Pech op Texel!

Giant

Forumguru
Geen geluk... Superb ruim een jaar oud met een halve ton op de klok, zonder problemen, wil ik net wegrijden, start de auto niet. Zodra ik wil starten hoor ik een snel klikkend geluid, ratelend. Het klinkt als een start relais bij een auto met te weinig accu spanning. De xenons branden echter wel vol. Ik ben net een weekje op Texel en daar zit geen officiële Skoda dealer. Ik ben in onderhoud bij een Skoda dealer, dan heb je toch recht op kosteloos afslepen naar de dichtstbijzijnde Skoda dealer? Er zit hier wel een service punt dat ook nieuwe Skoda's levert, maar dat is geen dealer. Weet iemand wat in deze situatie het beste is?

Overigens, toeval of niet, maar ik krijg ook een melding dat de richtingaanwijzer rechtsvoor kapot is.
 

Giant

Forumguru
De mobiliteitsservice bracht inderdaad uitkomst. ANWB wegenwacht kwam langs en constateerde een morsdode accu. Boosdoener is waarschijnlijk een gestoord alarm systeem dat na meting blijkt ongezond veel stroom aan de accu te onttrekken. Dus na vertrek morgen vanaf Texel snel een Skoda dealer aandoen om dit onder garantie (auto is 13 maanden oud) te laten verhelpen. Want als ik de auto op slot doe activeer ik automatisch het alarm en is de accu met een paar uur weer leeg:icon_smile_dead:. Ultrasoon gedeelte van het alarm kan je wel uitschakelen (knop op de B-stjl) maar de rest niet als ik de handleiding erop na sla. Correct? Herkent iemand dit euvel en zo ja, wat was de oplossing?
 

Ronnie

Forumguru
Even rekenen: Xenon is zo'n 35 watt per kant= 70 watt:12(V)= 6 Ampere, voor 't gemak met de rest van de verlichting 10 Ampere,
Startstroom van een startmotor bij een koude motor kan al gauw oplopen tot 150-200 Ampere, dan legt dus een (bijna) lege accu het loodje.......
 

Giant

Forumguru
De avond voor de accu geheel dood was, verkeerde die in terminale status. Toen brandden de xenons nog wel even en duurde het opwarmen van de voorgloei spiralen erg lang. De ochtend erop was de accu zo dood als een pier en brandde het rode knipper ledje in het portier zelfs niet meer. Het alarm blijft de accu leeg trekken en daardoor overleeft de accu een nacht net waarbij ik nog net kan starten. Uitschakelen van het ultrasoon deel van het alarm lijkt het optredende probleem niet te verminderen. Dan zal het vermoedelijk in de deur-/kofferklep-/motorkap contacten zitten of in de hellingshoek detectie. Hopen dat het niet meer gaat vriezen en snel naar een dealer deze week. Niemand geeft aan dit probleem te herkennen dus neem ik aan dat het niet een veel voorkomend euvel is. Als alles weer werkt zal ik dat hier melden, met de toegepaste oplossing erbij.

Nogmaals, er is niemand die weet hoe je de auto op slot kunt zetten zonder het alarm te activeren? Dan loopt de accu in elk geval niet meer leeg....:)
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb je het al geprobeerd

a) met de sleutel van buitenaf?

b) met de binnen-afsluittoets (weet niet waar die zit bij de Suberb, op de middenconsole denk ik)? Als je dat doet vanaf de passagiersstoel met de rechterdeur open, dan gaat die vanzelf op slot als je 'm na het uitstappen dichtgooit.
Indien ook dit laatste toch ook het alarm activeert, dan weet ik het ook niet meer...

c) Brainwave: zit het alarm op een eigen zekering? Dan kun je die er wellicht uittrekken?
 

Giant

Forumguru
@ Canon-eye, meteen maar even de optie met de binnen afsluitknop geprobeerd. Helaas. Als je de rechterdeur open hebt en je drukt die knop in (op het linkerportier is die gepositioneerd) werkt die knop niet. Niet actief, mogelijk uit veiligheidsoverwegingen.
En de optie mechanish afsluiten (kunststof afdekkapje die het slot afdekt eraf wippen, de sleutel erin en omdraaien) activeert ook het alarm, wat overeenkomt met de uitleg in de handleiding. Dank voor het meedenken anyway.
 

Ronnie

Forumguru
Zekring nummer 34 (box in dashboard, 3e rij van onderen, 3e van links) 5A eruit zou moeten werken....
 

Giant

Forumguru
Gisteravond liep ik in het donker langs de auto en viel me toevallig op dat alle vier de lampjes van de voetruimteverlichting brandden! Het was dus niet het alarm dat stroom trok, maar de voetruimteverlichting die vol bleef branden. Ook als je in de maxi dot in de MFC mode het vinkje uitvinkt bij foot dwell light blijven de lampjes gewoon branden. Vandaag mee naar de dealer geweest. En inderdaad kwam dit ook uit de foutmeldingen die men uitlas. Het kan om een los contact, een kapotte schakelaar of blootliggende bedrading gaan, of het is de centrale regelunit. Die laatste vervangt men niet graag, want nogal prijzig. Overigens is dit bij een ander Skoda model wel een veel voorkomende klacht begreep ik, maar op de Superb had de dealer het nog niet eerder meegemaakt. Enfin, zekering eruit kon niet want daar lopen meer zaken over (waaronder die centrale regelunit meen ik) en men neemt nu contact op met Pon om te vernemen of zij weten wat dit kan zijn en welke oplossing ervoor is. Daarna een vervolgafspraak maken. Voor nu even alle 4 de gloeilampjes eruit gehaald om te voorkomen dat de accu constant leegloopt. Wordt vervolgd.... Iemand hier ervaring mee misschien?
 

