Parrot CK3000 inbouw in O2 FL - amundsen

Mistraller

Senior Member
Zoals beloofd, hierbij een howto voor het inbouwen van een Parrot carkit in combinatie met een Amundsen navi in de O2 FL.

Deze carkit komt uit mijn vorige O2, dus ik was al een beetje voorbereid om de te nemen acties. Ook alle spullen had ik al liggen. Het topic waar dat beschreven is, vind je hier. Lees dat topic zeker ook even door want eigenlijk is er niet zoveel veranderd.

Het doel was uiteraard weer: De audio over de beide speakers, volume regelen met de volumeregelaar van de radio (dit keer dus op het stuur) en de hele handel netjes weggewerkt.

Gereedschap: Multimeter, schroevendraaier met torx (met flexibel tussenstuk, is handig voor de bovenste schroeven van het dashboard kastje)

picture.php


Totaal benodigde tijd: Een uurtje of 3. Dat is inclusief neuzen wat er allemaal achter het dashboard verscholen zit, biertje drinken, prutsen met de telefoon zelf, etc.

Pinout van de amundsen eerst even uitgezocht.

De middenconsole is makkelijk los te halen. (ook te lezen in de diverse "diefstaltopics".... :( )

Begin onderaan bij de asbak. Vingers eronder en rustig trekken. Alleen bovenaan moet je even subtiel te werk gaan, om de haakjes zonder te breken los te halen. Lastig uit te leggen, maar als je niet al te ruw bent is het paneel snel los.

Daarachter bevinden zich direct de schroeven van de navi.

picture.php


Bij het uitbouwen moeten de kabels voorzichtig losgemaakt worden. De Quadlock stekker (grote zwarte blok) heeft aan de onderkant een lipje dat je indrukt, daarna kan je de hefboom loshalen en is de connector snel los.

De connectors van GPS en Radio hebben een klein wit lipje. Dat moet eerst uitgetrokken, en daarna ingedrukt. Dan kan je de stekker loshalen. Zie onder.

picture.php


Eenmaal uitgebouwd is de sticker met de pinout zichtbaar.

picture.php


Hieruit bleek dat de volgende artikelen nodig waren (Die ik dus uit de vorige O2 al had verwijderd, en de kabeltjes zaten destijds in een setje van 5, dus ik had er precies genoeg)

3B7 035 447 B: Huls om in de QUADLOCK stekker te prikken
000 979 010: Kabels die in bovengenoemde houder passen

(ook bij de VW dealer te halen)

Verder uiteraard isolatietape (om gesoldeerde verbindingen, die mijn inziens het stevigst zijn af te tapen), ty-raps, wat draad, etc.

De metalen dashmount (bij diverse webwinkels gezien voor ca 12 euro) uit de oude O2 past precies achter één van de amundsenschroeven. Een nieuwe dashmount zal je even op maat moeten zagen.

Voor de voeding van de laadhouder heb ik weer een sigarettenplug gemonteerd, zodoende kan ik makkelijk een nieuwe houder monteren als ik een andere telefoon koop.
 

Mistraller

Senior Member
De parrot was al ontdaan van de iso stekkers, die passen immers toch niet en Iso2car is geldverspilling, want bovengenoemde stekkertjes kosten een euro of 8, en het resultaat is mooier. Nodig: Van het ene iso blok: Oranje (schakelplus), rood (vaste plus) en zwart (ground). Van het deel van de mutebox (Die er dus ook afgaat) is alleen nodig: Rood en wit (audio + en -) en de blauwe draad (mute)

De voeding ligt deels klaar achter het handschoenenkastje in de vorm van de af-fabriek carkit voorbereiding. Ik heb in de vorige O2 zitten meten, en er dit keer vanuit gegaan dat dat niet veranderd was. Destijds was het ground, schakelplus, en een + die op het licht zit. Die laatste is dus onbruikbaar. Ik ben dus meteen een vaste plus gaan aanleggen, vanuit de zekeringenkast. (bij de bestuurderszijde)

Hier te zien: De carkit voorbereiding

IMG_3896.jpg


Aan de achterzijde van de zekeringenkast bevinden zich een aantal uitbreidingspunten. Daar zit bij mij ook de kabelset van de trekhaak op geprikt (met een gewoon kabelschoentje.) Op een ander punt heb ik een kabeltje gemaakt met kabelschoen. De zekering van de parrot heb ik ook gelijk bij de zekeringenkast gemaakt, zodoende loopt er geen lange ongezekerde draad langs de stuurkolom etc.

