Passat vs superb

erikkie

Senior Member
Ik heb sinds kort een A4 2016.
Auto niet nieuw uitgekozen dus exacte uitvoering mij niet bekend.:sterretjes:

Vind lichtopbrengst echter wel stukje beter dan Octavia xenon van mijn ocIII EBL die ik hiervoor reed.

Ik heb geen volledige DRL led verrichting op A4 maar dimlicht is beter dan dimlicht xenon Octavia. (Xenon ociii sowieso paar keer vervangen in 3jr tijd, zou aan gebruik "auto" stand verlichting liggen....?:pieker:)

Weet niet welk licht er standaard op A4 B9 zit....maar bevalt mij goed...
 

B.Stuurder

Forumguru
In principe ligt het vooral aan het lampje en daar zijn er niet veel verschillende aanbieders van. Of de lens in de projector moet beter zijn. Sinds ik mijn lampen wat hoger heb gezet, vind ik de opbrengst aanzienlijk, direct schijnend op de achterzijde van mijn voorligger zelfs wat fel op meegespoten onderbumpers in lichtere kleuren. Ook borden hectometerpaaltjes en afzettingen lichten nu goed op waar voorheen niks van te zien was. En de verschillende standen van het AFS zijn nu merkbaar waar voorheen niks van te zien was.

Wat mij is opgevallen, is dat de lampen van BMW en Audi op dezelfde hoogte staan als mijn lampen nu. Wanneer je achter iemand rijdt langs een muur of heg, dan zie je aan de zijkant dat de bundel op dezelfde hoogte stopt bij beide auto's. Misschien worden de Skoda lampen standaard lager afgesteld of misschien helemaal niet bij productie?
 

Bakkertje

Forumguru
Jij hebt de "luxe" led verlichting in je Passat, bij mij zit er de standaard led verlichting in. Daarvoor had ik een S2 met Xenon verlichting (en AFS). De meedraaiende koplampen "miste" ik in het begin, maar voor de rest merk ik vrij weinig verschil.

Verder een mooie Passat en de kleur zie je niet zo heel veel rondrijden, daar wordt het straatbeeld wat meer divers van! :thumbsup:

Succes nog met de laatste wacht-loodjes ..
 

Schep

Forumguru
Jij hebt de "luxe" led verlichting in je Passat, bij mij zit er de standaard led verlichting in.
Die LEDs op de foto zijn ook de standaard LEDs.
Wat mij ook echt opviel is dat de bundel niet meedraait, qua lichtopbrengst merkte ik ook weinig verschil, die week dat in een Passat rondreed.
Gek hoe snel je went aan die meedraaiende bundel.
 

Bakkertje

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk @Schep hoe suf dat ik de koplampen zoals die in mijn eigen auto zitten niet herken... :bloos:

De bundel draait inderdaad niet mee, je kunt wel in VCDS de snelheid waarbij de bochtverlichting uitschakelt verhogen.
Het ontbreken van de bochtverlichting went ook heel snel hoor :deuk:
 

stratos

Actief lid
Vorige maand heb ik veel tijd in de actuele Passat-prijslijst doorgebracht, alvorens ik toch maar naar de Superb ben overgestapt. (België)

Dit zijn volgens mij de belangrijkste dingen die je op een Superb MY17 niet kan krijgen:
  • active info display / virtual cockpit = full LCD-instrumentenpaneel achter je stuur
  • area view = 360-graden parkeerhulp
  • geluidsisolerende ruiten
  • afstandsbediening van de voorruitontdooing
  • sensors in de wielen voor de bandenspanningscontrole
  • LED koplampen ipv Xenon
  • iets meer oog voor afwerkingsdetails zoals faux leder op de armsteun met een stikseltje hier en daar (maar enkel op de Highline versie etc.!)
  • (subjectief!) leukere stuurwielknopjes, aangenamer rijgedrag?
Enkel die ruiten vond ik jammer. Een Superb heeft dan weer enkele dingen die een Passat niet heeft, maar dat laat ik hier buiten beschouwing.

Ondanks een 1500 euro lager leasebudget (!) kon ik een Superb echter met veel meer andere leuke zooi volhangen dan ik met de Passat kon doen. Die LED koplampen kon ik bijvoorbeeld niet meer nemen op de HighLine, omdat het dan meteen de 'opperste' versie met AFS moest zijn. :greedy: De standaard LEDs kan je niet krijgen op de Highline... :mad:

Zo schiet VW zichzelf wat in de voet vind ik. De 'echte' Passat BlueMotion (met de laagste CO2) is per definitie een kale TrendLine waarop je nauwelijks opties kan nemen. :banghead: Geen leder mogelijk etc. Selecteer die maar eens in de configurator, er schiet bijna geen optie meer over.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja in NL zijn de mogelijkheden weer anders da in BE. Maar er zijn meer verschillen hoor, lees het hele draadje maar eens door ;)
Eentje die er nog niet bijstaat is de speedlimiter, die op de Passat wel zit en de S3 niet (voor wat het waard is dan hè) en dat maakt de leukere knopjes opeens een stuk minder subjectief, want ze hebben ook daadwerkelijk een andere functie.

