Passen deze velgen met banden onder mijn Fabia 2005

sicob

Nieuw lid
Ben op zoek naar een goede set 2e hands winterbanden op velg en kreeg een set aangeboden die op een Fabia combi van 2011 hebben gezeten. Mijn vraag is passen deze op een Fabia 2005.

Banden maten van de aangeboden velgen is 185/60 R15

sicob

Nieuw lid
Boutgaten zijn 5

Degene die ze verkoopt heeft zoals mij weinig verstand ervan. Ze komen wel van een Fabia 2011

Rallye

Forumguru
De vraag is dus of velgen van een Fabia II op een Fabia I passen. Daar zal toch wel iemand ervaring mee hebben?

Canon-Eye

Forumguru
Zou moeten passen. Ik heb in afwachting van de aflevering van mijn F2C een aantal maanden in een F1 hatchback gereden met daaronder "alvast" de stalen velgen met winterbanden die ik bij de F2 had meebesteld. Ik moest namelijk mijn dienstauto begin januari inleveren wegens pensioen, maar de nieuwe kwam uiteingelijk pas in mei.

Canon-Eye

Forumguru
Als ik het uit m'n hoofd goed zeg: steek 5x110mm en ET= 43 voor zowel F1 als F2. En er is vast wel iemand die dit ergens kan nazoeken en hier bevestigen?
Dus zolang je geen buitenissige inchmaat of velgbreedte kiest moet het gewoon passen!

<edit> Was even mixed-up met de 5x112 die het niet was, maar. @sicob en @Cordoba (hierna) hebben gelijk: 5x100 is de maat voor alle Fabia's tot nu toe.

Laatst bewerkt:

sicob

Nieuw lid
Als ik het uit m'n hoofd goed zeg: steek 5x110mm en ET= 43 voor zowel F1 als F2. Dus zolang je geen buitenissige inchmaat of velgbreedte kiest moet het gewoon passen!
5x100 volgens mij en et is 43 klopt. Inch en breedte zijn bijna gelijk wat ik er nu onder heb

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye steek moet zijn 5x100 (bij Fabia I en II en volgens mij bij de III ook, mogelijk heeft die alleen een lagere ET-waarde (38 i.p.v. 43).
@sicob velgen van een Fabia I passen altijd op een Fabia II (vanaf 2007), alleen is er soms een klein verschil in geadviseerde bandhoogte.

Overigens heeft Turboturbo al in post #2 blijkbaar na een edit een linkje gegeven naar de juiste maten.

Laatst bewerkt:

sicob

Nieuw lid
@Canon-Eye steek moet zijn 5x100 (bij Fabia I en II en volgens mij bij de III ook mogelijk heeft die alleen een lagere ET-waarde (38 i.p.v. 43).
@sicob velgen van een Fabia I passen altijd op een Fabia II (vanaf 2007), alleen is er soms een klein verschil in geadviseerde bandhoogte.
Gaat erom dat het nu van Fabia 2 naar Fabia 1 gaat. Maar dat moet dan ook goed zijn

turboturbo

Forumguru
Velgen zijn hetzelfde inderdaad, maar de bandenhoogte is ietsje anders, zoals @Cordoba zegt.

Op een Fabia II zit bijv. 185/65/15 banden waar bij een Fabia I 185/60/15 banden zitten (evenzo voor de 195 breedte: 195/55/15 bij een Fabia II; 195/50/15 voor de Fabia I)

sicob

Nieuw lid
Velgen zijn hetzelfde inderdaad, maar de bandenhoogte is ietsje anders, zoals @Cordoba zegt.

Op een Fabia II zit bijv. 185/65/15 banden waar bij een Fabia I 185/60/15 banden zitten (evenzo voor de 195 breedte: 195/55/15 bij een Fabia II; 195/50/15 voor de Fabia I)
Maar is dat echt een groot probleem? Er zit nog genoeg ruimte in de wielkast lijkt mij.

Cordoba

Forumguru
Geen probleem @sicob Alleen je km-teller is wat minder optimistisch (normaal geeft mijn F1 met 15" en 195/50 banden ongeveer 4% teveel aan). Ook de verandering in de overbrengingsverhouding is zo minimaal dat je dat eigenlijk niet merkt (alleen als je met te zware aanhangers/caravans steile hellingen gaat nemen, kun je dan wel eens net teveel vragen van de auto).

turboturbo

Forumguru
En 195/55/15 banden zijn stukken duurder dan de 195/50/15 banden. Hoe dat met de 185 variant zit, weet ik niet.

195/65/15 en 195/50/15 zijn gangbaarder maten.

Laatst bewerkt:

sicob

Nieuw lid
Ik ken het verschil. Wel eens meegemaakt met mijn vorige Volvo. Gewoon niet te hard rijden :)

Prijsverschillen tussen banden gezien. Maar voor 2e hands geen probleem voor mij in eerste instantie

Bovenaan Onderaan