Op bijgevoegde foto is de parrot zekering te zien. Als geheel was het zeker netter geweest als ik hem in het bestaande zekeringenblok had gemonteerd, maar als je eenmaal bezig bent, en de boel open hebt liggen 's avonds, heb je geen trek meer om nog een extra kabeltje te moeten kopen. En ik ga er vanuit dat die zekeringenkast na inbouw nooit meer open hoeft, net als in onze oude O2.

picture.php


Het losmaken van het paneel was even zoeken maar uiteindelijk vrij simpel. Het paneel zit met een aantal schroeven vast, aan de onderzijde, één onder de deksel bij de zekeringen (zijpaneel is zo los te wippen bij het openingetje) en twee onder de sierlijst.
De kleine sierlijst rechts trek je zo los. Links moet je zoals in andere topics ook al staat beschreven, eerst de lichtschakelaar verwijderen door de knop in te drukken en te draaien. Daarna kan je hem eruit halen en de sierlijst loshalen.

picture.php


Aan de rechterzijde van dat onderpaneel zitten wat rubbertjes. Ik heb lang moeten zoeken waar één van die rubbertjes nou vandaan kwamen, nou daar dus. Bekijk even hoe ze zitten als je dit paneel losmaakt.

De achterzijde van de zekeringenkast is met 2 schroeven, en een drietal kunststof clips los te halen. Hier te zien in gesloten toestand, met de nieuwe draad reeds geïnstalleerd.

picture.php


Onderaan bungelt de OBD plug, die is wat lastig los te frummelen, 2 kleine platte schroevendraaiers om de weerhaakjes los te krijgen.
 

Mistraller

Senior Member
Nadat deze draad gelegd was (uiteraard nog even zonder zekering in de houder) was het dashboardkastje aan de beurt. Het kastje is makkelijk te verwijderen. Begin ook hier met de kap aan de zijkant, (met clips vast, loswippen bij de kleine opening) daar zit 1 schroef achter. Aan de onderzijde zitten voorts 2 schroeven. De 3 laatste schroeven zitten aan de binnenzijde. Hier komt het flexibele tussenstuk goed van pas, want een gewone schroevendraaier past er net niet tussen. In totaal 6 schroeven, en dan is het kastje los.

De stekker voor het lampje, alsmede de luchtslang zijn er zo af.
Een ander verhaal is de Airbag schakelaar. DEZE MAG NIET LOS ZIJN ALS HET CONTACT AANSTAAT!!!!!!

Loshalen kan prima, maar schroef daarna direct de schakelaar uit het dashboardkastje, en plug heb direct weer aan. Zo kan je nooit per ongeluk de mist in gaan. Zonder deze schakelaar zal de airbag in storing gaan. Er is discussie gaande of het systeem met deze storing erop nog wel actief is. Er is dan een Airbag foutmelding in de MaxiDot te zien. Deze kan alleen door de dealer gereset worden. (Vag-Commers kunnen dat ook wel denk ik, maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Bij mijn vorige O2 deed ik het uiteindelijk toch nog fout. Dit keer was ik iets oplettender.

Hier is de stekker te zien nadat ik hem uitgebouwd had uit het dashboardkastje. (foto van oude O2)

IMG_3894.jpg


De foutmelding (uit mijn oude O2) ziet er zo uit:

IMG_3909.jpg


Enfin. Let daar dus op.

Nu is de ruimte goed vrij, en kan je de eerder getoonde carkit voorbereiding losmaken. Zit vastgetaped aan de bovenzijde.

Van te voren had ik mijn Parrot al voorbereid qua bekabeling. Kleine kabelschoentjes die precies in deze stekker passen, en de lange draad voor de vaste plus hoefde nu alleen maar gemonteerd te worden aan de eerder aangelegde draad. Aan dit kabeldeel had ik ook de sigarettenplug al gemonteerd.

De Amundsen heeft een gescheiden speakercircuit voor de carkit, dwz links en rechts. Mijn parrot heeft echter maar een mono uitgang. Zodoende heb ik 2 draden aan ieder kanaal gemaakt, zodat het signaal naar beide kanten gaat. Bouw je dus een carkit in met stereo audio of wil je het geluid maar over 1 zijde, dan pas je dat overeenkomstig aan.

Controleer goed met de pinout in welke pins de draden moeten. Prik ze in het zwarte blokje, schuif het groene eroverheen. Daarna gaat het geheel in de Quadlock stekker.

Quadlock leeg:
picture.php

Quadlock met carkit bedrading
picture.php


Leg ook vast de laadhouder op de juiste plek als je deze mee-monteert. De krulsnoer van mijn brodit houder paste nog precies naast de radio. Wordt net niet afgekneld in de rechteronderhoek. Ook het bedieningspaneel kan je alvast door de opening halen.

