Parkeersensoren gespiegeld

Simon2604

Donateur
Goedemiddag,

Ik heb een Fabia II Greenline uit 2012 met parkeersensoren. Hier heb een maand geleden een trekhaak onder laten bouwen. Dit is verder helemaal prima. De garage waar ik hem heb laten in bouwen kon hem niet aanmelden. Met als gevolg dat ik constant een piep hoor als ik achteruit rij met een aanhangen. Ga dus niet meer terug. Dus ik naar de dealer. Hier kregen ze het ook niet voor elkaar. Is geen originele kabelboom.

Via een kennis die een VAG-com kabel heeft de module aangemeld. Nu is de piep nog niet weg. Maar wat mij gisteren opviel is dat de sensoren zijn gespiegeld. Dus links is rechts geworden en andersom.

Wat kan dit zijn?

Canon-Eye

Forumguru
Ik neem aan dat de bumper eraf is geweest bij de montage van de trekhaak.
Meest voor de hand liggende oorzaak is dus dat de draadjes van de sensoren verkeerd-om zijn aangesloten.

Simon2604

Donateur
De bumper is eraf geweest idd. Tussen de het monteren en de vcds sessie zat nog geen dag. Het is mij toen niet opgevallen.

Zou morgenavond de bumper er is af halen en de stekkers omdraaien. Kijken of dat het probleem oplost

Renkie

Forumguru
Is de piep ook weg?
Anders moet je niet alleen de trekhaakmodule aanmelden maar ook bij de parkeersensoren aangeven dat er een trekhaak aanwezig is.

Simon2604

Donateur
Met normaal achteruit rijden heb geen last van de trekhaak. Alleen met een aanhanger heb ik een constante piep. Kan de kabel met software vanavond ophalen bij de vrouw van de kennis. Ga ik deze week daar is mee stoeien.

Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Uiteraard verschilt het per merk/model maar als jij af fabriek parkeersensoren hebt zou je daar in de meeste gevallen een optie moeten kunnen aanvinken dat er een trekhaak aanwezig is.

Vervelende is dat een gemiddelde garage dit vaak niet snapt en de VAG dealer alleen hun kabelset zegt te kennen en er verder ook niets van/wil snappen.

Canon-Eye

Forumguru
Als de auto "weet" dat er een trekhaak aanwezig is, dan worden de parkeersensoren gewoon uitgeschakeld zodra je de stekker van een aanhanger of fietsendrager inplugt.
Op de display verschijnt een aanhangertje als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld.
Het is dus wel zo prettig om te zorgen dat alles op de juiste plaatsen correct is aangemeld. Zo werkt het bij mij in elk geval wel met affabrieks-pdc en een door de leverende dealer keurig geïnstalleerde en aangemelde trekhaakset.

Er zijn op dit forum diverse VCDS / VAG-Com goeroes actief die je tegen een geringe vergoeding uit de brand kunnen helpen (c.q. kunnen vaststellen dat er toch een hardware- of kabelsetprobleem is). Er is zelfs een interactieve kaart met ledenlijst waarop er meerdere zijn aangegeven, kun je er eentje in de buurt zoeken. Klik hier.

Japanese Power

Donateur
Met normaal achteruit rijden heb geen last van de trekhaak. Alleen met een aanhanger heb ik een constante piep. Kan de kabel met software vanavond ophalen bij de vrouw van de kennis. Ga ik deze week daar is mee stoeien.
Misschien simpel gedacht: maar de sensoren zien nu toch een obstakel met achteruit rijden? Als het wellicht geen originele kabel is dan kan het zo maar zijn dat deze de optie niet heeft.
Op mijn huidige auto heb ik ditzelfde euvel en mijn sensoren/stekkerdoos zijn niet zo slim dat ze zien dat er een fietsendrager/aanhanger achterhangt.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan