Passat vs superb

B.Stuurder

Forumguru
Inderdaad, mijn eerste auto had niet eens stuurbekrachtiging, de rechter spiegel stellen vereiste acrobatische toeren en de ruitenwissers haalden wel water van de ruit maar echt zicht, nee. Zelfs het stuur was niet te verstellen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Inderdaad, mijn eerste auto had niet eens stuurbekrachtiging, de rechter spiegel stellen vereiste acrobatische toeren en de ruitenwissers haalden wel water van de ruit maar echt zicht, nee. Zelfs het stuur was niet te verstellen.
Mijn (bedrijfs)kever 1200N van begin 1970 hád niet eens een rechter buitenspiegel, de ruitenwissers hadden geen automatische ruststand dus die moest je op het juiste moment uitschakelen om ze in de laagste stand tot stilstand te laten komen. Een rechter zonneklep zat er ook niet in, evenmin als een benzinemeter. Wel een kraantje midden onder het dashboard waarmee je, zodra de motor begon te sputteren, naar de 5 liter reserve moest overschakelen. Als je het met je rechtervoet op de tast kon vinden tenminste. Bij gebrek aan een dagteller had ik zo'n plastic km-standenonthoudertje naast de km-klok geplakt, die stelde ik telkens gelijk met de tankstand om dan tussen de 350 en 400 km verderop weer te gaan tanken. Dit om de kans op gebruik van de reserve te verkleinen.
En het enige wat je kon verstellen waren de stoelen en de spiegels.

Kortom - 3 jaar lang genoeg moeten afzien...

Terug on topic: als ik vandaag zou moeten (of beter: kunnen) kiezen tussen een Passat en een Superb, zou ik gevoelsmatig waarschijnlijk toch eerder kiezen voor de Passat. Kortgeleden nog in meegereden en was onder de indruk van het geheel. De Superb - zeker als combi - is me gewoon een paar tikkies te groot, de Passat is toch net wat compacter en voor mij nog ruimschoots groot genoeg.
Ik verwacht overigens niet op korte termijn met dit keuzeprobleem te worden geconfronteerd...
 
Damn, wat zijn we verwend vandaag de dag als ik het vergelijk met mijn eerste auto waar dit allemaal niet opzat..

Mijn eerste auto was een Saab 900 uit 1982, toen al 14 jaar oud. 2.0 Turbomotor (downsizen waren ze wel vroeg mee :jaja:), stuurbekrachtiging, elektrische ramen en spiegels, cruisecontrol (van vdo, maar toch..) en stoelverwarming in de velours stoelen. Heerlijke auto, afzien was er niet bij. Wel een beetje duur voor een 18 jarige, vooral omdat het erg verslavend was om in het donker de turbo en uitlaatpijp tot halverwege de auto kersenrood te stoken, daar ging weer een weekbudget voor de brandstof :D. Dus volgde al snel een tweedehands VW Polo 1.3 met zonder opties en de Saab's (had ook een 99 turbo) werden geschorst en bij een boer geparkeerd. Those days... mijmerdemijmer :itwasntme:

Anyway.. de luxe van een snelheidsbegrenzer heb ik in heel wat auto's gehad, maar gewoon nooit gebruikt of behoefte aan gehad. Dus om het nog een heel klein beetje on topic te houden, dat zal voor mij nooit doorslaggevend zijn bij keuze Passat of Superb :D het active info display of die fantastische ledlampen van de Passat daarentegen.... Maar voorlopig rij ik nog met een grote glimlach in de S3;)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zit ook weleens achterin om de tijd nuttig te besteden en dat bevalt me ook prima in de Passat.
Laatst wel gelachen, mijn jongste (7 jaar) had bij opa achterin de Polo gezeten. Komt ie naar me toe papa de auto van opa heeft veel slechtere beenruimte dan bij jou. <grin>

Maar opa had dan wel weer snoepjes in de auto...

Nou ja, zoals eerder al aangegeven ik gebruik de limiter eigenlijk alleen in Nijmegen en dan vind ik het echt een uitkomst. Alle andere momenten rijd ik doorgaans op de ACC.

