Passat B8 Storing Front Assist en ACC

SuperBeeb

Forumguru
Vandaag maakte m'n Passat een noodstop tijdens achteruit manoeuvreren (zoonlief reef, maar weet blijkbaar nog niet waar dat beeldscherm met die roodgeelgroene lijntjes in t dashboard voor is :banghead:).
Afijn, niets geraakt en geen schade dus, maar sindsdien wel een permanente melding dat Front Assist en ACC niet werken.
Enig idee hoe dat kan? Van zo'n noodstop met 5 km/u zou er toch niets stuk moeten gaan?
Auto is hierna al een paar keer gestart, maar de melding blijft. Accuspanning is 12,5V (motor uit).
Heb t idee dat de achterpiepers niets doen, vóór volgens mij wel.
Iemand enig idee, of moet ik hier toch maar mee naar een garage (als t maar géén VW dealer is:tongue:)

Duijzer

Donateur
Toch maar even uitlezen. Gissen is missen…Waarschijnlijk heeft één van de onderdelen van het systeem een storing, waardoor het hele systeem uitgeschakeld wordt.

Kanerr

Forumguru
Eventjes de reader eraan hangen inderdaad. Reset zou genoeg moeten zijn. Iets heel anders; is de auto gewassen? Of te wel, alle sensoren en voorruit vrij van viezigheid/stof?

Gbn

Actief lid
Radar verschoven (maar dan zat die ook niet goed vast) en daardoor een geen zicht melding ?
het gekke is dat ACC/Front Assist bestaat uit de Radar en Camera, beiden aan de VOORkant van de auto, terwijl je aangeeft dat de auto een noodstop maakte bij het achteruit rijden, dus de ACHTERkant van de auto.
Die 2 kan ik niet helemaal rijmen...

Gerard

SuperBeeb

Forumguru
Nee, dat vind ik dus ook zo vreemd. Net nog even in stilstand getest, piepers gaan niet af als ik de bak in R zet en camera aangaat en ik achter de auto loop. Maar volgens m'n zoon werkten ze wel tijdens t rijden.
Zit nu te wachten tot de verkopende garage terugbelt om er iets over af te spreken.

hemi24

Forumguru
Noodstop werkt bij stapvoets rijden op de parkeersensoren…

Icoontje staat op op het scherm dat je dan krijgt, direct bij het icoontje om de piepers te muten.

upload_2021-6-1_14-6-56.png

Normaal gesproken zou dit niet tot een storing mogen leiden!

Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
VW garage en verkoper gesproken. Deden allebei de suggestie om sensoren en camera's schoon te maken. Gedaan, restrondje gereden, maar geen oplossing. Volgende week dus naar de verkoper om uit te lezen.

SuperBeeb

Forumguru
Net uitgelezen. Auto denkt dat ie is gecrashed. We reden stapvoets, maar goed. Nu moet het hele afstandsregelapparaat opnieuw worden gekalibreerd :banghead:.
Als ie dat doet bij elke noodstop, kan het nog leuk worden, dan laat ik de noodstop achter wel uitprogrammeren.
Heb nu wel een hele coole leenauto: Kia Pro'Ceed van de 1e generatie :D

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Hahaha, wat een verhaal!
Gelukkig gaat het bij mijn Kodiaq wel goed...

Vindt het trouwens wel een discutabel antwoord van de dealer, denk dat ze toch even wat dieper moeten graven.
Dus of je hebt een luie monteur gehad, of een monteur die heel snel tevree is met een foutcode.
Dit zou niet mogen gebeuren na een automatische remingreep bij het inparkeren..!

Mijn tip: als ze de auto gekalibreerd hebben direct bij de garage achteruit parkeren voor een hegje en niet stoppen (dat doet de auto wel voor je tot 10 km/h).
Dan kunnen ze gelijk controleren of het weer opnieuw is opgetreden... (en kunnen ze dan wel goed zoeken!)

Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ja zo'n test heb ik hier aan huis. Het nodige struikgewas op de oprit. Als je dan ondanks het gepiep denkt nog wel even door te kunnen, is het boem ho. In mijn beleving ook als je achteruit rijdt. Kan dat?

