PDC storing

Mistraller

Senior Member
Na lang weggeweest, weer even posten hier...

Mijn PDC (octavia '06) doet raar. Alle sensoren (tenminste, in de stream zie ik streepjes op links en rechts) geven alarm alsof je op maximum zit. Volgende week naar de dealer. Wordt dat vervangen, of is het iets anders? Het is erger geworden, eerst was het alleen af en toe, en vooral bij warm weer. Nu altijd.

Klinkt dat als een bekend euvel?

Octavia_II

Actief lid

Mijn PDC (octavia '06) doet raar. Alle sensoren (tenminste, in de stream zie ik streepjes op links en rechts) geven alarm alsof je op maximum zit. Volgende week naar de dealer. Wordt dat vervangen, of is het iets anders? Het is erger geworden, eerst was het alleen af en toe, en vooral bij warm weer. Nu altijd.

Misschien een trekhaak achteraf gemonteerd?

Groet,

Charlie

Wijnand850

Forumguru

Ha Mistraller,

Die van mij doet dat ook. En inderdaad lijkt er een verband met een hogere buitentemperatuur. Zodra de temperatuur stijgt, slaat het hele systeem op hol. Ik heb echter ook het idee dat het erger wordt. Vandaag deed 'ie het ook in alle hevigheid en was het niet warm, maar wel weer heel vochtig. Wellicht dat dat ook een verband houdt.

Omdat ik een Zenec radio heb, kan ik niet zien welke sensor het gepiep veroorzaakt, maar ze zijn allemaal schoon. De trekhaak zou geen invloed mogen hebben, want dan zou de storing altijd voor moeten komen. Mijn auto (Octavia 2005) zit nog in de garantie en de garage heeft er al een keer naar gekeken, maar toen niets kunnen vinden. Begin september gaat 'ie weer terug voor wat kleine storingen en mogen ze ook weer naar de PDC kijken, want je wordt echt gek van het gepiep.

Hopelijk wordt de oorzaak gevonden! Laat je nog even weten wat je dealer er aan gedaan heeft?

Groet,
Wijnand.

Mistraller

Senior Member
Er is al door een schadehersteller naar gekeken (ik had nog een schade aan de achterzijde NADAT het probleem al bestond) maar die kon niets vinden.

De garage in eerste instantie ook niet, want gisterenochtend was het koud, en functioneerde alles naar behoren. Dat had ik al gezegd, maar ze hadden gehoopt dat de boordcomputer errors had gelogged. Ze konden helaas niets vinden.

Daarom vanmiddag (warm genoeg en dus pieieieieeieieieieieiep) weer terug. Wat blijkt:

Zonder trekhaakdop geen piep, met dop wel piepen. Ze konden niets afstellen, oplossen, maw, zoekt u het zelf maar uit. De boordcomputer gaf geen storing, enkel dat er een obstakel te zien was. Op mijn stream zijn zowel links als rechts alle streepjes in beeld, maar niet constant, het wisselt van links naar rechts zeg maar.

De auto is met trekhaak (en dop) afgeleverd, en ik heb er later een twinnyload steun op geplaatst. Dat heeft nagenoeg 2 jaar probleemloos gewerkt, PDC gaf geen enkele false positive.

Ik ga een andere garage informeren of ze het wel kunnen oplossen, en ook de leasemij informeren, dat er een storing in de PDC zit, die men niet kan oplossen. (Anders zit ik straks bij inleveren met het gedonder dat ik een probleem niet heb laten repareren)

Volgens de garage (Nieuwkoop) is PDC niet af te stellen. Wat ik bijzonder vreemd vind, want een bumper is vervormbaar, dus enig afstellen zou toch mogelijk moeten zijn? Wellicht vervorming door de temperatuur...?

@wijnand: Probeer eens zonder trekhaakdop?

Wijnand850

Forumguru
De storing bij mijn Octavia is identiek aan die van jou. Ook ik heb een twinnyloadbeugel gemonteerd. Ik blijf er bij dat 'ie dan altijd zou moeten piepen als dat de oorzaak is. 4 september kan ik terecht bij de garage en zie de bui al een beetje hangen. De temperaturen dalen weer en geheid dat ik dezelfde boodschap krijg (niets kunnen vinden), was de vorige keer namelijk ook zo. Als 'ie weer zo piept zal ik de trekhaakdop (zo'n twinnyload beschermkap) eens verwijderen. Kijken wat 'ie dan doet! Ik zal de uitkomst van mijn garagebezoek hier ook melden.

