Parking Distance Control - Fabia

jand7

Nieuw lid
hallo,
Ik ben van plan zelf parkeersensoren in te bouwen,
heeft iemand ervaring met het inbouwen van parking distance control?
groet Jan.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb het enkele weken geleden gedaan.
Het is natuurlijk afhankelijk van welke set je koopt, maar in principe is het heel eenvoudig.
Ik heb een setje zonder display, dus gewoon een piezo-speakertje, dat bespaart je kabels trekken naar het dashboard en je hoeft niet zo'n ding op je dashboard te plakken.
Verder is het een kwestie van je achterbumper loshalen, ongeveer 10 a 12 torx-schroefjes, vanuit de wielkast opzij trekken, dan klik ie los en dan in z'n geheel naar achter halen. Heel makkelijk.
Kies dan de positie van de sensoren, boor de gaten, boortje wordt meestal meegeleverd en plaats de sensoren erin.
De kabels trek je door de bestaande rubberen tule naarbinnen, daar kun je dan de plaats bepalen van de unit.
Voeding haal je direct vanaf het achteruitrijlicht, geen stekkertjes gebruiken, draden iets afstrippen en netjes solderen, bespaart je over een jaar lastige storingen.
Het piezo-speakertje kun je gewoon in de kofferbak wegwerken, klinkt hard genoeg om voorin goed te horen.
Hopelijk heb je hier iets aan, als je meer vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Succes!!!
 

LenK

Forumguru
En vooral goed aftekenen.
Reed gisteren achter een Avensis Verso.
De buitenste sensoren waren zwart en zaten erg hoog gemonteerd.
Maar de middelste 2, weliswaar ongeveer in de kleur van de bumper, zaten dus op ongelijke hoogte. Wat zag dat er knullig uit. En nooit meer te herstellen natuurlijk.
En dan ook nog van die dikke puisten van sensoren.

Dus
1: mooie sensoren kopen
2: goed aftekenen
3: netjes monteren (zie hiervoor de goede tips van joergarms hierboven)
 

joergarms

Senior Member
@ Lenk, volgens mij is het standaard vanaf de fabriek bij de verso dat de sensoren niet gelijk gemonteerd zitten, waarom?? Geen idee, maar ik meen het laatst ook gezien te hebben.
Het aftekenen luistert nauw, maar in mijn bumper, zater de punten al voorgewerkt waar normaal gesproken de originele vanaf de fabriek komen, die heb ik toen aangehouden.
Mooie is dan ook dat je in de sierstrip zit, vallen de zwarte sensoren gelijk niet zo op.
Bij een beetje mooie set kun je de sensoren richten, zodat ze goed verticaal staan.
@ Jand7, als je bij mijn foto's kijkt zie je als het goed is een afbeelding van mijn bumper met daarin het systeem verwerkt.
 

Fabia

† In Memoriam
Bij de Roomster die ik al huurauto had kon je op de Danceradio zien hoe ver je van een object af zat als je achteruit reed. Je zag twee zwarte streepjes, dus ook nog een of het object links danwel rechts zat.
 
Niettegenstaande ik 7 jaar geleden bij het bestellen van mijn Fabia een PDC meebesteld heb, heeft men na aflevering van de wagen een setje met 2 opbouwsensoren geplaatst. De boel werkte in zo verre deftig, dat je steeds je dimlichten moest uitschakelen voordat de boel wilde werken.

Die set heeft het ondertussen door waterinsijpeling in die sensors laten afweten. Daarom heb ik me een "universele" set gekocht op e-bay en die met behulp van mijn garagehouder gemonteerd.

2 voor-sensoren en 4 achter-sensoren.

Ik ga jullie voorlopig de verdere technische uitleg besparen, maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Van zodra je de stadslichten inschakelt weigert het systeem dienst. Ik heb alles nagemeten op spanning en mogelijke potentiaalverschillen tussen massa's. Resultaat: nougabollen. In theorie zou alles feilloos moeten werken zoals het aangesloten is.

Heeft er soms ooit nog iemand een dergelijk ongemak tegengekomen ?
 

joergarms

Senior Member
Het klinkt mij echt totaal vreemd in de oren.
Heb dus zelf ook zo'n setje geinstalleerd, maar dat werkt echt feilloos.
Het klinkt bij jou toch als iets dat intern kortsluiting maakt en door het uitschakelen van de dimlichten weer opgeheven wordt.
Waar heb je de voeding vandaan gehaald, ik heb de kabel van de achteruitrijlampen een klein beetje gestript, daar de nieuwe kabel iets omheen gedraaid en toen gesoldeerd, dan heb je echt een perfecte verbinding.
Met de masse precies hetzelfde gedaan.
 