Controleer regelmatig of de lengtes van de kabels lang genoeg zijn om de parrot box netjes te plaatsen. (Bij mij tegen de metalen plaat waar de af-fabriek carkit normaliter zit.)
 

Mistraller

Senior Member
De laatste draad is voor de microfoon. Deze plaats ik altijd het liefste bij de binnenverlichting, naar mijn idee is daar het minste windgeruis. De verlichting is met 2 schroeven achter het doorzichtige klepje tegen het dak gemonteerd. Daarna kan de module losgehaald worden. Met een stukje installatiedraad kan je vervolgens het stekkertje naar de voorruit trekken.

picture.php


De draad is dan heel eenvoudig via de hemelbekleding aan de voorkant, en langs de deurrubbers naar de ruimte achter het dashboardkastje te leiden. Let erop dat je bij de afdekplaat aan de zijkant voldoende draad vrijhoud, voor als de deksel weer teruggezet wordt.

Het resultaat bij mij:
picture.php


Daarna volgt het testen. Controleer natuurlijk of de airbag stekker aanwezig is. Sluit de quadlock en evt ook meteen de GPS/radio aan. (Ik heb geen radio code hoeven gebruiken!)

In de uit stand, horen de leds niet te branden. Als het contact aangezet wordt moeten de leds aangaan. Test door de knop in te drukken of het TAAL menu te horen is over de speakers zoals je ze wilde hebben. (Bij mij dus over beide)

Met contact uit zal de carkit weer uit moeten gaan. De amundsen zal "telefoon" weergeven als je de parrot actief maakt door op de knop te drukken, of gaat bellen als je reeds een gsm gepaired hebt.

Monteer nu definitief de navigatie weer op z'n plek. Bedenk vooraf waar je de bediening wilt hebben, en houd precies genoeg kabel vrij. Aan de zijkant is de meeste ruimte. Monteer evt meteen de dashmount.

Als het dan nog allemaal werkt, kan de carkit definitief weggewerkt worden. Ik heb de kabels en de parrot box bovenin trilvrij vastgemaakt, tegen de metalen montagebeugel.

picture.php


De microfoonkabel heb ik met wat stukjes tape vastgezet. Zorg dat de airbag en luchtregelaar vrij blijven.

Hierna kan het dashboard kastje teruggeplaatst worden. De stekker van de airbag schakelaar kan je best monteren door eerst de stekker eraan te prikken door het kastje heen, en dan het blokje pas vast te schroeven. Monteer het kastje met beleid weer terug. Probeer of hij goed opent of sluit, dat is best even prutsen voor ie goed zit.

Als laatste moet de afdekplaat van de middenconsole teruggezet worden. Ik moest 1 kunststof deeltje aan de achterzijde wegknippen, anders paste de dashmount niet, maar daar zie je toch niets van. Het terugplaatsen begint weer bovenaan. Omdat ik daar mijn bedieningspaneel wilde, is het even goed uitzoeken waar het draadje moet komen. Dat past allemaal net langs de haakjes. Het dashboardfoam veert wat in, dus de kabel kan er goed langs. Voorzichtig vastdrukken, en ook bij de dashmount, even met beleid alles erop plaatsen. In het begin staat het iets open, maar als het foam indrukt zal het er netter uitzien.

Daarna is het gewoon kijken, en genieten van het resultaat! (En natuurlijk verder prullen met het aanmaken van een handsfree profiel, maar dat is voer voor een ander topic :-) )

picture.php



Disclaimer: Het gebruik van de hier beschreven informatie is voor eigen risico!
 

_pm

Lid
Bedankt voor de mooie omschrijving, zit ook over deze carkit te denken in een Superb Combi. Ik wil hem dan met een iPhone 3gs gebruiken, deze ondersteund zelf heel mooi voice commands:
b.v.
ik>'bel pietje'
iphone> 'pietje de groot of pietje janssen?'
ik>'pietje janssen'
iphone> 'bel pietje janssen'

dat werkt perfect met mijn oude Nokia CK7-W carkit. Heb jij toevallig enig idee of dit werkt met de parrot die jij gebruikt? Kan jouw telefoon ook niets dergelijks? Of moet je daar voor elk contact zelf eerst een keer de voice dialing inspreken?
 

Mistraller

Senior Member
Bij mijn vorige toestel had ik een programmaatje erop staan die de voicedialing afhandelde. Toen liep het als volgt:
1) TELEFOON zeggen (al naar gelang volume van de radio harder of zachter spreken ;) )
2) toestel schakelde naar cyberon voice speel dialer
3) naam inspreken -> wordt door cyberon afgehandeld op de PDA (via bluetooth audio gateway dus microfoon van de parrot)
4) gesprek voeren

Nu heb ik een andere pda, daar heb ik cyberon achterwege gelaten, en heb ik voor ieder nummer waar ik voicedialing wilde een nummer geupload.
Dus nu is het
1) TELEFOON zeggen
2) NAAM zeggen
3) Locatie zeggen (mobiel, thuis, werk etc)
4) Parrot laat de PDA het gewenste nummer bellen
5) Gesprek voeren

Maw als de parrot ook op een iphone de juiste app kan initieren (meestal moet dan de voicedialing app al aan een bepaalde button gekoppeld zijn oid, bv long-press-green) dan zal dat gaan. Zodra je echter nummers gaat uploaden naar de parrot, gaat de parrot het zelf afhandelen.

Als jouw oude carkit dat kon, dan kan een parrot dat zeker ook wel. Kwestie van proberen. (Evt bij iemand anders die een parrot heeft)

Ik moet wel zeggen dat de parrot mij beter verstaat als de applicatie op de PDA (in mijn geval dus cyberon)
 
Aan de achterzijde van de zekeringenkast bevinden zich een aantal uitbreidingspunten. Daar zit bij mij ook de kabelset van de trekhaak op geprikt (met een gewoon kabelschoentje.) Op een ander punt heb ik een kabeltje gemaakt met kabelschoen. De zekering van de parrot heb ik ook gelijk bij de zekeringenkast gemaakt, zodoende loopt er geen lange ongezekerde draad langs de stuurkolom etc.


Heldere omschrijving van de inbouw. Ben zelf nu bezig met inbouw van een Parrot (CK3000), gekoppeld aan een Stream.
Vraag: hoe heb je geschakelde plus aan de zekeringenkast gekoppeld? Bij mij lijkt er geen ruimte aan de achterkant van de zekeringenkast. Maar indien toch: welke kabelschoen past daar dan in?

Aan de voorkant van de zekeringenkast zitten bij mij al twee uitbreidingen met een "add a fuse" stekker. Zie figuur.

Ben al bij diverse automaterialenzaken langs geweest, maar die hadden dat niet. Op internet te bestellen bij Rick Donkers Auto Electric (www.rdae.nl)
 

Bijlagen

  • Add a fuse.jpg
    Add a fuse.jpg
    2,6 KB · Weergaven: 358

Mistraller

Senior Member
Geschakelde plus kan je gewoon van de carkit voorbereidings-stekker achter het dashboardkastje halen.
Die plug die ik had gebruikt was voor de vaste plus. Was gewoon een kabelschoentje female, Ik denk 4,8mm maar dat weet ik niet 100% zeker. Standaard maatje in elk geval.

Dat zekeringenblok heeft een kunststof kapje aan de achterkant, zit met wat clips vastgehaakt.

Aansluiten aan de voorzijde was denk ik makkelijker geweest, maar zo'n add-a-fuse ding kende ik nog niet. Overigens zijn er nog voldoende vrije plaatsen, dus een bestaande zekering nemen hoeft volgens mij niet.
 

Mistraller

Senior Member
Massa wel, maar constante plus zat daar in mijn vorige O2 zeker niet, wel een +12 geschakeld via de verlichting. (instrumentenverlichting) Het is alweer ruim 4 jaar geleden, maar volgens mij had ik toen toch echt alleen 12 volt op die draad als ik dimlichten aanzette...

In de O2 FL ben ik er ook vanuit gegaan dat het hier instrumentenverlichting+ en schakel+ betreft.
 

freekr

Lid
Zo, dit weekend Parrot Mki9200 carkit ingebouwd in mijn Octavia 2 (2006), met Stream autoradio. Ben niet zo ervaren in de auto electronica, maar vond het wel leuk om te proberen.
Toch best lastige klus, veel gepiel in kleine ruimtes. Hele weekend mee bezig geweest... Was echter niet gelukt zonder de tips en beschrijving van Mistraller. Dus dank daarvoor!!

Heb een Kram Iso 2 car stekker gebruikt, wil graag stereo en op alle speakers van de muziek streaming de van de carkit. Daardoor hoefde ik ook weinig kabels te knippen, solderen, etc.
Kost echter wel veel ruimte achterin, omdat je eigenlijk 2x zo'n quadlock hebt.

Tips:
- demonteer zoals toegelicht het dashboardkastje, geeft meer bewegingsruimte
- demonteer ook de climate control, voor meer ruimte
- verberg de 2e quadlock rechts naast de radio, tussen radio en dashboardkastje, achter radio past niet
- via iso 2 car stekker blijft carkit aanstaan. Gebruik de geschakelde plus van de standaard carkit aansluiting. De blauwe draad hiervan is de geschakelde plus. Verbind deze met de geschakelde plus van de iso2car stekker, dan werkt het goed.
 
Bovenaan Onderaan