Mijn eerste was een 84'er golf GTI, geen luxe alleen 115 pk bij 909 kg wat een feest was dat als eerste auto!
 

B.Stuurder

Forumguru
Mijn eerste auto was een witte Fiat Uno, welk bouwjaar geen idee. Belangrijkste was dat ik mobiel was. Ik zat toen gelegerd in Havelte en was net gaan samenwonen.
Mijn tweede en tot dusver laatste eigen auto was een full options Jeep Grand Cherokee met een 5.2 liter V8. Met weer heel andere redenen aangeschaft.
 
Laatst bewerkt:
Niks mis mee!
Ik heb een VDO Tempostat "Nachrüstung" gedurende 14 jaar gebruikt in 3 opvolgende auto's - 2x over laten zetten - tot ik in 2002 een Fabia kreeg met fabrieks-CC.
Vond er ook niets mis mee. Bedoelde alleen te zeggen dat die luxe niet aan de auto toegeschreven kon worden
 
Die van mij - Style Business producten november/december - heeft het mode knopje. Ik wil het morgen wel even voor je uit proberen of het ook zo werkt.

@reinierh Vandaag speciaal een extra rondje gereden om dit te testen .

ACC aan, mode knopje indrukken. Display geeft LIM icoon aan. Snelheid instellen op 50 en vol gas de provinciale weg op. Snel dat ie bij de 50 was, maar mooi niet harder rijden... Totdat je de kickdown intrapt, dán negeert hij de instelling en gaat harder (en blijft het LIM icoontje liefelijk knipperen)
 

reinierh

Senior Member
@reinierh Vandaag speciaal een extra rondje gereden om dit te testen .

ACC aan, mode knopje indrukken. Display geeft LIM icoon aan. Snelheid instellen op 50 en vol gas de provinciale weg op. Snel dat ie bij de 50 was, maar mooi niet harder rijden... Totdat je de kickdown intrapt, dán negeert hij de instelling en gaat harder (en blijft het LIM icoontje liefelijk knipperen)
Helaas mijn SB niet.....
 

reinierh

Senior Member
Dat is toch bijzonder? Wat is er dan anders aan jouw auto dan aan de mijne. Beide Style Business met ACC, die van jou geproduceerd Nov 16, die van mij Dec 16. Alsof ze iets vergeten zijn
Mijn auto is wel 18 november geleverd maar stond al een maandje in het land. Hij is (denk ik) ergens eind september of begin oktober geproduceerd.
Maar het is inderdaad vreemd. Net alsof de knopjes op waren. Maar als je de handleiding bekijkt dan staat mijn variant er wel in. Zover ik weet was er geen extra optie tijdens het bestellen (acc met of acc zonder speedlimiter)
 
Net als dat stopcontact achterin, zit er bij mij gewoon in, maar is een aantal maanden niet geleverd lees ik op het forum.
 

stratos

Actief lid
Even mijn eigen post #294 fixen.

Vorige maand heb ik veel tijd in de actuele Passat-prijslijst doorgebracht, alvorens ik toch maar naar de Superb ben overgestapt. (België)

Dit zijn volgens mij de belangrijkste dingen die je op een Superb MY17 niet kan krijgen:
  • active info display / virtual cockpit = full LCD-instrumentenpaneel achter je stuur
  • area view = 360-graden parkeerhulp
  • geluidsisolerende ruiten
  • sensors in de wielen voor de bandenspanningscontrole
  • LED koplampen ipv Xenon
  • iets meer oog voor afwerkingsdetails zoals faux leder op de armsteun met een stikseltje hier en daar (maar enkel op de Highline versie etc.!)
  • KESSY ook op achterportieren
  • (subjectief!) leukere stuurwielknopjes, aangenamer rijgedrag?

Verwijderd: afstandsbediening voorruitontdooing ("draadloos verwarmbaar" betekent vermoedelijk "zonder zichtbare draadjes", en dit zou ook de enige versie zijn in de Superb)
Toegevoegd: KESSY ook op achterportieren
 
Bovenaan Onderaan