achteruit rijd beginnen de achterste te piepen.
Ik hoef niet op een knopje te drukken om iets in te schakelen.
Wel zit er het knopje naast de versnellingspook om de biepers uit te schakelen.
Ik heb hiervoor ook niets ingesteld, toen ik gisteren mijn Superb kreeg werkte het zo.
In mijn Amundsen + zie je dan streepjes hoever je nog kunt totdat je tegen het obstakel aan zit.
Ik ga ervan uit dat dit zo werkt in elke Superb.
Het bevalt me prima zo omdat ik dit ook gewend was bij mijn mondeo (behalve dan het beeld in de navi)
 

andrehj

Forumguru
Het is normaal dat de piepers aan gaan als je achteruit rijdt. Hier hoef je niets voor te doen. Op dat moment gaan OOK automatisch je voorste piepers aan. Het geheel gaat (automatisch) weer uit als je boven een bepaalde snelheid komt. Weet je zeker dat je voorste piepers niet gewoon automatisch tegelijk met de achterste aan zijn gegaan? Of piepen ze ook al wanneer je bijv. in de file te dicht bij je voorganger komt?
 

MarcoO2

Forumguru
Normaal gesproken doen je voorste piepers het alleen NADAT je ze geactiveerd hebt, bijvoorbeeld door eerst achteruit te rijden. Als jij rechtuit rijdend op een muur af zou rijden, zouden ze het niet moeten doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Normaal gesproken doen je voorste piepers het alleen NADAT je ze geactiveerd hebt, bijvoorbeeld door eerst achteruit te rijden.
Inderdaad, zo werkte het bij mijn O2 ook (zie ook #3) en dat voldoet - i.i.g. wat mij betreft - volledig aan de logische eisen en verwachtingen.
 
Bovenaan Onderaan