Maar nog altijd zijn het allebei goede en fijne auto's!
 

stratos

Actief lid
Eentje die er nog niet bijstaat is de speedlimiter, die op de Passat wel zit en de S3 niet

:sterretjes: Speed limiter staat nochtans op mijn offerte vermeld bij de ACC:

ACC - ADAPTIVE CRUISE CONTROL (Max. 160km/u) - met speedlimiter:
- ACC (Adaptive Cruise Control) - met Speed Limiter
- FRONT ASSIST met CITY ANB - voor ACC met radar middelgroot bereik

Werkt die anders dan?

Om andere dingen te vinden heb ik toch maar het draadje nog eens snel doorgelezen, en enkel dit lijkt in aanmerking te komen:
  • KESSY werkt ook op de achterdeuren, terwijl dat op de Superb alleen op de voorportieren werkt. (stom idd, weer zoiets wat je maar achteraf ontdekt)

Voor de rest gaat het IMO snel de subjectieve kant op:
  • De zitting van de Passat is te verlengen op de 'top-comfort' zetels, maar goed dat is appelen en peren vergelijken want in de S3 zijn het ándere zetels, en zijn ze 100% elektrisch dus jah. En geen van beide kan ik enkele uren uittesten, m.a.w. ik kan sowieso niet weten welke zetel voor mij de betere zou zijn. Ik zit nu nog in een Volvo V70 en ben dus vrij benieuwd wat dat gaat geven.
  • (mijn mening) De combinatie leder/alcantara in de Superb vind ik er minder 'mooi' uitzien dan in de Passat (maar dat kan ook aan de foto's liggen... in de toonzaal enkel vol leder te vinden uiteraard...).

Mijn persoonlijke voorkeur ging naar de Passat, omdat ik 'm net iets knapper vind (<even dekking zoeken>), en enkele high-tech opties wel kon smaken. Maar het financiële heeft heel snel de doorslag gegeven (4000 euro persoonlijke minderkost op 4 jaar kan tellen + de Superb config die ik kon nemen is ook vet). Die minderkost moet iedereen voor zichzelf berekenen want BE/NL is anders en de car policy bij mijn werkgever is bij iedereen anders :/

Ik stel me wel de vraag bij de zin en onzin van een testrit. Voorbeeld: ik wil een Greenline bestellen (= manueel schakelen), maar de enige S3 die te rijden is bij de dealer, is een 1.6 TDI met DSG7. Wat heb ik daar nu aan? Leek zijnde besef ik pas achteraf nog eens dat de 'verlaagde' Greenline eigenlijk gewoon 'het' sportonderstel heeft. M.a.w. ook de wegligging heb ik niet kunnen evalueren met die testrit. Terwijl ik vooral had willen weten hoe nerveus de manuele koppelt/schakelt.

Je bestelt eigenlijk een heel duur ding waarvan je niet eens zeker weet of je er graag mee gaat rijden. Ik heb 4 testwagens gereden (XC60, V90, 318GT en Superb) en slechts 1 daarvan had een manuele bak...

Bij de dealer of in de folder ga je ook nooit een Passat vinden zonder LED koplampen. Eens ik doorhad dat het smoelwerk zonder LED DRL er toch behoorlijk anders uitziet, voelde ik me wel een beetje bedrogen. Niks mis mee, die halogeenversie, maar ook geen 'waw'-gevoel.

Bij de Superb is het ook zo. De mijne was al besteld eer ik doorhad dat die afzonderlijke driehoek aan de onderzijde van de koplampen, de richtingaanwijzer is bij de halogeenversie; en bij de xenon is het gewoon wat designglas denk ik.
 

gdisselkoen

Forumguru
@stratos In theorie is het vrijwel altijd mogelijk om een proefrit te maken in de uitvoering die jij op het oog hebt. Hat kan alleen zijn dat dat niet mogelijk is bij de dealer waar je de auto wilt kopen\bestellen. Vaak is het mogelijk om bij een andere dealer wel een proefrit te maken in de juiste uitvoering. De importeur kan daar ook bij helpen.

Met uitvoering bedoel ik niet alle opties en accessoires die mogelijk zijn, maar zaken als motor, versnellingsbak, uitvoering, wel of geen sport onderstel, etc.
 