Groet,
Wijnand.

Psioneer

Actief lid
Mijn PDC heeft een tijdje fanatiek false positive gegeven en ik heb geen trekhaak en hij deed het ook als er achter de auto op geen 100m een obstakel te zien was. Geen storingen te vinden in de computer dus de dealer kon er niets mee.
Even later is het net zo spontaan weer verdwenen als het gekomen was.

Wijnand850

Forumguru
Geen storingen te vinden in de computer dus de dealer kon er niets mee.

Da's helaas bij veel garages wel het geval. Als de computer iets zegt, dan is dat de waarheid. Zelf nadenken en problemen analyseren kunnen veel monteurs niet meer. En dat vind ik behoorlijk triest. Hopelijk wordt er bij mijn storing wel een oorzaak gevonden.

Groet,
Wijnand.

Slome Sjakie

Nieuw lid
Hmm, dat van die trekhaakdop was mij reeds bekend.
2 Weken geleden een vaste trekhaak laten monteren door de dealer en meteen de dop er afgehaald (bij mij trouwens (nog) géén piep mét dop maar dat terzijde).
Heb vooraf goed dit forum doorgelezen en ben een post tegen gekomen waarin staat dat je eventueel de kijkhoek van de sensoren kan aanpassen.
Op deze wijze zien de middelste sensoren de trekhaak (en/of twinnyloadbeugel) dus niet meer en zou je van het probleem verlost moeten zijn.
Wellicht is dit voor iemand een bruikbare tip?

Suc6!

Psioneer

Actief lid
Da's helaas bij veel garages wel het geval. Als de computer iets zegt, dan is dat de waarheid. Zelf nadenken en problemen analyseren kunnen veel monteurs niet meer. En dat vind ik behoorlijk triest. Hopelijk wordt er bij mijn storing wel een oorzaak gevonden.

Groet,
Wijnand.

Ik begrijp jouw opstelling jegens garages. Zelf heb ik die neiging ook wel eens. Maar het zal ook voor de monteur best frustrerend zijn om geen oorzaak te vinden of zelfs het hele probleem niet te constateren.
Wellicht heb ik nog te veel vertrouwen in de mensheid of ben ik naïef maar over het algemeen kom ik daar nog steeds verder mee dan met het uiten van de frustratie.
Gisteren toevallig voor een kleine beurt geweest. Klein onbekend probleempje aangekaart maar niet gevonden door de monteur. Na een vriendelijk gesprek, waarin ik aangaf dat het begrijpelijk is dat een storing niet opgelost kan worden als die zich niet voordoet, heb ik wel de toezegging gekregen dat dit niet het einde van het verhaal is en dat ze verder zullen zoeken.

Mistraller

Senior Member
Hmm, dat van die trekhaakdop was mij reeds bekend.
2 Weken geleden een vaste trekhaak laten monteren door de dealer en meteen de dop er afgehaald (bij mij trouwens (nog) géén piep mét dop maar dat terzijde).
Heb vooraf goed dit forum doorgelezen en ben een post tegen gekomen waarin staat dat je eventueel de kijkhoek van de sensoren kan aanpassen.
Op deze wijze zien de middelste sensoren de trekhaak (en/of twinnyloadbeugel) dus niet meer en zou je van het probleem verlost moeten zijn.
Wellicht is dit voor iemand een bruikbare tip?

Suc6!

Volgens de dealer is er niets af te stellen op de sensoren. Ik heb melding gemaakt bij ING Carlease, die gaan het uitzoeken.

Wijnand850

Forumguru
Vrijdag heeft de dealer naarstig gezocht naar de oorzaak van het probleem. "Uiteraard" was het buiten niet al te warm, dus de storing deed zich niet voor :mad:. Wel hebben ze geprobeerd met fohn's de boel op te warmen, zonder resultaat. We hebben afgesproken dat ik langs kom als het systeem weer op hol slaat. Ik had gehoopt dat het gisteren zou gebeuren (het was immers weer even lekker warm), maar ondanks dat de auto de hele dag in de zon heeft gestaan en ik meerdere keren heb geprobeerd, deed het systeem het probleemloos. De oorzaak is dus ook hier nog niet gevonden...

Groet,
Wijnand.

Bovenaan Onderaan