Giant

Forumguru
Inmiddels is er contact geweest met de importeur en ik moet me binnenkort bij de dealer melden. Het vermoeden is dat de centrale regelunit defect is. Dit gaat de dealer testen door de unit uit een andere Superb in mijn auto te zetten en andersom die uit mijn auto in de andere auto. Dan zal snel blijken of het aan die unit ligt en zo ja dan zal die vervangen worden. Binnenkort dus meer...
 
En verder nog iets gehoord ivm de regelunit?

Vandaag is deze bij mij vervangen en alles macheert terug perfect!
 

Giant

Forumguru
Ik mag me komende week dinsdag melden bij de dealer. Doordat de stroom eraf geweest is i.v.m. de morsdode accu was er een waslijst aan storingen in het systeem uit te lezen en was het daardoor niet duidelijk of het de regelunit is. Dus even wisselen van regelunit moet uitsluitsel geven. Dan moeten alle codes weer ingeprogrammeerd worden die bij de auto horen, dat gaat ook weer even tijd kosten. Pas daarna regelunit bestellen en weer terug. Die grap kost me zo behoorlijk wat tijd.
 
Bij mij heeft het nog geen week geduurd, maandag langs garage geweest en gisteren binnen gedaan om de regelunit te vervangen.:)
 

Giant

Forumguru
Regelunit deze week vervangen. Alles werkt weer. Moet alleen de sleutel van mijn vrouw weer opnieuw laten synchroniseren, de auto luistert niet meer naar de afstandsbediening van haar sleutel. Las in de handleiding dat je de afstandsbediening kan indrukken en binnen 1 minuut de auto mechanisch openen, waarop hij weer gesynchroniseerd zou moeten zijn. Jammer... Deed ik, opende de auto mechanisch en zag dat het rode knipperledje in het portier bleef knipperen en ja hoor, alarm.... Weet iemand of je dit zelf opnieuw kan inregelen of moet de dealer dat doen?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb wel eens gelezen dat het zou moeten kunnen door de ene sleutel in het contact te steken, en de andere in het contactslot, dan zou je een 2e sleutel moeten kunnen inleren. De exacte procedure ken ik niet, maar is misschien wel terug te vinden op het forum.
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb wel eens gelezen dat het zou moeten kunnen door de ene sleutel in het contact te steken, en de andere in het contactslot, dan zou je een 2e sleutel moeten kunnen inleren. De exacte procedure ken ik niet, maar is misschien wel terug te vinden op het forum.

Volgens mij is dat de procedure bij het coderen van een extra sleutel, maar dan wel met behulp van een computer.
Bij onze auto heb ik een derde sleutel welke gecodeerd moest worden, dat moet met alle sleutels aanwezig omdat er een geheel nieuwe code gegenereerd wordt, laat je een sleutel daarbij achterwege dan zal deze niet meer werken.
Als de sleutel van Giant opnieuw gecodeerd is zonder die van zijn vrouw erbij, dan werkt alleen zijn eigen sleutel nog.
Bovenstaande geldt voor de startonderbreker , wat de procedure is voor de AB (mijn 3e sleutel heeft geen AB) weet ik eigenlijk niet. Als de auto met de sleutel van Giants vrouw wel start is de startonderbreker niet opnieuw gecodeerd maar alleen de AB.
 

Giant

Forumguru
Dan is alleen de AB opnieuw gecodeerd denk ik, want de auto start wel met de sleutel van de vrouw.
 

Ron_2

Senior Member
Dan is alleen de AB opnieuw gecodeerd denk ik, want de auto start wel met de sleutel van de vrouw.
Het enige wat ik dan weet te bedenken heb je al geprobeerd.

Of is niet gewoon stomtoevallig de batterij van die AB leeg?
 

Giant

Forumguru
Vandaag de laatste stuiptrekkingen door de dealer laten wegwerken. De reserve sleutel (van de vrouw) is ingelezen en daar kunnen we de auto nu ook weer mee openen en sluiten. Nog even de positie van de stoel, de lendesteun en de buitenspiegels geheugenstanden aan de sleutel koppelen en we zijn er weer. Gek, elke keer als de auto aan het digitale infuus gelegen heeft is er wel weer iets net even anders dan daarvoor. Als ik de buitenspiegels wil laten inklappen moet ik het 'sluiten' knopje op de afstandsbediening nu bijvoorbeeld twee keer zo lang ingedrukt houden dan voorheen. Zou dat ook te programmeren zijn? De comfort knipperstand van de richtingaanwijzer is ook weer van 3 keer naar 4 keer knipperen terug geprogrammeerd, evenals de frequentie van koplamp sproeien, die wat terug geprogrammeerd is. En de noodrem verlichting, als je erg fors de ho-ijzers in moet dan knipperen de alarmlichten achter mee. Nu maar hopen op voorlopig pechvrije kilometers:cool:.
 
Bovenaan Onderaan