Passat B8 2017 (pre-FL) Variant - achterlicht

SuperBeeb

Forumguru
Gisteren werd ik er door een oplettende medeweggebruiker (mijn zoon, die achter me reed :D ) op gewezen dat mijn linker achterlicht, buitenste deel) niet goed werkte. Het "boogje" aan de rand brandt niet. De blokjes in diezelfde lamp doen het wel. (Heb remlicht nog niet kunnen testen)
Ik zie het buitendeel te koop voor 160-200 euro, en vraag me af of het makkelijk te vervangen is.
Uiteraard zou ik liever iets repareren, maar is dat mogelijk bij Led?
Nog tips voor verkopers van OEM lampen?
1738090924364.png

Tees

Donateur
Heb je al gecontroleerd of er wel stroom op komt? Even de stekker eraf en pinnen doormeten. Mogelijk is t zelfs een stekker die niet goed zit of corrosie.
Lijkt me goed om te controleren voordat je onderdelen gaat vervangen.

Als het onderdeel inderdaad kapot is, dan zal reparatie moeilijk zijn. Het kán wel, maar deze units zijn vaak geseald en t soldeerwerk is vaak een hoop gepriegel. Als je heel handig ermee bent kan t, maar voor de meeste mensen een straat te ver.

SuperBeeb

Forumguru
'Handig' durf ik mezelf niet te noemen, dus zelf solderen is voor mij meer een stad of land te ver:nono:
Pinnen doormeten wordt al een uitdaging, heb wel een multimeter, kan het altijd proberen. Eerst maar eens kijken of ik erbij kan komen.

Bakkertje

Forumguru
Je zou eens bij b en m onderdelen kunnen kijken.
Wel even opletten dat je de juiste hebt, ik gok dat je de highline versie nodig hebt en die is er volgens mij ook in een getinte uitvoering. Als ik me niet vergis is het de onderstaande

of

Of je doet een upgrade naar de facelift achterlichten :D

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Eens met @Tees: @SuperBeeb kan zo bij de gemiddelde garage gaan werken: Eerst op de gok een duur onderdeel vervangen, daarna de volgende, en pas als dat allemaal niks oplevert (en de klant al vele dure rekeningen heeft betaald) een echte diagnose gaan stellen en er dan achter komen dat er ergens een draadje los hangt...

Antera

Donateur
Als de binnenste wel werkt is de buitenste idd kapot. Zitten aan elkaar gekoppeld. Zitten namelijk aan eenzelfde kanaal.

Is makkelijk te vervangen.

SuperBeeb

Forumguru
Bedankt! Ik ga morgen wel even kijken (als ik er aan denk). Remlichten en achteruitrijlampen doen het gelukkig wel.
Overdag gewoon geen licht aan, dan ziet oom agent t ook niet.
@Bakkertje : volgens mij heeft de B8 2x een facelift gehad, of de Highlinelampen zijn anders dan de standaard. Bij mij zit de witte balk in het midden.

Captain Hook

Forumguru
@EdK Er zijn wel degelijk regeltjes voor, dat de (achter)lichten niet teveel mogen verschillen:

1.

De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen, mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.

en

5.

Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.

M.a.w. gewoon stellen dat de beide achterlichten zichtbaar zijn is niet voldoende...

EdK

Forumguru
Oke Captein Haak je citeert vanuit de APK regels en ja dan zal je een afkeur krijgen als ik het zo vluchtig lees
Maar nu even in de praktijk op de weg met meneer politie agent !
Als ik nu al velen zonder achterlichten zie rijden en er klaarblijkelijk niet tegen word opgetreden denk je dan dat ze deze persoon met een deels brandend achterlicht wel word staande gehouden en het ter plekken mag repareren of anders een bekeuring krijgt !?

Ik zie hier zelf geen probleem in , maar goed ik ben maar een gewoon burger !
Wat ik wel vind is dat je er voor moet zorgen dat het zo snel mogelijk word gerepareerd !!

Captain Hook

Forumguru
Vreemde redenatie... omdat er geen handhaving is, hoeven we ons niet aan de gestelde regeltjes te houden.
Toch? :unsure::koffie:

Ik verbaas me er dagelijks over hoeveel verkeersdeelnemers van alles aan hun laars lappen. "ach, oom agent heeft daar toch geen tijd voor:"

Consequent in 50km/h gebieden flink harder rijden.
Richting aangeven? Da's voor de dommen!
Juiste verlichting voeren? Ook zoiets, welke sukkel doet dat nou?
Niet de slimfeun gebruiken tijdens het besturen van een voertuig? Welnee joh, dat doen alleen watjes.
Rekening houden met anderen en correct anticiperen? Wat dacht jij nou? De rest kan gewoon stikken!
enzovoorts, enzovoorts.
:wavecry:

Maar dat ff terzijde... :D
En anders word je 'meester' genoemd.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Volgens mij is dat niet wat @EdK zegt. Er is een verschil tussen APK-regels en strafbaar zijn, en pas daarna met ook nog gestraft worden. Ik vraag mij al af of je strafbaar bent, maar pas daarna komt de vraag op of de situatie zodanig gevaarlijk is dat een politie-agent je ook zou bekeuren. Zie de foto: @SuperBeeb heeft nog aan beide zijden een achterlicht.

@SuperBeeb is bovendien hard bezig om zijn lamp te vervangen. Wel wat anders dan een aantal soms bewust gevaarlijke gedragingen die jij noemt.

Wel een beste prijs voor die facelift-achterlichten trouwens……

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Vreemde redenatie... omdat er geen handhaving is, hoeven we ons niet aan de gestelde regeltjes te houden.
Toch? :unsure::koffie:
Ja als je het zo stelt ....
Maar goed Vandaar ook de laatste regel in me tekst ...
Maar goed je hebt je frustraties weer kunnen neerzetten...

Fijne avond meester..... :D

Bovenaan Onderaan