Passat 170pk TDI tegen Octavia 2.0 TDI getuned.

blacktdi

Actief lid
Heb afgelopen week een aantal acceleratie metingen gedaan tegen een Passat 170pk TDI DSG. Nou ik kan je vertellen dat de Octavia (iets gekieteld) het op alle fronten won. Zeker vanuit stilstand trok ik telkens weer een gat van een aantal meters. We hebben eens gemeten met een stopwatch wat de accelleratie van 0-100km/u was. De Octavia deed het in 7.8 seconden en de Passat in 8.4. (De teller precies op honderd) Ook op de tussen acceleraties was de Octi hem telkens iets sneller af. Komt uiteraard ongetwijfeld door het verschil in gewicht, maar toch.
Die DSG bak is wel geweldig maar moest wel in de sport stand staan anders was het verschil nog groter. Die bak had ik ook moeten nemen.
De Passat heeft wel een langere adem want ik had het idee dat hij langer kon doortrekken in zijn versnellingen, maar goed snel schakelen en maximaal gebruik maken van de bijna 400 Octi newtonmeters. De Passat zal ook ongetwijveld een hogere top hebben en is ook de mooiere auto, eerlijk is eerlijk. Beter afgewerkt en met de beige lederen sportstoelen ziet het er helemaal top uit. Maar dat kost ook wel even bijna 20000 Euries meer. Lullig als je er dan door een Skoda word uitgereden.
Oh ja, het net gemonteerde roetfilter op mijn Octavia is perfect, geen pluimpje niets meer, heerlijk.
 

sitechris

Donateur
De 170 pk standaard motor loopt bij hogere toeren iets beter is mijn indruk, maar dan baseer ik me wel op een ritje in de auto van mijn zwager, een Leon 2.0 TDI FR 170 pk. Die is natuurlijk wel wat lichter dan een Passat. De Leon haalt volgens mijn zwager op de teller de 233 km/h. Volgens de navi 221 echt. Niet slecht...

Qua trekkracht en tussenacceleraties is het gat tussen mijn getunede en de FR overigens opmerkelijk groot en dan in mijn voordeel. Vooral bij lagere toeren (tot 2500) komt de TDI FR echt snelheid tekort.

En nog even over de Passat. Het prijsverschil is idd echt te groot. De Passat zal vast iets beter zijn, maar een gat van 20k is echt way to big....
 

___JC___

Forumguru
Ik heb ook weleens met een standaard FR TDI Leon gesport. Komt zwaar tekort inderdaad. Raar eigenlijk want wat betreft vermogen scheelt het toch niet zoveel. En een Leon is IETS lichter dan een Octavia.
 
Een roetfilter op een getunde 2.0 TDI, gaat dat wel goed? Volgens mij kan de turbo zijn warmte niet goed meer kwijt. Op het TDIclub forum is hier ook wat over te vinden.

Groet WS.
 

___JC___

Forumguru
Een roetfilter op een getunde 2.0 TDI, gaat dat wel goed? Volgens mij kan de turbo zijn warmte niet goed meer kwijt. Op het TDIclub forum is hier ook wat over te vinden.

Groet WS.

Soms gaat het goed en soms niet. Als je hier zoekt kan je dr ook wel wat over vinden.
 
Ik heb ook een getunede 2.0TDI maar dan met DSG.
De newton meters zijn dus helaas begrenst op 250 i.v.m. de garantie op de bak, heeft jouw handbak echt 400Nm???
Als je met de hand schakeld (+ en -) ben je sneller dan met de automaat in D of S.
En het duurt even voordat je vooruit knalt na het plankgas geven.
Maar hij rijdt super.

Als je voor die €20K nog geen betere afwerking hebt heb je helemaal teveel betaald.
Maar om daar nu inderdaad zoooooveeeeel voor neer te leggen vind zelfs ik zonde, van de bijtelling.
Balen voor de eigenaar van die Passat.
 

___JC___

Forumguru
Chris en ik moeten het met 390Nm doen. ;)
Zo vanochtend mn auto weer weggebracht voor een nieuwe koppeling...
 

___JC___

Forumguru
:ot:
Correctie, volgens de dealer heeft het niks met tuning te maken. En dit uitgangspunt wordt ook ondersteund door mensen met een 1.6 of standaard 2.0 TDI die hetzelfde probleem hebben.
 

___JC___

Forumguru
Als het koud is trilt de hele aandrijflijn bij de eerste paar keer wegrijden in zn 1e versnelling. Er zit speling op de koppeling dat volgens sommige te maken heeft met een of ander massavliegwiel.
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij moet die vliegwiel dan vervangen worden toch?

In het verleden was trillende massa vliegwiel altijd door fout tunen. Teveel koppel te vroeg.
 
Bovenaan Onderaan