Parkeersensoren (laten) monteren

RvR

Lid
Ik overweeg parkeersensoren te (laten) monteren of dit met een wat technischer ingestelde kennis zelf te doen.
Drie vragen:
1) als ik uitga van een originele VAG set (achter) lijkt het dat dit op één of andere manier moet worden gecodeerd: "Uw auto moet na installatie wel gecodeerd worden m.b.v. Vagcom. Wij van xxxx beschikken over een licentie en kunnen de inbouw voor uw verzorgen". Heeft dit te maken met het radiosysteem wat de meldingen weergeeft (bleepjes o.i.d.)?
Anders gezegd: is het zo dat als je een niet merkgebonden systeem inbouwt je geen communicatie met radio of navi systeem hebt?
2) zit de trekhaak dan niet 'in de weg'?
3) heeft iemand erg goede ervaringen met een niet merkgebonden systeem wat prijstechnisch voordeliger is?
ik lees op internet dat de gebruikelijk kosten voor een merkgebonden systeem €299 + inbouwkosten €199 zijn. Toch een fors bedrag (maar schade is óók kostbaar).
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is het eerste wat je moet doen: checken of de modules in je auto geschikt zijn voor PDC, anders kun je ook met een OEM-set gewoon niets, tenzij je besluit om de betreffende module te vervangen door één die wel geschikt is. Trekhaak hoeft in principe geen belemmering te zijn, het kan wel zijn dat de instellingen iets aangepast moeten worden voor de (vaste) trekhaak, om te voorkomen dat je de trekhaak ergens in drukt bij achter uitparkeren.

@RvR Overigens wordt het op prijs gesteld als je je even voorstelt in het meet&greet deel van het forum.
 

Rallye

Forumguru
1) De codering is bedoeld om je auto te vertellen dat hij PDC heeft. Pas vanaf dat moment werken de sensoren. De opmerking van Cordoba ziet daar ook op: als je niet de juiste modules in je auto hebt die PDC zouden kunnen herkennen, dan werkt het ook niet. Ik kan mij niet voorstellen dat men in een recent model als een Yeti (je geeft overigens niet aan wat het model -facelift of niet- en bouwjaar is) modules zou hebben die een veelgevraagd extra als PDC niet zouden herkennen, maar anders moet je ook zo'n module vervangen.

2) Bij het coderen hoort dat de auto ook wordt verteld dat hij een trekhaak heeft. Als je dan iets aansluit op de stroomaansluiting van de trekhaak gaat (een aantal sensoren van) PDC uit. Zelfs echte dealers vergeten deze stap in het coderen overigens nog wel eens.

3) Mijn schoonvader had in zijn vorige Mazda 3 een after market setje. Daarvan werd het het onderdeel dat het piepgeluid gaf en waarin de lichtjes zaten die de afstand tot het object achter de auto aangaven zo aan het plafond (geloof ik) van de auto boven de achterbank gemonteerd, dat je het in de spiegel kon zien. Minder mooi, maar wel functioneel. Van het merk heb ik geen idee.

Het laatste punt brengt mij wel op de vraag of je bij een originele set nog de originele "pieper", dus een speakertje, moet inbouwen. Voordeel van een originele set is wel dat je de sensoren in de juiste kleur kunt laten spuiten. Geen zwarte dopjes in je bumper dus.

Kortom: inbouwen (met name het elektronische deel) van een originele set lijkt mij werk voor een professional. Voor dit soort zaken wordt op het forum vaak verwezen naar VAGtechniek, waar ik overigens persoonlijk geen ervaring mee heb.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Mooie van een originele set is, dat deze de afstand op de radio weer kan geven, iets wat bij een niet originele set niet mogelijk is..

Dit moet dan inderdaad goed gecodeerd worden zodat de gateway weet wat voor regelapparaten er ingebouwd is en een aantal overige systemen zodat alles goed funtioneert
 

RvR

Lid
Allen heel erg bedankt voor alle posts! Ik heb besloten een originele set te nemen, dwz. geen after-market set.
Het wordt echter wel eerst even sparen, want de laatste maanden veel kosten gehad wegens een verhuizing, asbestsanering, huwelijk, aankoop van deze auto etc. Heb gisteren een groothoek (plak-)lens gekocht en die op de achterruit bevestigd. Even als tussenoplossing.......
Nogmaals dank!
p.s. Wat is dit een geweldig fijne auto! Iedere kilometer is genieten!
 

Muug

Senior Member
In mijn Yeti heb ik enkel achteraan PDC, vooraan niet. Zou dat in te bouwen zijn, in de Skoda-garage?
 

Spierings

Forumguru
Mogelijk is het te maken, maar bij de Skoda dealer zullen ze wel de hoofdprijs vragen.
En dat is als ze het zoizo aandurven..

Daarnaast zal er bijna alles nieuw in moeten van de PDC, hooguit de sensoren van de achterbumper zijn opnieuw te gebruiken.
Kabelboom moet veranderd worden wat lastig is omdat een deel al vast in de auto kabelboom zit.
 

Muug

Senior Member
pfffffffffff
laat maar zitten dan
ik zal wel wat meer opletten, gelijk vroeger, toen dat niet bestond. :cool:
 

Rallye

Forumguru
Daarnaast zal er bijna alles nieuw in moeten van de PDC, hooguit de sensoren van de achterbumper zijn opnieuw te gebruiken.
Kabelboom moet veranderd worden wat lastig is omdat een deel al vast in de auto kabelboom zit.

Ik heb er geen verstand van, maar volgens mij zou je achter niets hoeven te veranderen: alles blijft daar als het is (dus niet "hooguit de sensoren (...) opnieuw te gebruiken").

Voor moet je wellicht een nieuw buitendeel van de bumper (moet dus ook gespoten), tenzij het mogelijk is om gaten te boren in het huidige bumper en daar af-fabriek sensoren in te zetten....

Ik vraag mij vervolgens af of de sensoren niet ergens op kunnen worden aangesloten (comfortmodule?) zonder dat daar ingrijpende wijzigingen in de kabelboom voor nodig zijn. Daarna zullen de sensoren moeten worden aangemeld bij de auto (canbus). Bij topicstarter was het immers ook mogelijk.

Misschien eens navraag doen bij VAGTechniek of zo?
 

Spierings

Forumguru
Parkeersensoren communiceren niet met canbus. Dus moeten er kabels naar het regelapparaat van de parkeersensoren. Deze zitten meestal in dezelfde stekker als de kabel van achter en deze moet dus ook aangepast of gewisseld worden..

Regelaparaat zal anders zijn.

Dus alleen sensoren zullen zo te gebruiken zijn....

Bij de topic starter zijn de regelapparaten anders gecodeerd zodat ze weten dat het erop zit dit is wat anders als sensoren in leren..
 
Bovenaan Onderaan