Passagiersraam werkt niet meer goed

Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje over het electische raam aan de bijrijderskant van mijn OII, dit raam gaat wel in zijn geheel in 1x open maar wanneer ik het raam sluit gaat het raam maar tot de helft dicht en dan weer helemaal open, de enige mogelijkheid om het raam dicht te doen is door in steeds hele korte stapjes steeds een beetje verder dicht te doen. Zodra ik de knop helemaal uittrek voor automatisch sluiten gaat het fout.

Ik heb al 5x geprobeerd het raam in te leren zoals in de handleiding staat maar dit werkt niet, ook het insluiten van de 2 verticale raamgeleideders met siliconen helpt niet.

iemand een idee? ik denk zelf niet dat de raammotor stuk is aangezien het raam wel open wil en ook wel dicht alleen niet in de automatisch sluiten modus.
 

Cyrus

Actief lid
Controlmodule in de deur is overleden, 100% zeker. Heb laatst exact hetzelfde gehad, aan beide voorportieren. Niet tegelijkertijd, maar wel vlak achter elkaar.
 

reeseend

Forumguru
@cyrus : heb jij hier meer gegevens van? ik heb ook een passagiersraam wat niet lekker loopt. Volgensde dealer zou een complete unit van 300€ vervangen moeten worden en dat vond ik iets te gortig
 

Cyrus

Actief lid
Aan de bestuurderskant was de verlichting van alle de deurschakelaars uitgevallen; dat was door die defecte module. Die stuurt o.a. de verlichting aan. Na vervanging alles weer in orde. Aan passagierszijde had ik exact dezelfde problemen als TS beschrijft. Garage heeft eerst nog getracht het probleem op te lossen door de geleiders te smeren en de klembeveiliging opnieuw af te stellen, maar dat loste het probleem niet op. Derhalve is de module aan de passagierskant ook vervangen.

Je kunt overwegen de module uit een sloper te halen. Scheelt flink wat geld, maar dat biedt natuurlijk op de lange(re) termijn geen garantie. Met elektronica neem ik liever niet de gok; stel da het onderdeel uit een auto komt met waterschade, of dat het open in de regen heeft gelegen.... dan ben je snel weer aan de beurt.

Zodoende dat ik zelf hiermee altijd zou opteren voor nieuw (en dat is in mijn auto ook gebeurd).
 

Cyrus

Actief lid
Als je de module(s) zelf vervangt: vergeet niet om ze via VCDS opnieuw te coderen! Na vervanging is de auto de codering namelijk zeer waarschijnlijk kwijt (weet ik inmiddels ook uit ervaring). Die codering laat de contol module weten wat hij aan dient te sturen (aantal elektrische ramen, automatisch openen en sluiten, klembeveiliging, elektrische spiegels, instapverlichting in de deur en spiegels etc).

Wat daarbij heel erg handig is, is om voor de vervanging even VCDS te starten en de huidige codering te noteren (autoscan in VCDS opslaan of een screenshot van de relevante schermen maken). Die codering kun je na vervanging dan zo opnieuw invoeren en dan werkt in principe alles weer zoals het hoort.
 
dank jullie wel voor de reacties, de controlemodule moet ik vervangen dus. wel vreemd want als ik via VCDS uitlees geeft ie geen fouten aan. ook de verlichting en vergrendeling werkt nog.
 

Cyrus

Actief lid
Bij mij werkte alles aan de passagierskant ook nog gewoon, alleen had het raam 4 pogingen nodig om helemaal te sluiten, dus zonder halverwege weer helemaal te openen. Vandaar dat de garage in mijn geval ook niet direct die control module ging vervangen, maar eerst dacht aan een zwaar lopend raammechanisme of een té enthousiaste klembeveiliging.

Het zou best wel kunnen dat je nu geen foutmelding ziet: als het een "intermittent" fout is (een fout die niet continu en ook onregelmatig optreedt) dan kan het zijn dat die fout weer uit het geheugen wordt gewist zodra alles het weer een keer gewoon doet. Totdat die fout weer optreedt - en ook blijft. Vergelijk het met een lampstoring: als je de defecte lamp hebt vervangen, wordt de storing ook gewist en zie je 'm niet meer terug in VCDS.

Ik weet alleen niet of dat "zelf wissen" van zo'n melding altijd gebeurt indien de fout niet meer optreedt, of dat het er van afhangt van hoe belangrijk een bepaald onderdeel is voor het goed functioneren van de auto, wat betreft het overschrijven van foutmeldingen. Zo is een weerbarstig raam natuurlijk geen cruciaal onderdeel voor het goed functioneren van de auto (ondanks dat het wel degelijk vreselijk irritant is) terwijl bijvoorbeeld een wispelturig voorgloeisysteem dat wel is.

Ofwel: als een cruciaal onderdeel een keer een probleem heeft gegeven, maar daarna niet meer, zou het zomaar kunnen dat daarvan wel de storing in het geheugen blijft staan zodat bij de eerstkomende diagnose en/of service gezien kan worden dat zo'n cruciaal onderdeel even een hick-up heeft gehad. En men dan kan besluiten tot eventuele verdere actie.
 

Cordoba

Forumguru
Intermittent storingen zijn niet na 1 keer verdwenen. Foutcodes die 'intermittent' zijn, blijven over het algemeen in het storinggeheugen staan tot:
- óf de foutcodes uitgelezen en gereset worden (de foutcode komt pas terug als de storing weer een keer optreedt)
- óf de auto 50 keer opnieuw is gestart (of op contact gezet), zonder de fout in die periode opnieuw is opgetreden.

Overigens staat bij sommige auto's (afhankelijk van model en bouwjaar) niet alleen de melding 'intermittent' maar staat er ook een tijdstip en hoe vaak het is opgetreden vermeld. (weet niet meer of nu juist het tijdstip van de 1e keer, of juist van de laatste keer wordt opgeslagen.
 
Bovenaan Onderaan