pech momentje. Wat zouden jullie doen?

Ceel

Nieuw lid
Beste skodarijders!,

Mijn naam is Dennis en ik ben nieuw op dit forum. Ik wil me via deze weg even voorstellen. Ik heb sinds februari een skoda fabia uit 2001. Het betreft hier de fabia met de 1.4 mpi motor. Tot vorige week heb ik er met plezier in gereden. Totdat... ik hoorde dat me draagarmen vervangen moesten worden en gister de anwb voor me deur had omdat me koelvloeistof leeg was terwijl ik die vorige week heb bijgevuld. De anwb meneer dacht aan een lekke koppakking omdat hij geen lekkage kon zien. Echter was mijn olie goed en kwam er geen rook uit de uitlaat. Vandaag op de brug gezet en nou heb ik een lek gezien in de radiateur. Zou het hiermee opgelost zijn als ik dit repareer of kan het alsnog een lekker koppakking zijn? Ik heb ook geen last van een te hoge temperatuur. Het metertje staat mooi in het midden.

De kosten om een koppakking + nieuwe draagarmen zouden neerkomen op zo'n 800 euro. Inclusief een radiateur komt de prijs nog hoger uit. Is het de moeite waard om dit te repareren? Ik vind het namelijk wel een hele fijne auto ondanks zijn 196000 kilometers!

Alvast bedankt!

Ronnie

Forumguru
Koeler van de sloop halen, (in een Polo zit dezelfde dus er zijn er genoeg) Waarom de draagarmen vervangen? Doorgeroest of moeten alleen de rubbers vervangen worden?

Ceel

Nieuw lid
Ga ik proberen! En de draagarmen omdat er 1 verbogen is door een ongelukje met een stoeprand... had ook een klapband. En de rubbers waren zoiezo versleten dus het was goedkoper om ze te vervangen.

The bone collector

Senior Member
Welkom hier,

Als er een gat in de radiator is, is dat hoogstwaarschijnlijk de reden dat je koelvloeistof weggelopen is. De 1.4 mpi's zijn nogal gevoelig voor lekke koppakingen, misschien daarmee dat de man van de ANWB daar aan dacht.

Ceel

Nieuw lid
aha vandaar dat zou het kunnen zijn. Ik breng hem morgen naar de garage en daar kijken ze hem na dus dan hoor ik het wel. Hoop dat het alleen de radiateur is idd!

darkprojectx

Forumguru
bij een lekke koppakking zou hij teveel druk op bouwen en zou het er bij het koelreservoir uit komen, zou hij flink uit de uitlaat roken (wit) (hoeft trouwens niet altijd het geval te zijn), er zou "troep" in het koelvloeistof reservoir drijven. Ook is het mogelijk dat het blok aan de buitenkant nat is (natter dan zweten).
Indien al bovenstaande zaken niet aan de orde zijn dan vermoed ik dat inderdaad het lek van de radiateur het euvel is.
Persoonlijk zou ik er een nieuwe in zetten (vooral omdat je de kosten van de koppakking vervangen dan niet hebt).
Als je de draagarmen laat vervangen, laat dan gelijk de rubbers van de Seat cupra erin zetten, deze zijn namelijk veel steviger dan de standaard rubbers van de fabia. Maten zijn gelijk, enkel heeft de fabia "holle" rubbers en zijn die van de Seat cupra "massief". De dealer (magazijn mannen) moet dit zeker in zn computer hebben staan. Kosten misschien ietsje meer maar dan heb je over een half jaar geen krakende draagarmen, wat alle andere fabia's wel hebben.

Ceel

Nieuw lid
Helaas zijn de draagarmen al besteld en binnen. Die afspraak had ik al staan voor morgen. Dus de cupra rubbers gaan niet meer lukken. Jammer! in ieder geval bedankt!

Cordoba

Forumguru
Inderdaad jammer, dat je het niet wist van de rubbers. Ik heb vorig jaar mijn rubbers laten vervangen door die van de Seat Ibiza, en de meerkosten ten opzichte van de gewone Fabia-rubbers waren dacht ik 20 euro voor beide draagarmen.

Verder kun je heel veel zaken vinden op sloperijen voor je Fabia, en sommige onderdelen kun je ook van de Seat Ibiza/Cordoba of VW Polo 'lenen'. Sommige onderdelen zelfs van nog veel meer VAG-modellen. Zo heb ik mijn enkelvoudige interieurverlichting vervangen door een versie met leeslampjes (plug & play) uit een Seat Toledo, heb ik mijn stalen velgen vervangen door lichtmetaal dat oorspronkelijk onder een Audi A3 zat, en zoek ik nog een paar betere stoelen en die zouden wel eens uit een Seat Ibiza (6L) of Cordoba kunnen komen.

@Ceel: Ik zie dat je als locatie Z'meer hebt staan, als je daar ook de dealer bezoekt, wens ik je heel veel sterkte.

Bosi

Lid
Car Cool systems oa in Helmond (ze hebben meerdere vestigingen) bouwen radiatoren voor een aanzienlijke lagere prijs dan de orginele. Heb voor m'n kia rio 3 jaar geleden bij hun een radiator gekocht voor €140,- terwijl de orginele bijna €400,- kost.

Ceel

Nieuw lid
Vandaag te horen gekregen wat de schade precies is. Radiateur wordt vervangen, grote beurt, draagarmen worden vervangen en de dynamoriem wordt vervangen ( was blijkbaar ook toe aan vervanging, zag wel dat die erg was uitgedroogd). Jammer dat de vorige eigenaar mijn fabia niet goed heeft verzorgd! De olie was ook niet al te best meer. Maar goed de totale schade van dit alles is 585 euro! Valt dus aardig mee denk ik zo.. En het lijkt ze sterk dat de koppakking alsnog lek is. Als dat zo is dan denk ik dat ik hem niet meer laat maken. Maar nogmaals het leek ze raar als die lek was en zagen ook geen sporen/symptomen dat hij lek was. Als het goed is is de fabia morgen klaar en klaar voor de vakantie!

Allemaal bedankt voor de reacties!

The bone collector

Senior Member
Ik zou me ook geen zorgen maken over die koppaking. En 585 euro voor een multiriem, radiator, grote beurt en draagarmen, is echt niet te duur, lijkt me.

Kensel

Forumguru
Dat valt inderdaad erg mee voor deze werkzaamheden!
Gelukkig viel het toch nog 'mee' aan het eind van het liedje (al blijft het tenslotte veel geld).

In ieder geval is je Faab straks weer helemaal in orde onder de kap!

Ceel

Nieuw lid
Even een allerlaatste update. Sinds zaterdag heb ik hem weer terug. Hij verliest geen koelvloeistof meer en hij rijdt weer een stuk lekkerder! Heb er nu ongeveer 100 km mee gereden dus ik denk dat het wel een goed teken is. Iedereen bedankt voor de reacties!

Bovenaan Onderaan