Past een 17 inch Yeti velg op een Octavia Combi II?

Beste Forumleden, mijn naam is Nick, 32 jaar oud, vader van 1 (bijna 2) en ben sinds afgelopen dinsdag de eigenaar van een Octavia Combi II =) Althans ik krijg hem as donderdag en de dag erop ga ik op wintersport.

Wintersport betekent automatisch winterbanden, dus na een uitgebreide zoektocht stuitte ik op de volgende velgen op Mplaats >

aluminium velgen 17 inch met winterbanden.

Gekocht in 2012. 2 winter seizoenen nauwelijks mee gereden.

Banden 205/55 R17 Merk banden Bridgestone blizzak

Velgen merk Enzo 70 17 H ET 48

Deze 17 inch H zilveren velg heeft een breedte van 70 en een steek van 5x114,3. Daarnaast heeft deze prachtige velg een et van 48.

Komen onder een Skoda yeti vandaan.

Mooie velgen met band alleen een grotere steek dan voorgeschreven (5x112). Als ik op steekmaat sites kijk op kenteken zie ik dat de Yeti en Skoda in principe dezelfde voorgeschreven steekmaat hebben. De aanbieder heeft gemaild dat dit idd geen probleem is. Nu weet ik meer van motors (tweewielers) dan auto's en nu vraag ik me op dit mooie forum af of dit uberhaupt wel kan/verstandig is? Safety first namelijk.

Mvg,
Nick.

ps. ik heb gezocht of ik een vergelijkbaar topic kon vinden hier maar dat leverde geen resultaat op.

Havana

Forumguru
Ja gaat passen, zie www.steekmaat.nl . Maten zijn exact hetzelfde.

Enige punt is of je kettingen gaan passen.... Eventueel moet je speciale kettingen met dunne schakels aanschaffen... Ik ben op dit vlak geen expert!

Ik zou zelf altijd voor 16" gaan. Dat is beter op sneeuw, goedkoper in aanschaf, makkelijker kettingen monteren en de banden zijn ook ook nog eens een pak goedkoper.

Falcon

Donateur
Ik heb trouwens nog sneeuwkettingen die gezeten hebben op 17inch banden van een Prius Wagon geen idee of die passen.. zal straks even plaatje posten.

andrehj

Forumguru
@Nicky3d :
  1. Als ze onder een Yeti vandaan komen, dan is de steek niet 5x114.3, maar 5x112. Dit zou ik nog wel even willen verifiëren. Want wat klopt er nu niet?
  2. Deze banden zijn te groot voor een O2 of O3. De bandenmaat die daarop hoort (in 17") is 225/45R17 of 205/50R17.
  3. Breedte 70 slaat nergens op. Waarschijnlijk moet dit 7J zijn, oftewel 7". Deze breedte is sowieso te groot voor sneeuwkettingen, en daardoor dus niet geschikt voor de wintersport.
  4. Sneeuwkettingen kunnen onder een O2 combi maar op een paar maten wielen:
    1. 195/65R15 (op velg 6J (zeker) of 6.5J(weet ik niet zeker))
    2. 205/55R16 (op velg max 6.5J)
    3. 205/50R17 (op velg 6J, alleen via officiële VAG dealers te krijgen)
Conclusie: Ik zou deze set mooi laten liggen en even verder kijken.

Laatst bewerkt:
Ontzettend bedankt allemaal! Echt top zo'n forum voor nieuwe O2 rijders.

Ik heb een pb gekregen voor 15", nu nog aan het twijfelen tussen 15 of 16. Daar is namelijk een mooi topic over te vinden op dit forum.

Fijn weekend allemaal, ik laat jullie mijn keuze weten.

andrehj

Forumguru
Dus jij, @andrehj, zegt dat er op mijn 195/65-15 geen sneeuwkettingen kunnen (O2 FL)
Oeps. Die 195/55R15 uit mijn post moet uiteraard 195/65R15 zijn! Is al hersteld!
Op 195/65R15 passen uiteraard door de geringe breedte makkelijk sneeuwkettingen.
Het zou overigens wel kunnen dat deze maat niet op de topversies van een O2 past omdat die wellicht een te grote remschijf voor hebben. Maar ik verwacht dat dat alleen voor de 2.0 TSI geldt.

Ik heb vandaag 16" Skoda velgen plus Michelin Alpin A4's gescoord voor €300
Vind 16" wat mooier.

Bedankt voor alle tips & reacties.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 39

Havana

Forumguru
Zijn ook mijn wintervelgen (inmiddels). Typebenaming is VEGA. Ik vind 't zeer mooie velgen. 300 is een goede prijs ervan uitgaande dat de banden nog in redelijke staat zijn.

Laatst bewerkt:
Fijn om te horen Havana, de banden zijn zgan, die rubberen pieletjes aan de zijkant zitten er nog op! 8/9mm :)

andrehj

Forumguru
Fijn om te horen Havana, de banden zijn zgan, die rubberen pieletjes aan de zijkant zitten er nog op! 8/9mm :)
Dan heb je een hele goede koop. Nieuw kost deze set minimaal 800 euro (en dan moet je al goed zoeken om de velgen zo goedkoop te krijgen).
De staat van de velgen (niet bepaald schoon, wat is vuil en wat is een kras?) is wel wat minder, maar voor deze prijs kun je daar idd niet over mekkeren.

Bovenaan Onderaan