parkeersensoren i.c.m. trekhaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

FabiaGL

Actief lid
ik rijd al enige tijd in een fabia combi greenline met parkeersensoren en een trekhaak. de sensoren werken prima samen met de swingradio, beeld en geluid. nu heb ik vandaag met een aanhanger gereden en het start/stop systeem werd keurig automatisch uitgeschakeld, maar de parkeersensoren bleven gewoon constant piepen. is dit bij jullie ook zo? kan dit worden uitgeschakeld?

erik2907

Actief lid
Het lijkt mij dat de PDC alleen ingeschakeld wordt op het moment dat de achteruitrijversnelling wordt ingeschakeld!

FabiaGL

Actief lid
Het lijkt mij dat de PDC alleen ingeschakeld wordt op het moment dat de achteruitrijversnelling wordt ingeschakeld!
@erik, het piepen is inderdaad alleen met achteruitrijden maar met een aanhangwagen blijven de sensoren piepen, nu dacht ik dat het mogelijk was dat bij het gebruiken van een aanhangwagen de parkeersensoren automatisch uitgeschakeld worden.

erik2907

Actief lid
Als je vooruit rijdt en de sensoren piepen met een aanhangwagen dan kan het eigenlijk niets anders zijn dan dat de schakelaar niet correct werkt als de auto uit zijn achteruitversnelling komt. Met andere woorden, het inschakelen bij vooruit rijden mag nooit gebeuren, zowel zonder als met aanhanger!

Ronnie

Forumguru
Wanneer de trekhaak af fabriek geplaatst is zouden bij aankoppeling van een aanhanger de middelste 2 sensoren uitgeschakeld moeten worden, staat elders in het forum ook beschreven. Toch maar even zoeken dan........

skodaboy

Forumguru
ik heb op mijn 02 4X4 pdc voor en achteraan,ik heb ook een trekhaak af fabriek,de werking van de pdc wordt weergegeven op het radio scherm..
als ik één van m'n aanhangwagens aankoppel (stekker inplugen) dan schakelen de achterste zich uit,dus géén vervelend gepiep bij het achteruit rijden,de voorste sensoren werken wel normaal (ook zichtbaar op het radio scherm).
dus ff terug naar de dealer en vragen om dit ff juist in stellen...:winkie:

FabiaGL

Actief lid
Jullie worden allemaal voor je reactie, ik denk dat de dealer de trekhaak niet volledig heeft ingeleerd in het canbus systeem waardoor de parkeersensoren blijven werken. een gelukje bij een groot ongeluk is dat mijn nieuwe greenline buiten mijn schuld om is geramd door een polo en de greenline dus terug moet naar de dealer, ze kunnen dan gelijk dit probleem verhelpen.

stradje

Actief lid
een gelukje bij een groot ongeluk is dat mijn nieuwe greenline buiten mijn schuld om is geramd door een polo
Wow, balen, man! Was het een kopstaartbotsing? Ging het hard? Het vervelende is dat je nu gelijk het "nieuwe" gevoel bij de Fabia waarschijnlijk voor een groot stuk kwijt bent, ook wanneer het allemaal perfect wordt gerepareerd. Ik hoop voor je dat het netjes wordt opgelost en dat je hem niet te lang kwijt bent. (EDIT: zag later dat er al een apart draadje over dit onderwerp was)

Meld je het hier nog even als de dealer jouw PDC-probleempje heeft kunnen oplossen? Ik heb ook PDC, maar ik weet nog niet of dat voor mij ook speelt, omdat ik er nog niets achter heb gehad.

Ik zat te denken: kan het zijn dat de PDC anders zou moeten werken wanneer de trekhaakstekker is aangesloten, want dat lijkt me de logische manier om zoiets te regelen?

Speedi

Nieuw lid
trekhaak

Jullie worden allemaal voor je reactie, ik denk dat de dealer de trekhaak niet volledig heeft ingeleerd in het canbus systeem waardoor de parkeersensoren blijven werken. een gelukje bij een groot ongeluk is dat mijn nieuwe greenline buiten mijn schuld om is geramd door een polo en de greenline dus terug moet naar de dealer, ze kunnen dan gelijk dit probleem verhelpen.

