Parkeersensoren op Columbus

MRitter

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Even een vraagje. Mijn inbouwdealer heeft onlangs een nieuwe Columbus ingebouwd, nadat de eerste was gestolen :mad:. Ik heb toen tijdelijk een streamradio gehad. Op die radio gaf ie wel de visuele terugkoppeling van de parkeersensoren. Nu met de nieuwe columbus weer niet.

Is er iemand die kan aangeven wat ervoor nodig is om de parkeersensoren ook op de Columbus te laten werken. Mijn inbouwdealer had het erover dat hij via VAGCom een zekere code moest activeren, maar ik zie in de post van Nomad dat er andere onderdelen nodig zijn...

Wie kan hier uitsluitsel over geven??

Mvg,

Marc

Hallo Allemaal,

Even een vraagje. Mijn inbouwdealer heeft onlangs een nieuwe Columbus ingebouwd, nadat de eerste was gestolen :mad:. Ik heb toen tijdelijk een streamradio gehad. Op die radio gaf ie wel de visuele terugkoppeling van de parkeersensoren. Nu met de nieuwe columbus weer niet.

Is er iemand die kan aangeven wat ervoor nodig is om de parkeersensoren ook op de Columbus te laten werken. Mijn inbouwdealer had het erover dat hij via VAGCom een zekere code moest activeren, maar ik zie in de post van Nomad dat er andere onderdelen nodig zijn...

Wie kan hier uitsluitsel over geven??

Mvg,

Marc

En als je die inbouwdealer nu eens uit het dashboardkastje haalt?

Werkte het op je eerste columbus wel..?

Als dat namelijk niet zo is dan zal het nu ook niet werken zonder dat je de PDC-ECU van de nieuwe SuperB installeert en wat aanpassingen maakt met VagCom.

Eventueel zou van de nieuwe Octavia II (FaceLift) de PDC-ECU ook te gebruiken zijn, maar dat zullen we pas weten wanneer deze auto op de markt verschijnt.

Kijk anders ook even in het "Grote Columbus Topic"
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=5288

http://www.skodaforum.nl/board/showpost.php?p=93676&postcount=276

nomad

Senior Member
Er is naast een nieuwe PDC ECU nog wat andere onderdelen nodig om het werkend te krijgen. Er moet bijvoorbeeld een extra kabel van achter (waar de ECU zit) naar voren worden getrokken om die op de canbus controller aan te sluiten. Er is een uitgebreide handleiding beschikbaar, maar je moet wel weten waar je aan begint.

MRitter

Nieuw lid
Het suffe is dat het op mijn eerste Columbus niet werkte, maar op mijn tijdelijke radio Stream wel en nu op mijn huimdige Columbus weer niet. Mijn simpele geest denkt dan dat de kabels er wel liggen (anders zou de Stream het ook niet doen toch) maar iets in de Columbus het signaal niet oppikt of iets wat in de software mist. Ik heb trouwens zowel voor als achter PDC sensoren. Op de Stream die ik tijdelijk had gaf ie zowel de voor als achtersensoren aan. Mijn O2 (1.8 Tfsi Elegance Attr. Business) is nu net een week of 4 oud. Ik heb dus zon idee dat de kabels er dan toch zouden moeten zijn??

Of is dat te simpel gedacht?? Ik ben wel benieuwd naar die handleiding...hoe kan ik daar aankomen??

Mijn inbouwdealer had trouwens onlangs een RNS 510 in een VW Tiguan ingebouwd die deed het ook gewoon.

Marc

Vfrans

Nieuw lid
Het suffe is dat het op mijn eerste Columbus niet werkte, maar op mijn tijdelijke radio Stream wel en nu op mijn huimdige Columbus weer niet. Mijn simpele geest denkt dan dat de kabels er wel liggen (anders zou de Stream het ook niet doen toch) maar iets in de Columbus het signaal niet oppikt of iets wat in de software mist. Ik heb trouwens zowel voor als achter PDC sensoren. Op de Stream die ik tijdelijk had gaf ie zowel de voor als achtersensoren aan. Mijn O2 (1.8 Tfsi Elegance Attr. Business) is nu net een week of 4 oud. Ik heb dus zon idee dat de kabels er dan toch zouden moeten zijn??

Of is dat te simpel gedacht?? Ik ben wel benieuwd naar die handleiding...hoe kan ik daar aankomen??

Mijn inbouwdealer had trouwens onlangs een RNS 510 in een VW Tiguan ingebouwd die deed het ook gewoon.

Marc

Dit klinkt zeer geloofwaardig en het lijkt er inderdaad op dat met een simpele software aanpassing e.e.a. werkend te krijgen moet zijn. Ik ben trouwens ook geinteresseerd naar de handleiding.

nomad

Senior Member
Dit klinkt zeer geloofwaardig en het lijkt er inderdaad op dat met een simpele software aanpassing e.e.a. werkend te krijgen moet zijn. Ik ben trouwens ook geinteresseerd naar de handleiding.

Kijk hier maar even: http://www.daniundalex.de/cms/1397587134.htm
Alleen de O2 facelift is hiervoor voorbereid. De stream gebruikt andere signalen en een andere ECU. Er is dus geen enkele O2 hierop voorbereid. Misschien de modellen die echt vlak voor de facelift gemaakt zijn, maar auto's die nu 4 weken oud zijn, zijn dus al 3 a 4 maanden geleden geproduceerd.
De Tiguan heeft die nieuwe ECU al wel, net zoals de Passat CC.

MarcoO2

Forumguru
Misschien de modellen die echt vlak voor de facelift gemaakt zijn, maar auto's die nu 4 weken oud zijn, zijn dus al 3 a 4 maanden geleden geproduceerd.

Ik heb een 1.8 TSI AB die 5 weken geleden geleverd is, en 7 weken geleden is geproduceerd... zoveel tijd zit er niet tussen productie en levering, tenminste, bij mij niet...

Ben wel benieuwd hoe de mensen met een O2 van voor de laatste facelift dit werkend krijgen.

Ik ga volgende maand proberen de optische parkeersensoren werkend te krijgen op de Columbus in mijn Octavia II MJ05. Jullie horen mijn ervaringen wel.

Grtz Executive

Bovenaan Onderaan