Passat aircoprobleem

SuperBeeb

Forumguru
Tijdens de vakantie merkte ik dat de airco weinig/niets deed. Was gelukkig niet heet, maar was op de heen- en terugreis wel prettig geweest als ie t had gedaan.
Net even uitgeprobeerd, eerst alleen op contact. Zo te horen en te voelen werken (de meeste?) stelkleppen wel.
Onder de motorkap niets bijzonders te zien.
Met draaiende motor airco op Max gezet. Links blaast duidelijk koude lucht (maar niet ijskoud), rechts doet niets. Maakt niet uit of Sync aanstaat of niet. Rechts boven, midden en onder blijven lauwe lucht blazen.
Tijdens de reis leek ie links ook niets te doen.
Heb al gegoogeld naar climatronic diagnosestand, maar kon m voor de mijne (Passat 2017, pre-facelift) niet vinden.
Iemand tips, voor ik de dealer bel?
NB: april dit jaar heeft ie een aircoservice gehad (dus controle + bijvullen). Gebruik airco niet zo vaak, kan me niet herinneren of hij t hiervoor wel deed.
 

Tees

Donateur
Heb je gevoeld of de aircolijnen (onder de motorkap) koud worden? Want ik vraag me af of je airco überhaupt wel werkt.
Als die wel koud worden, dan is de kans groot dat t ergens in de kleppen zit. Kan zo simpel zijn als een calibratie die verlopen of kwijtgeraakt is, tot een klep die helemaal vast zit. Uitlezen zou stap 1 zijn dan, die kleppen genereren een fout als ze niet doen wat ze moeten doen.
 

SuperBeeb

Forumguru
Nee, dat nog niet. Maar er kwam net wel duidelijk koudere lucht aan bestuurderszijde (en achterin) dan aan bijrijderskant. Ik ga eerst eens een reset doen (op contact, en dan AC + front vent indrukken). Kijken of dat helpt.

Edit: nee dus. Knipperende lampjes, kleppen die heen en weer gaan, maar na starten en aanzetten airco blijft rechts veel warmere lucht blazen dan links. Heb ook de aircoslangen gevoeld (voor zover ik ze kon vinden) maar vond ze niet echt koel. Heb m maar even laten draaien, misschien te kort. Maar als er binnen wel koelere lucht binnenkomt, doet ie blijkbaar wel iets, dus dan verwacht ik wel iets te kunnen voelen aan de slangen.
Toch maar de dealer bellen...:(
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat is idd een goed idee, daarmee recalibreer je de stelmotoren. Had ik nog niet eens aan gedacht, komt ook omdat ik OBDeleven heb, gebruik die altijd daarvoor.
 

SuperBeeb

Forumguru
Volgende week mag ie naar de dagopvang bij de dealer. Eerste reactie was natuurlijk dat er best een condensor beschadigd kon zijn nadat de aircoservice was gedaan. Kan natuurlijk. Of ze hebben t destijds over t hoofd gezien. Kan ook. We zullen zien. Zal m'n resterende vakantiegeld wel weer apart zetten :cry:
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mij gaat de airco voor de bijrijder op eco als er niemand in de stoel zit. (Achterin ook overigens) Op de unit heeft ie dan ook eco aan.

Als het mijn auto was zou ik hem eerst af laten vullen bij een universeel airco bedrijf en dit niet aan de dealer vragen. Universeel kost je iets van 100 euro, bij de dealer ben je dat geld al kwijt om je auto de werkplaats in te laten rijden..

Voor je het weet hebben ze de condensor vervangen a mega veel euro’s..
 

SuperBeeb

Forumguru
Ja, zou ook een optie zijn, als ik m niet 3 maanden geleden had laten servicen. Als daar iets is misgegaan, hoop ik dat t onder garantie valt.
En ik weet t, de meeste dealers zijn stealers...
 

Duijzer

Donateur
Slaat je compressor wel aan? De poelie draait altijd mee, maar hoor/ merk je verschil als je schakelt tussen eco en koelen? En je zou ook nog kunnen kijken of de ventilator onder de motorkap draait.
Ik heb gezien dat er complete compressors vervangen werden waar achteraf bleek dat de zekering van de fan eruit lag…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

SuperBeeb

Forumguru
Compressor slaat aan, duidelijk te merken, ook verschil tussen normaal en max is duidelijk.
Zoals gezegd, hij lijkt wel iets te koelen, maar alleen links. Dus zal ook iets met de kleppen zijn. Kan vandaag nog eens naar de zekeringen kijken.
 

SuperBeeb

Forumguru
Update: Passat was gisteren bij de dealer voor diagnose. Ze stelden vast dat ie niet goed koelde, maar konden geen lek vinden. Hebben m weer afgevuld, daarna koelde hij weer, maar nog steeds geen lek zichtbaar. Had 2 opties: weer leeghalen, vullen met ander speciaal detectiespul, weekend laten staan, en dan kijken of een lek te zien was. Betekende wel weer extra leenautokosten (die ze voor de helft wilden overnemen, dat was dan wel weer netjes), en maandag (of later) auto ophalen, als er iets gerepareerd zou zijn.
Heb de andere optie gekozen: nu doorrijden met nieuwe vulling (met fluorspul voor lekdetectie) en over een paar maanden controleren.
Kreeg (nog) geen rekening, maar vrees wel dat t in de papieren gaat lopen :(
 

Tees

Donateur
Ze konden geen lek vinden, maar is er wel een lek? Ze horen namelijk een vacuümtest te doen, oftewel de installatie vacuüm trekken en dan een bepaalde tijd op vacuüm laten staan terwijl de (onder)druk gemonitord wordt. Als dat goed gaat, is de kans klein dat er een lek zit. Enige wat dan nog kan is een klein lek dat dicht trekt bij onderdruk en open gaat bij overdruk. Maar dat komt niet vaak voor.

En qua rekening: ik lees vooral dat ze m opnieuw gevuld hebben en rondgekeken. Zou toch niet heel duur moeten mogen zijn....

Trouwens: hebben ze verteld hoeveel eruit kwam? Want ZIJ hebben vorig keer gevuld en m nu leeggehaald. Ze zijn verplicht hierover administratie bij te houden, dus ze moeten weten hoeveel er toen in ging en hoeveel er nu uitgekomen is. Ik word een beetje achterdochtig van dit soort gedrag, al is het niet ongebruikelijk voor een dealer (ook voor veel garages trouwens) om geen detailinformatie te delen met klanten.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Als vacuüm trekken geen lek aantoont en de airco na het vullen weer een tijd werkt zal het lek niet groot zijn. Misschien kunnen ze de volgende keer het systeem afperssen met stikstof, dan zetten ze er volgens mij 12 bar op terwijl je met vacuüm nooit meer dan 1 bar drukverschil hebt (buitenlucht 1bar, vacuüm 0 bar).
 

SuperBeeb

Forumguru
Die stikstoftest was inderdaad de andere optie.
Had gisteren niet zoveel tijd bij t ophalen om alle details te vragen. Maar dat er te weinig inzat, bleek wel uit t slechte koelen. Zal t nog eens navragen, monteur was er nu ook niet. En ze konden z'n handschrift nauwelijks ontcijferen :D

@Tees Voor diagnose staat tegenwoordig al 157 Euro per uur. Het is (gelukkig) geen Pon dealer, maar hanteert wel Pon tarieven.
 
Bovenaan Onderaan