Ik heb begrepen van mijn dealer dat de GL met parkeersensoren en een trekhaak problemen geeft, deze blijken niet uitgezet te kunnen worden bij achteruit rijden met aanhanger, daarom moest ik de parkeersensoren niet meebestellen op mijn nieuwe GL.. verwachte aflever weer 40

hemi24

Forumguru
Dealer even op een herhalingscursus?!?

http://www.ecs-electronics.nl/manual_nw.php?usertaal=N&merknaam=SKODA&artikelnr=SK-013-D1

of:

http://www.westfalia-automotive.de/fileadmin/templates/pdf/e_anlagen/344/e344250391101-03.pdf

Bij voertuigen met parkeerhulp II of parkeerassistent de regeleenheid via de VAS-tester in de
zelfdiagnose coderen:​
- Adreswoord 10 (parkeerhulp resp. parkeerassistent)

- 08 Regeleenheid coderen​

- Coderingswaarde wijzigen: Byte 0 Bit-patroon xxxxxxx1 (x: de beschikbare waarden in het invoerveld typen). Hiervoor de invoermodus [BIN] activeren.

RogerS

Forumguru
Ik heb mijn Superb vrijdag opgehaald en gisterenavond zijn wij met de vouwwagen ook op vakantie gegaan. (Na nog geen 48 uur al 1200 KM op de teller dus bijna ingereden). Helaas blijkt bij mij ook de trekhaak niet goed te zijn ingeleerd omdat de twee achterste PDC sensoren ook gaan piepen, tevens zichtbaar op de Columbus, als ik met de vouwwagen achteruit wil rijden. Ik zet zolang dan maar snel de PDC uit. Dat wordt iets voor na de vakantie.

biking

Nieuw lid
Ik heb begrepen van mijn dealer dat de GL met parkeersensoren en een trekhaak problemen geeft, deze blijken niet uitgezet te kunnen worden bij achteruit rijden met aanhanger, daarom moest ik de parkeersensoren niet meebestellen op mijn nieuwe GL.. verwachte aflever weer 40

Ik wou ook pdc op mijn greenline maar mijn dealer wist te vertellen dat dit alleen kon met een afneembare trekhaak. Dus maar niet besteld. Maar dit blijkt dus wel te kunnen. Jammer.

deusjevo

Forumguru
Helaas blijkt bij mij ook de trekhaak niet goed te zijn ingeleerd omdat de twee achterste PDC sensoren ook gaan piepen, tevens zichtbaar op de Columbus, als ik met de vouwwagen achteruit wil rijden.

Welk type stekkerdoos heb je voor je aanhanger?

Wij hebben de gewone fabia combi besteld, ambiente uitvoering. In België kon je er toen een voordelig pack bijnemen waarin ook de pdc zat. Wij wilden ook een trekhaak, maar de dealer vertelde me ook dat dit niet mogelijk was met een trekhaak. Enige mogelijkheid was achteraf een afneembare trekhaak laten plaatsen. Toen ik de prijs hiervoor zag (760 euro met montage) schrok ik toch ook wel even. Voolopig geen trekhaak voor ons dus.

De pdc niet bestellen was ook geen optie omdat dit in een pack zat samen met de radio, elektrische spiegels + verwarmd, middenarmsteun, ... voor 450 euro ipv normaal meer dan 1000 euro. Had ik dan de radio apart moeten aankopen kwam dit al op bijna deze prijs...

Blijkbaar is een trekhaak dus toch mogelijk af fabriek met pdc, morgen als we onze wagen afhalen dit toch eens navragen.

Ik had het bij mijn octavia ook (2005) De dealer, en dat staat ook in de instructie, leert alleen de gateway in. Echter moet de pdc ook ingeleerd worden. Daar moet de aanhangwagenkoppeling aangemeld worden. Bij mij stond tevens de pdc als sedan ingeleerd ik heb echter een combi. Deze heb ik ook omgezet naar combi. De pdc houdt dan meer afstand zodat de klep nog open kan als je dicht (tot de peeeeeeeeeep zeg maar) op een muur geparkeerd staat.

Dennis

Bij mij blijft de pdc ook piepen als je met aanhanger achteruit rijdt, dus n.a.v. dit forum ga ik deze week even met de dealer praten.

RogerS

Forumguru
De dealer heeft de software instellingen zo aangepast dat de PDC niet meer piept als ik achteruit rij met een aanhanger aangekoppeld. In het scherm van de Columbus verschijnt nu de afbeelding van de auto met een aanhanger eraan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan