Passagiersdeur gaat niet meer open

Hallo,

Sinds een aantal dagen gaat de passagiersdeur niet meer van het slot. Heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt? Ik heb geen goede ervaringen met de dealer, maar ik ben bang dat ik er met deze klachten weer zal belanden...
Het gaat om een Octavia RS uit '06.

Antera

Donateur
vermoedelijk deurslot overleden. Even uit lezen dan komt er vermoedelijk wel uit of het aan het deurslot ligt wat ik wel vermoed

Het zou inderdaad wel mooi zijn als het met het uitlezen aan 't licht komt. Ik heb niet het idee dat een andere dealer het beter voor heeft met een klant dan deze dealer dus ik waag het er maar op. Standaard onderhoud zal ik er in ieder geval nooit laten plegen.
Ik vind het trouwens niet heel vertrouwenwekkend, een poosje geleden deed mijn richtingaanwijzer al raar. Een rit deed hij soms niets om daarna o.a. richting aan te geven naar rechts als ik naar links richting aangaf. Of een paar seconden later te reageren dan normaal. Ik heb de rit maar afgemaakt om zoals bijna iedereen tegenwoordig zonder richting aan te geven. Vond het alleen geen fijn gevoel. Vanaf de rit erna heb ik er geen last meer van gehad gelukkig.
2 jaartjes geleden viel de auto al een aantal keren helemaal dood. Dat is echter verholpen door de dealer destijds (op de gok wat onderdelen vervangen had ik het idee).
Leuk al die elektronica, het moet echter wel werken...

Cordoba

Forumguru
Zoals Antera al heeft aangegeven is de kans groot dat het probleem zit in de microswitch van de betreffende deur. Andere mogelijkheid is dat er ergens een stekkerverbinding naar of in dit portier los ligt.

TDI_DSG

Senior Member
Hendrikjan ik heb dat ook gehad met mijn octavia van 2006 en in mijn geval was het ook de passagiersdeur. De dealer heeft toen volgens mij het passagiersslot vervangen (het was een leaseauto dus vandaar dat ik het niet precies weet). Ze hebben redelijk wat moeite gehad om de deur te openen en het nadeel was dat toen ik de auto ophaalde er een flauwe deuk in diezelfde deur zat.

De dealer heeft dit uiteindelijk met uitdeuken zonder spuiten wel weer netjes weten op te lossen. Ik ben dus bang dat bij jou hetzelfde aan de hand is...

Ojee, dat klinkt niet goed. Ik heb er inderdaad nog niet zo bij stil gestaan, maar de deur zal natuurlijk wel open moeten. Aangezien ik het een aantal weken terug heb meegemaakt dat de deur opeens wel weer uit het slot schoot hoop ik stiekem dat dit nog een keer zal gebeuren. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. Ik ga even nadenken wat ik ga doen.

De auto staat inmiddels bij een plaatwerker. De garage heeft geprobeerd om via de computer de deur uit het slot te krijgen wat mislukt is. Daarna hebben ze het achterportier eruit gehaald om bij het slot in het voorportier te komen. Ze kregen echter met geen mogelijkheid het slot los. De boel zal dus opengebroken worden. Ik hoop dat de schade mee zal vallen...

Waarschijnlijk heeft dit inderdaad te maken met een los soldeercontact in de microswitch van het slot. Ik heb hetzelfde met een passat gehad (dit zijn binnen de gehele VAG groep dezelfde sloten) en hier uiteindelijk het slot open gekregen door de deur vanaf de buitenkant warm te maken met een fohn (let op dat het niet zo heet wordt dat de lak gaat bladderen of de deurklink gaat snelten!) Door het warmstoken gaat het soldeer in de microswitch een beetje uitzetten wat vervolgens net voldoende kan zijn om contact te maken. Dit heeft me een paar uur gekost maar is beter dan de deur open laten breken. Daarnaast kun je bij het verwijderen van het achterportier misschien de 12 kant bout van de deurklink loshalen. Na het verwijderen van het linker deel van de deurklink kun je de sluiting wellicht handmatig bedienen met wat gefriemel (eventueel eerst de andere kant loshalen om te zien waar je precies moet zijn). Een handleiding om je slot vervolgens te maken kun je vinden op:

http://www.taligentx.com/passat/maintenance/doorlockmechanism/

en op:

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1542461

Succes!

Gr, Dolf

Cordoba

Forumguru
De auto staat inmiddels bij een plaatwerker. De garage heeft geprobeerd om via de computer de deur uit het slot te krijgen wat mislukt is. Daarna hebben ze het achterportier eruit gehaald om bij het slot in het voorportier te komen. Ze kregen echter met geen mogelijkheid het slot los. De boel zal dus opengebroken worden. Ik hoop dat de schade mee zal vallen...

Wat een prutsers, bij mij bij de bestuurdersdeur ook het probleem gehad, dat ie met geen mogelijkheid open wilde. Garage heeft de deur zonder schade open gekregen, en de boel in orde gemaakt. (ontgrendelhaak, bleek los geschoten te zijn, doordat ie niet helemaal netjes was gemonteerd). Als het achterportier eruit is, moet je toch het slot los kunnen halen? In combinatie met het verwijderen van de deurbekleding moet het dan lukken. Als je veel pech hebt, misschien de deurbekleding die vervangen moet worden, maar geen plaatwerk ofzo.

Antera

Donateur
Balen dat ze het zo hebben gedaan het wil nog wel eens lukken door de binnenste kruk en de buitenste tegelijk te bedienen. Een klap op de deur geven terwijl je de ontgrendelknop bediend want het lijkt op een los contact dus moet net even contact maken wanner je hem ontgrendeld

Heb eind de middag een telefoontje gehad dat de auto klaar is. Het was geen electronisch probleem. Er zat een palletje/balletje vast/was stuk waardoor het slot gewoon vast bleef zitten. Ze hebben de deurklink eruit gehaald en daardoor konden ze blijkbaar bij het slot. Uiteindelijk dus vrij simpel verholpen en gelukkig zonder schade!

Cordoba

Forumguru
OK, dan hebben ze het blijkbaar netter gedaan dan hier in het topic staat. Zoals Antera ook al aangeeft: via trucjes, kun je een deur vaak nog zonder schade open krijgen om de boel netjes te demonteren.

Bovenaan Onderaan