Het klinkt mij echt totaal vreemd in de oren.
Heb dus zelf ook zo'n setje geinstalleerd, maar dat werkt echt feilloos.
Het klinkt bij jou toch als iets dat intern kortsluiting maakt en door het uitschakelen van de dimlichten weer opgeheven wordt.
Waar heb je de voeding vandaan gehaald, ik heb de kabel van de achteruitrijlampen een klein beetje gestript, daar de nieuwe kabel iets omheen gedraaid en toen gesoldeerd, dan heb je echt een perfecte verbinding.
Met de masse precies hetzelfde gedaan.
De eerste installatie was net zoals bij jou enkel op de achteruitrijverlichting aangesloten. Die werkte dus ook enkel wanneer de verlichting (parkeer/stadslicht) uitgeschakeld was.

De huidige heeft een permanente 12 V, achteruitrijlicht, stoplicht en een signaal van de verlichting nodig.

Achteruitrijlicht spreekt voor zich. Dat heb ik ook op jouw manier afgetakt.

De permanente 12V en het stoplicht dienen voor de voorste sensors. Wanneer je remt, worden de voorste sensors 30 seconden bekrachtigd.
Het signaal van verlichting bekrachtigt, in combinatie met een lichtsensor in de display op je dashboard, de knipperLED's in de sensors.
De permanente 12V komt van de sigarenaansteker, de verlichting ook. Ik heb geen potentiaalverschillen in massa tussen die van de achteruitrijverlichting en die van de sigarenaansteker. Met een ingeschakeld contact is de spanning over de achtruitrijverlichting dus dezelfde als die van de verlichting en de permante 12 V

De display werkt op de permanente 12V, en staat verder draadloos in contact met de "black box".

De elektronica van de black box werkt, maar de display (en zijn geïntegreerde buzzer) schakelt zichzelf uit zodra de verlichting ingeschakeld wordt.
De spanningsvallen blijven steeds hetzelfde, dus zit ik op het ogenblik een beetje met de handen in het haar.

Volgens de handleiding heb ik de optie om de display ook op de achteruitrijverlichting aan te sluiten i.p.v. op de permanente 12V.
Maar het gaat mijn verstand te boven hoe die display dan zou moeten gevoed worden wanneer de voorste sensoren behoren te werken.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb al redelijk wat geknutseld in de auto electronic, ben vanouds zelf monteur.
Maar dit snap ik echt niet helemaal.
Sowieso de verbinding tussen de voorsensoren en de remlichten, die is echt onlogisch.
Bij de meeste auto's waar voorsensoren inzitten kun je die afzonderlijk uitschakelen, dat staat helemaal los van de remlichten.

Ik zou de leverancier maar eens met een mailtje verrassen, want hier wordt je inderdaad niet echt vrolijk van.
Heb je toevallig een link naar de website van dit systeem, misschien dat ik daar iets van een schema kan vinden.
Of probeer het aansluitschema door middel van een foto op dit topic te plaatsen, kan ik even meekijken.
 
Ik heb al redelijk wat geknutseld in de auto electronic, ben vanouds zelf monteur.
Maar dit snap ik echt niet helemaal.
Sowieso de verbinding tussen de voorsensoren en de remlichten, die is echt onlogisch.
Bij de meeste auto's waar voorsensoren inzitten kun je die afzonderlijk uitschakelen, dat staat helemaal los van de remlichten.
Tja, het zal wel aan mijn uitleg liggen vrees ik.

De op "black box" zijn alle spanningen aangesloten.

Zodra je je auto in achteruit plaatst, lichten de achteruitrijlichten op.
Daardoor wordt de BB getriggerd en werken de achterste sensoren.
Tevens kijkt de BB dan of het signaal op de verlichting hoog is. Is hij hoog, en zegt de fotodiode in de display dat het buiten donker is, dan knipperen de LED's in de parkeersensoren.

Wanneer je je auto in een vooruitversnelling hebt, dan branden je achteruitrijlichten nooit. Wanneer je echter op je rempedaal trapt, dan lichten je remlichten op. De BB gebruikt dit signaal om tot 30 seconden nadat je geremd hebt de sensoren voor op je wagen actief te houden.