B.Stuurder

Forumguru
@stratos ik probeer juist af fabriek leer en/of alcantara te vermijden om twee redenen: telt niet voor de bijtelling (in NL) en je kunt kiezen wat je wilt, kleur, combinatie van materialen, stiksel, stoelverwarming, stoelventilatie, massage, persoonlijk logo. En nog goedkoper dan af fabriek ook, dus ook al ken je geen bijtelling, dan nog zal de wagen an sich goedkoper zijn. En gewoon via de dealer te regelen, bovendien is de prijs daarvan onderhandelbaar. ;)
 

stratos

Actief lid
Vaak is het mogelijk om bij een andere dealer wel een proefrit te maken in de juiste uitvoering.
Akkoord, maar ik vind het wat sneu om een andere dealer te gaan lastigvallen terwijl je weet dat hij je niets zal kunnen verkopen (dealerkeuze ligt vast). Ligt misschien aan mij :-)

Ik heb het trouwens eens geprobeerd toen ik nog met de Passat bezig was, want de testwagen van de eigen dealer was net verkocht. Afspraak gemaakt in een andere garage, belt die mij enkele uren voordien dat er een probleem is met hun proefrit-nummerplaten (ze waren er niet), en ik voorlopig enkel kan langsgaan voor de offerte... Sjongejonge. :deuk:

Ik kan wel naar het proefritcentrum in Kortenberg snorren maar dat is meer dan een uur rijden. De snelste optie is op 't werk eens de sleutels van een collega te vragen.

ik probeer juist af fabriek leer en/of alcantara te vermijden om twee redenen: telt niet voor de bijtelling (in NL) en je kunt kiezen wat je wilt
Ik wist niet eens dat dit gedaan werd op nieuwe auto's. :bloos: Moet ik even checken in de car policy. Alleszins een goeie tip voor de volgende keer. Hoeveel scheelt dat gemiddeld in aankoopprijs (als je +/- hetzelfde als af fabriek beoogt)?
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik wist niet eens dat dit gedaan werd op nieuwe auto's. :bloos: Moet ik even checken in de car policy. Alleszins een goeie tip voor de volgende keer. Hoeveel scheelt dat gemiddeld in aankoopprijs (als je +/- hetzelfde als af fabriek beoogt)?
Afhankelijk van je onderhandelingsvaardigheid, af fabriek is rond €2000, bij mij 3 kleuren leer, met geborduurd logo en contrasterend stiksel €500 minder. Scheelt toch en in de kleuren die je wilt, iets van 15 kleuren, eventueel ook nappa leer mogelijk, maar in minder kleuren. Als je massage of verwarming/koeling wilt dan kost dat ergens tussen €200 en €400 per stoel. (Verwarming €200, massage €400) Overigens is massage ook achteraf nog in te bouwen in je auto met af fabriek leer. Perforeren, diamond stitching of andere patronen zijn bij de prijs inbegrepen.
Beetje reclame: ik ben erg tevreden met Alba Automotive in Amsterdam, maar in België heb je gegarandeerd ook dit soort bedrijven.

Overigens kun je heel veel achteraf doen, dat realiseren mensen zich niet altijd, maar veel zaken kunnen heel netjes en professioneel worden gedaan. Ramen tinten, leer of Alcantara, andere interieuraccenten (bijvoobeeld carbon of piano zwart) leer op je dashboard, andere kleur leren stuurwiel eventueel in meerdere kleuren, handrem en pookzak in andere kleuren en/of contrasterend stiksel. Wat jij wilt.
 

reinierh

Senior Member
Speed limiter zit er bij de S3 MY17 gewoon op. Zowel de versie met als zonder ACC.
Hmm op mijn S3 MY2017 MET acc zit er geen aparte speed limiter op. Alleen de ACC welke uiteindelijk dezelfde functionaliteit heeft. Maar een snelheid instellen en dan met de "Hand/voet" het pedaal gebruiken waarbij de auto niet harder rijd dan de ingestelde waarde nee dat heb ik niet. (Is wel een functie die ik mis. Vooral als de ACC niet werkt ivm sneeuw oid.)

Ga zo in de Pauze wel even kijken of ik dat knopje gewoon heb gemist....

En Nee hoor mijn MY2017 maak datum ergens in September heeft deze knop niet..
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Alleen de ACC welke uiteindelijk dezelfde functionaliteit heeft.

Dat is niet het geval. Een speedlimiter geeft zelf geen gas en werkt ongeacht ik rem of niet. De ACC springt er direct af als je geremd hebt. Persoonlijk vind ik de limiter juist handiger binnen de bebouwde kom.
 
Hmm op mijn S3 MY2017 MET acc zit er geen aparte speed limiter op. Alleen de ACC welke uiteindelijk dezelfde functionaliteit heeft. Maar een snelheid instellen en dan met de "Hand/voet" het pedaal gebruiken waarbij de auto niet harder rijd dan de ingestelde waarde nee dat heb ik niet. (Is wel een functie die ik mis. Vooral als de ACC niet werkt ivm sneeuw oid.)

Ga zo in de Pauze wel even kijken of ik dat knopje gewoon heb gemist....

En Nee hoor mijn MY2017 maak datum ergens in September heeft deze knop niet..

Die van mij - Style Business producten november/december - heeft het mode knopje. Ik wil het morgen wel even voor je uit proberen of het ook zo werkt.
 
Had hem nog niet gemist. Maar toch nieuwsgierig geworden door de foto's van het hendeltje. Zit er niet op bij mij (Style Business MY2016).

Maar gezien ik het bij de voorgaande auto's variërend van 0 tot maarliefst 1 keren heb gebruikt denk ik dat ik het ook zonder wel uit kan houden :D
 
Bovenaan Onderaan