SuperBeeb

Forumguru
Garage waar ik m heb gekocht, heeft m uitgelezen, kalibreren gebeurt elders. Als de gelegenheid er is, zal ik t wel testen. Of gewoon mn zoon weer laten rijden :D

Cordoba

Forumguru
Verschoven radar is geen reden dat Front Assist niet werkt. Mijn Fabia had bij aankoop dat Front Assist ook op vreemde momenten ingreep, dat bleek dus te komen door radar die een aantal graden scheef stond, doordat er waarschijnlijk iemand met een trekhaak de radar had aangetikt (en het stukje lamel voor de radar kapot getikt).

Mijn idee is, dat één van de sensoren achter een tikje heeft gehad bij de rem-ingreep en daardoor de sensoren achter niet meer werken. De auto denkt echt niet dat ie is gecrasht: dan wordt de brandstoftoevoer automatisch afgesloten, en start de auto niet zolang de crashsensor niet is hersteld. Maar het blijft vreemd dat Front Assist niet werkt, of het moet zo zijn dat de auto flink ingestuurd was, en dat de buitenste parkeersensor aan de buitenkant iets heeft geraakt (en kapot is), maar waarom dan de sensoren achter niet werken?

SuperBeeb

Forumguru
De sensoren werken allemaal nog, hij piept nog vrolijk bij t parkeren en de hulplijnen in de monitor werken ook nog gewoon.
Hij heeft niets geraakt. Crash is misschien de verkeerde term, maar hij zat blijkbaar boven een bepaalde vertragingsdrempel.
Ik wacht de kalibratie wel af. Als er iets stuk is, zullen ze dat daar wel vaststellen.
Radarsensor vóór zit bij mij achter het VW logo, vrij hoog dus. Dat is zeker niet geraakt.

Chateau Rouge

Senior Member
Ik haak even aan in verband met een vergelijkbaar probleem met de Front Assist.

Gisteren een ritje gereden met aanhanger. 7 polige stekker was niet meer in super staat en had bij een andere auto naar horen zeggen 'kortsluiting' veroorzaakt.

Heenrit van een uur geen probleem, keurig melding dat 1 knipperlicht van de aanhanger stuk is (was ook zo, bekend defect van de aanhanger).
Terugrit na het laden van de aanhanger:
* melding front assist werkt niet (indringende waarschuwingspiep na starten)
* piepje tegelijk met het klikken van de richtingaanwijzer, niet met alarmlichten
* melding start stop systeem werkt niet
* parkeersensoren werken niet
* aanhanger wordt niet herkend

Teruggereden, daarna zonder aanhanger aantal keer gestart maar weinig verandering. Het start stop systeem werkt weer, alle andere defecten blijven aanwezig.

Geplande acties:
1. Accu even loshalen en hopen dat de systemen weer juist online komen
2. Zekeringenbox checken
3. Uit laten lezen (VAG Bergschenhoek)

Tips zijn welkom!

hemi24

Forumguru
Vandaag nog gecheckt, soms helpt een langere rust (>2h.) van de diverse modules en verdwijnen de storingen toch.

Chateau Rouge

Senior Member
Ik haak even aan in verband met een vergelijkbaar probleem met de Front Assist.
.......
Geplande acties:
1. Accu even loshalen en hopen dat de systemen weer juist online komen
2. Zekeringenbox checken
3. Uit laten lezen (VAG Bergschenhoek)

Tips zijn welkom!

Opgelost!
Uit laten lezen: trekhaak module zorgde voor de storing. Kon niet gewist worden. Zelf verder gezocht:
Zekering op plekje 28 in het dashboardkastje was doorgebrand (15A). Na vervanging waren de storingen direct weg! Hopen dat het niet direct terug komt.

• Leuk
Waarderingen: Tees

SuperBeeb

Forumguru
Inmiddels is de storing opgelost en t systeem opnieuw geher-rekalibreerd, of zoiets ;)
Heb m ook al weer kunnen testen bij achteruitrijden: man wat is dat ding gevoelig. Paaltje op 50 cm, maar plantje erbij hangt naar voren. :banghead:(maar dus niet). Afijn, na deze noodstop geen storing.
Wacht nu nog op de afhandeling, garage zou me maandag bellen, is nog niet gebeurd.

Bovenaan Onderaan