PassLiber-t (abonnement voor tolweg) en thermische voorruit

deusjevo

Forumguru
Ik heb net m'n zender voor de PassLiber-t Franse tolwegen ontvangen http://www.telepeagepourtous.fr/fr

Nu staat in de gebruiksaanwijzing (in het frans natuurlijk...) van de zender die op de voorruit moet komen dat ik de zender "op de daarvoor bestemde plek" moet plakken van de thermische voorruit.
Dealer gebeld, deze stond te klapperen met z'n oren.
Iemand enig idee waar die "voorbestemde plek" op de voorruit zit?
Schijnt dat je daar bijv ook zonder problemen GPS ontvangers kan/moet monteren?

Edit: vind net een fotootje op het www maar daar zit die zender achter dat raster op de voorruit.
Lijkt mij juist een extra slechte plek ivm dat rasterwerk?
libert_particuliers_ckoi.gif

Captain Hook

Forumguru
Blijft lastig. Ten eerste, hoe werkt die zender/ontvanger voor de tolwegen? Radiografisch? Of anderszins? En op welke frequentieband? Want afhankelijk van de soort voorruit die je hebt zal er meer of minder signaal doorgelaten worden. Zit er een voorruit in met een opgedampte metaallaag? (vaak te herkennen aan een beetje blauwige gloed) Dan schermt dat meestal goed af (= slecht dus) tegen radiogolven. En ruiten met ingebouwde verwarming zijn ook berucht.
Hier is veel info te vinden:
http://www.kowoma.de/gps/Praktische_Hinweise.htm

De foto die je laat zien kon nog wel eens de juiste plek zijn! Want dat stippeltjespatroon is vaak gewoon een kleuring om de lijmrand en de bevestiging van de binnenspiegel niet zichtbaar te maken (puur cosmetisch dus). M.a.w. waarschijnlijk is op die plek GEEN metaalcoating en/of andere elektromagnetische barrière aanwezig.

deusjevo

Forumguru
Ben wat wijzer geworden, vond dit op de site van een concurrent:

Pour fonctionner correctement, votre télébadge doit impérativement être apposé sur le pare-brise à l’intérieur de votre véhicule, à proximité du rétroviseur. Vous ne devez pas le tenir à la main.
Si votre véhicule est équipé d’un pare-brise athermique à couches réfléchissantes, vous devez positionner votre télébadge dans la zone prévue par le constructeur de votre véhicule. Cette zone est généralement matérialisée par des pastilles noires au centre du pare-brise, près du rétroviseur. Si vous n’identifiez pas cette zone, consultez la notice de votre véhicule ou contactez-nous.

Volgens mij staat er dat die zone vaak gesitueerd is rond de achteruitkijkspiegel en dat er vaak allemaal zwarte stippen zitten. (excuus voorde jip/janneke vertaling)
Zou die foto dan toch de juiste plek zijn inderdaad!

hemi24

Forumguru
Erik (C-H) heeft het antwoord al gegeven, het gebied rond de binnenspiegel, is (in geval van thermischgecoat voorruit) over het algemeen niet voorzien van een 'storende' laag...

wanderer

Senior Member
de badge werkt ook nog terwijl hij in het dashboardkastje zit......
tip
via internet bestellen bij SAPRR, dit is de enige die afschrijft van je VISA card, de anderen eisen allemaal een franse bankrekening.....
bovendien hebben ze nu een aanbieding, waarbij de 10€ die je moet betalen voor verzending, teruggestort wordt cq niet ge-ind wordt tot eind dit jaar....als mijn frans me niet bedriegt.....
abonnement is 1,50€ per maand dat je er gebruik van maakt en mits je de factuur via internet wilt ontvangen.....ik vind dit ongelooflijk goedkoop
http://www.aprr.fr/fr/souscrire_telepeage_liber_t/commandez_badge
https://www.telepeagepourtous.fr/fr...prr_fr&ns_linkname=carte_reseau_aprr&ns_fee=0

deusjevo

Forumguru
de badge werkt ook nog terwijl hij in het dashboardkastje zit......