Dit lijkt mij een enigszins logische manier om je voorste sensoren optimaal uit te buiten.
 

joergarms

Senior Member
Ik begin het te snappen, in de achteruitrij sensoren zitten led's, gewoon als extra veiligheid voor andere weggebruikers.
Dat deel is me nu dan wel logisch.
En ook de inschakeling door het rempedaal is wel te begrijpen, dit omdat de sensoren anders continu ingeschakeld staan.

Ik kan alleen niet begrijpen waarom het systeem uitvalt bij het gebruik van stadslicht.
Dat is voor mij echt een raadsel.
Je zou zeggen dat het toch met een spanningspiek of dal te maken heeft.
 
Ik heb bijn mijn Fabia Combi ook sensoren ingebouwd maar ik heb mijn bumper niet hoeven te demonteren! Met een (kunststof)trekveer kom je makkelijk in de ruimte van je reservewiel. Hier zitten 2 zwarte afdekdopjes en al je er hier een van verwijdert kan je de bekabeling zo naar binnen voeren. Gaatje in het dopje maken, terugplaatsen en afkitten. Ik had mijn setje in zo'n 1 1/2 uur ingebouwd incl. display op het dashboard!!
 

joergarms

Senior Member
Das een handige manier, maar hoe krijg je de draden van de sensoren op de hoek dan aan die veer?
Bij mij is onderin echt geen ruimte om met je hand nog een beetje tussen de bodem en de bumper in te werken.
Daarom heb ik alles maar losgehaald, vond ik namelijk ook makkelijker met uitmeten.
 
Ik heb een kunststof trekveer gebruikt en met ducktape de draden vastgeplakt. Als je vanuit de kofferbak de trekveer naar buiten breng hoef je niet met je hand in de bumper te komen. Zoals ik al aangaf had ik het binnen 2 uur ingebouwd, incl. het naar voren brengen van een display voor de afstand. Dit is de site waar ik hem heb gekocht: http://www.winkelstunter.nl/
Succes
 
Ik ben zelf gisteren 3 uren bezig geweest met het inbouwen van de parkeersensoren.
Enkele problemen die ik tegen kwam:
1) Vaste trekhaak, is wat moeilijker om dan de bumper eraf te halen.
2) Welke kleur de draad heeft van de achteruitrijlamp (dit bleek blauw te zijn).

Voor de rest ging het eigenlijk wel goed.
10 torx schroefjes eruit draaien (er zitten er ook vier onder de twee achterlicht-units),
Dus de achterlicht-units er ook uit halen,
Bumper over de trekhaak halen,
Meten (=weten) waar de sensoren geplaatst moeten worden,
Boren met meegeleverd boor,
Sensoren erin klikken en kabels wegwerken,
Even zoeken naar de + van de achteruitrijlamp,
De min aansluiten op een aarde,
Alles terug monteren en
klaar is kees ;)

Ik had het setje voor 44,- euro gekocht op www.wenmar.nl
 
Bij mij zitten er op de sensoren soort rubbertjes die het "naar buiten vallen" moeten verkomen. Anders gezegd, blijft vast zitten zodra je de sensor in het geboort gat drukt.
 

joergarms

Senior Member
Altijd leuk om zo zelf je auto te upgraden, heb ik ook gedaan met zo,n setje. Kon je van de trekhaak ook niet t laatste deel verwijderen, het deel waar alleen de kogel op zit? Dat zijn 2 bouten, meer niet. Bij mij kon je aan de binnenkant van de bumper de plek van de originele sensoren herkennen, was n fluitje van n cent.
 

fireben

Forumguru
hallo weet iemand welke kleur draad je moet hebben voor het aansluiten van de sensoren op de achteruitrijd verlichting fabia 1
 

fireben

Forumguru
Ik heb bijn mijn Fabia Combi ook sensoren ingebouwd maar ik heb mijn bumper niet hoeven te demonteren! Met een (kunststof)trekveer kom je makkelijk in de ruimte van je reservewiel. Hier zitten 2 zwarte afdekdopjes en al je er hier een van verwijdert kan je de bekabeling zo naar binnen voeren. Gaatje in het dopje maken, terugplaatsen en afkitten. Ik had mijn setje in zo'n 1 1/2 uur ingebouwd incl. display op het dashboard!!
hallo weet je ook welke kleur draad je moet hebben van het achterlicht ?? toevallig:bloos:
 
Bovenaan Onderaan