Parrot 3100 in Yeti plaatsen.

Kurt H

Nieuw lid
Hoi,

Ik wou gisteren effe mn carkit (Parrot 3100) plaatsen in mn Yeti 1.6 TDI Greenline. Normaal gezien is dit een klusje dat gemakkelijk doenbaar is op een uurtje aangezien ik redelijk wat ervaring heb in het car-audio gebeuren maar dat viel effe tegen hoor:ahum:.
Ik had reeds de nodige adaptersstukken om de Parrot aan te sluiten aangekocht maar in tegenstelling tot andere VAG modellen vond ik helemaal geen geschakelde voeding in de zekeringbox :smiley29:.
Ben dus effe verder gaan zoeken en blijkbaar zou ik een KRAM IGNIBOX 69615 nodig hebben voor een geschakelde voeding te verkrijgen.
Heeft iemand er ervaring mee of een andere methode gevonden?

Greetz Kurt

Kurt H

Nieuw lid
Hey Ron,

Ik heb ook reeds op deze links gekeken maar zoals bij hun beschreven staat ben ik ook in de zekeringkast gaan kijken en meten maar maar bij mijn Yeti heb ik nergens een geschakelde 12v enkel permanente 12v vanuit de zekeringkast :crazy:
Vandaar da ik bij die KRAM IGNIBOX 69615 terecht kwam .

Greetz

Ron_2

Senior Member
Ik heb de actieve houder van mijn TomTom aangesloten zoals in de links op de foto's te zien is met de overbruggende zekeringhouder die in plaats van de originele zekering gestoken wordt. Een soort dubbelstekker idee. De zekering die op de foto's gebruikt wordt is geschakeld.
Met een draadje aan een zekering gesoldeerd kan ook, maar dan moet je gelijk reserves solderen.
Je moet dus niet zoeken naar een geschakelde uitgang, maar gewoon de zekering in de zekeringkast vervangen door die speciale of een gesoldeerd exemplaar.
Ze verkopen die zekeringhouder b.v. bij Winparts, kost maar een paar euro. (maar ja, de verzendkosten)

Dit werkt echt prima.

Kurt H

Nieuw lid
En bij jou is da alles uitgeschakeld zodra je de sleutel uit het contact trekt?
Want ik had gisteren bij mij het op een dergelijke manier aangesloten maar mn Parrot bleef constant in werking en dat is nu net niet de bedoeling hé:confused:
Heb dan het via andere zekeringen geprobeerd maar allemaal hetzelfde effect :(
Alle geschakelde stroom zou via de CAN-bus gaan bij mij,vandaar dat ik die KRAM IGNIBOX 69615 eens ga proberen.

Greetz

Ron_2

Senior Member
En bij jou is da alles uitgeschakeld zodra je de sleutel uit het contact trekt?
Want ik had gisteren bij mij het op een dergelijke manier aangesloten maar mn Parrot bleef constant in werking en dat is nu net niet de bedoeling hé:confused:
Greetz

Ik neem aan dat je Parrot net als een radio een constante plus én een geschakelde plus heeft? Misschien doe je daar iets niet goed?

Ik zal morgen eens controleren of dan inderdaad echt de stroom er af is, ik ben blindelings uitgegaan van de beschrijvingen zoals in de links, bij een Tomtom merk je natuurlijk niet dat de stroom er af gaat, want de ingebouwde accu neemt het gewoon over, ik zet de TT dus altijd handmatig uit (ook omdat ik hem nooit laat zitten als ik de auto uit ga). Het lampje van de lader zie ik niet aan of uitgaan want die ligt weggebouwd onder het dashboard.
Op zich ben ik er wel van overtuigd dat de stroom er af is, maar om het echt zeker te weten zal ik morgen even een spanningzoeker er op zetten en het je laten weten, ik geef je dan ook even het nummer van de zekering door.

Kurt H

Nieuw lid
Ok,is prima. Ik heb alle zekering uitgemeten en bij alle stond er constante spanning op. Heb ook in de radiostekker nagemeten en ook daar heb je enkel constante spanning. Denk dat enkel die IGNIBOX de oplossing kan bieden:worshippy:

Greetz

Kurt H

Nieuw lid
Beste Kurt,

Misschien is dit een oplossing omtrent het vinden van een geschakelde voeding (+15)

Toma Car Parts :: Product - 11.1000-25

Heb deze meerdere malen gebruikt bij verschillende merken van auto's icm Can-Bus verhaal, en werkt perfect.

Succes.

Ik denk dat dit ongeveer dezelfde module is als die IGNIBOX van Kram. De IGNIBOX heeft dan enkel de nodige isostekker eraan zodat het gewoon plug & play moet doen. Ik heb hem hier in Belgie besteld voor 21,95€. Wat kost de module van Toma eigenlijk?

Greetz

Soutran

Nieuw lid
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Als ik me niet vergist zit de module rond de 35 euro.
Deze is verkrijgbaar bij de meeste in-car audio speciaal zaken.

Gr. Ray

Ron_2

Senior Member
De aansluiting is inderdaad geschakeld over het contact. Contact aan of uit, en niet met uitnemen van de sleutel zoals b.v. de radio, dus wel iets om rekening mee te houden als je de motor tijdens een gesprek uit zou schakelen :-) Misschien is de Parrot wel zo ontworpen dat een bestaand gesprek dan niet onderbroken wordt, geen idee eigenlijk.

Het is zekering nummer 6, van de achter-ruitenwisser.
Mocht je een zekering willen aanpassen (gaatje boren/solderen) zoals in een van de links beschreven wordt, dat had ik aanvankelijk ook gedaan voor ik die zekeringhouder vond, dan moet je er voor zorgen dat de draad, als je naar de zekeringkast kijkt aan de rechterpoot (die aan de kant van het stuur) van de zekering zit en omhoog wijst. Die kant wordt stroomloos als de zekering door zou branden, erboven zit geen andere zekering dus draadje omhoog wijzend zit niet in de weg.

Ik heb zelf exact hetzelfde gedaan als op deze foto
De bypass steekzekeringhouder is van Carpoint, het nummer is 0810019, je kunt hem b.v. hier bestellen. Halfords verkoopt Carpoint accesoires, maar heeft hem niet, daar hoef je dus niet te kijken.
Brezan Automaterialen verkoopt ook Carpoint en die zullen hem misschien wel hebben of anders kunnen bestellen.
Voor een euro of 4 ben je dan klaar.

Bovenaan Onderaan