Niet als je hem bewaard in het zakje waarin hij opgestuurd wordt.
Da's een speciaal afgeschermd zakje.
Prijs in inderdaad heel goedkoop als je geregeld over de franse peage cruist.

Je vermijd die ellenlange rijen van mensen die pas voor de slagboom naar hun portemonnee gaan zoeken, dan kleingeld gaan zitten tellen, te weinig hebben en medepassagiers gaan ook kleingeld tellen, dan gezamelijk tot de conclusie komen dat ze zelfs bij elkaar niet genoeg kleingeld hebben, dan het kleingeld weer teruggeven aan diegene die het ingebracht heeft, dan weer eens de creditcard gaan zoeken etc. etc.

Hééél irritant....

Jewepe

Forumguru
Heb zo'n ding ook en het is een aanrader. Je betaalt inderdaad € 1,50 voor de maand(en) dat je 'm gebruikt en voor die € 1,50 koop je ongelooflijk veel gemak. De gevalletjes die Deusjevoo beschrijft zijn realiteit. Heb ook een keer een BMW X-5 meegemaakt met een fiets op z'n dak. Kon niet onder het poortje door. Moest 10 meter voor het poortje naar een ander poortje waar hij wel onderdoor kon. Chaos alom. Met zo'n badge neem je gewoon de meest linkse baan/banen (poortjes met rode "T") en je wachttijd is tot een minimum beperkt.

Belangrijk voor de caravan-rijders en de fietsen-op-dak-hebbers: je voertuig mag niet hoger dan 2 meter zijn! Sommige caravans zijn dat wel en dan kom je niet onder het poortje door (zie ook de BMW hierboven).

Ook nog een tip: in sommige parkeergarages (ook weer met een rode "T") werkt de badge ook. Naar binnen rijden ......... "bliep" en weer naar buiten .......... weer "bliep"en je hebt betaald. Ook hier niet in de rij bij de kassa!

wanderer

Senior Member
ben je hoger dan 2m dan neem je de meest linkse poort, en automatisch wordt gedetecteerd dat je een hoger tarief betaalt, vrachtauto's en caravans gaan daar ook door, kijk naar franse auto's met een hoge caravan erachter, het is zo'n gemak....

deusjevo

Forumguru
ben je hoger dan 2m dan neem je de meest linkse poort

Rechtse poort is meestal voor vrachtauto's, links zitten vaak de < 2 meter poortjes met hoogtebegrenzer.
Ding werkt ook gewoon met caravan erachter trouwens al wordt dit niet expliciet op de site vermeld.

turboturbo

Forumguru
Hm ik deel de frustratie van achter een rij aansluiten waar iedereen nog naar z'n portemonnee moet zoeken. Maar daarvoor heb ik een Credit Card. Je sluit aan bij het poortje met 'no cash / cards only' (waar je vaak ook met de 't' door moet of kan)

Was de eerste keer wel even spannend, of het zou werken, maar dat deed het gelukkig...

Even dippen (d'r in en d'r uit) en klaar is kees. En daarna haalt iedereen die achter een lange rij stond je weer in met 140 km/u. Ik rijd consequent niet harder dan 120 (nou ja, af en toe 130 als ik moet inhalen) en toch komt iedereen me telkens weer voorbij na zo'n tolpunt.... :bye:

Maar dit klinkt ook wel interessant. Je betaalt dus alleen die 1,50 in de maand(en) dat je er daadwerkelijk gebruik van maakt...?

deusjevo

Forumguru
Ik credit card al jaren, betaal de kleinste bedragen nog niet cash op de peage.
Soms zit er toch weer iemand voor je die 't niet helemaal begrijpt.
Kaartje kan er op 4 manieren in (er is maar 1 goede manier....) en vervolgens kan de credit card er ook weer op 4 manieren in (weer maar 1 goede manier....)
Die 1.50 is inderdaad per maand dat je gebruik maakt van de zender.
Stel je gaat 3 weken op vakantie in juli en 1 week skieën in februari dan betaal je dus totaal 3 euro toeslag dat jaar.
En dat doe je graag als je de rijen voor de tolpoorten :shocked: van Lyon in juli en van Albertville :shocked: in februari ziet.

TL@

Forumguru
Niet met een sleurhut.

Nu nog profiteren in Frankrijk, vanaf 1 januari komen de boetes wel in de bus, jammer genoeg.

@tuboturbo: Ik vermoed dat er nog de péage kost bij komt ook?

Wat ik me afvraag, is of het goedkoper is, of enkel makkelijker (niet hoeven stoppen)?

wanderer

Senior Member
@TL@
in Frankrijk mag je met aanhanger/caravan net zo hard rijden als solo......
@Kyomity
tuurlijk moet je de peagekosten betalen....maar wat een gemak voor 1,50€ per gebruikte maand.....
en in veel parkeergarages kun je zo naar binnen en weer naar buiten, allemaal met dezelfde badge....
HIER staat een heleboel info

TL@

Forumguru
Dat wist ik niet, ik dacht dat de caravan een Franse keuring gehad moest hebben om 130 te mogen (of is dit in Duitsland?)

turboturbo

Forumguru
OT: waarom als ik vragen mag? Je mag toch 130 in Frankrijk?
Bij 130 draait de motor tegen/rond de 4500 tpm; niet echt relaxed touren. Plus dat het verbruik significant omhoog gaat (zeker bij (flinke) wind)

Ik ben om, na het lezen van dit draadje. Ik vind het helemaal niet erg om abonnementsgeld te betalen voor een dienst, zolang je maar niet hoeft te betalen als je het niet gebruikt. Plus dat je het er vast wel uit haalt: alleen al aan plezier / luxe en minder lang wachten (is ook geld) We hebben het over 1,50 for crying out loud! :shocked:

Zo ben ik ook fervent gebruiker van sms / mobiel pakeren. Kost wel iets (per transactie of abonnement), maar je haalt het er bijna altijd weer uit omdat je toch vaker eerder weg gaat dan gepland (en dus minder geld betaalt) met parkeren. Krijg je gratis het gebruiksgemak en tijd erbij (niet in de kou/regen/wind naar een betaal paal heen en weer lopen, fu*k, paal is stuk, volgende zoeken)

Rallye

Forumguru
Bij 130 draait de motor tegen/rond de 4500 tpm; niet echt relaxed touren. Plus dat het verbruik significant omhoog gaat (zeker bij (flinke) wind)

Met caravan kan ik mij dat voorstellen.

Zo ben ik ook fervent gebruiker van sms / mobiel pakeren. Kost wel iets (per transactie of abonnement), maar je haalt het er bijna altijd weer uit omdat je toch vaker eerder weg gaat dan gepland (en dus minder geld betaalt) met parkeren. Krijg je gratis het gebruiksgemak en tijd erbij (niet in de kou/regen/wind naar een betaal paal heen en weer lopen, fu*k, paal is stuk, volgende zoeken)

Als je veel aan de straat parkeert dan heb je er wellicht iets aan. Mij spreekt het niet aan om aan straat te staan en ook nog extra te mogen betalen voor het genoegen om te betalen. Ik sta als ik met de auto in een stad ben meestal in een garage, ook iets duurder, maar dan heb je ook wat extar comfort. Betalen met de credit card, dus geen rij voor de betaalautomaat.

Ook op de péage bevalt de credit card mij prima.

Constant

Erelid
Die thermische voorruit zit niet standaard op je Octavia. Heb je 'm niet besteld, dan is de kans klein dat je 'm hebt. Een thermische voorruit is niet hetzelfde als een getinte voorruit, ookal houdt een getinte voorruit ook een deel van de warmte buiten. De voorrruit is te herkennen aan een blauwpaarse weerspiegeling, ik zie ze maar weinig in NL (af en toe op een Franse auto).

Mocht je 'm wel hebben, dan zit de gezochte plek inderdaad achter de spiegel.

Bovenaan Onderaan