Pech, slecht onderhoud of afgeragde wagen?

Wilko

Senior Member
Na enkele weken geleden de getande riem te zien sneuvelen, krijg ik nu snel erger wordende problemen met de synchronisatie van de 2e en 3e versnelling en blijkt de auto bij accelereren soms even gas in te houden.

Dat er iets stuk gaat onder garantie is natuurlijk vervelend, maar buiten de trammelant van elke keer je auto een tijd kwijt te zijn, toch nog te overzien. Aan de andere kant begin ik nu zo langzamerhand wel te balen van de verscheidenheid aan problemen die ik bij deze auto (die we ongeveer 6 weken in ons bezit hebben) al mee gemaakt heb.

Ik was al flink verbaasd over de getande riem die stuk ging, maar na mijn bezoek aan mijn lokale dealer eergisteren (en de opmerkingen die deze maakte) bekruipt me toch het gevoel dat er of door de eerste eigenaar flink lomp met de auto omgegaan is en/of dat het onderhoud bij de merkdealer in het westen des lands niet echt geweldig is uitgevoerd. Ik kan natuurlijk ook gewoon pech hebben met een 2e hands auto, maar dat er al zoveel stuk gaat bij slechts 110K km vind ik wel frappant.

Ik heb overigens niks dan lof voor de dealer waar ik de auto heb gekocht en waar hij vooralsnog onder de garantie valt. Het is alleen wel vervelend dat die hier zover vandaan is, en de auto dus elke keer naar Rouveen moet voor deze dure en arbeidsintensieve reparaties.
 

Bakkertje

Forumguru
Allereerst balen zeg dat je zoveel ellende hebt met je nieuwe auto. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Is het niet zo dat de garantie op onderhoud en reparaties landelijk geregeld zijn, oftewel, kun je niet gewoon naar je lokale dealer?

Waar het aan ligt zal wel moeilijk te bepalen zijn. De onderhoudshistorie en reparaties zeggen wel wat over hoe er met de auto omgegaan is natuurlijk..
 

Karstieman

Forumguru
Balen inderdaad !

Allereerst balen zeg dat je zoveel ellende hebt met je nieuwe auto. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Is het niet zo dat de garantie op onderhoud en reparaties landelijk geregeld zijn, oftewel, kun je niet gewoon naar je lokale dealer?

Garantie is in zoverre landelijk als de dealer waar je je Skoda gekocht hebt dat toelaat.
Aangezien het Skodabedrijf waar ik mijn Skoda gekocht heb +200km van mij af ligt, heb ik dit ook besproken.
Kleine reparaties zijn geen probleem, maar grote (dure) reparaties willen ze toch zelf doen ivm kostenbesparing.
 

Wilko

Senior Member
@Bakkertje: Het is precies zoals Karstieman al zegt, een kwestie van afstand en kosten. Ik heb met de verkopende skodadealer in Rouveen afgesproken dat ik kleine reparaties die onder garantie vallen bij mijn lokale skodadealer in Nuenen kan laten doen. Een overleden getande riem en problemen met de versnellingsbak zijn echter dingen die redelijk wat uren vergen zodat de verkopende dealer wel garantie biedt maar die uren werk natuurlijk liever door zijn eigen personeel wil laten doen. Daar heb ik begrip voor. Blijft het natuurlijk wel balen dat het elke keer als het raak is met een reparatie het ook zo'n eind rijden is.
 

Bakkertje

Forumguru
Ja dat is inderdaad wel te begrijpen ja, maar wel balen voor degene die de auto gekocht heeft. Overigens vraag ik me af of er ook echt iets bespaard wordt als je ziet wat er moet gebeuren om de auto op de reparatieplek te krijgen (200 km op en neer met een oprijwagen kot je ook al gauw een dag..)
Nou ja, zolang het maar netjes opgelost wordt, daar gaat het tenslotte om en dat je vooral na de reparatie maar lang mag genieten van de auto!
 

Ron_2

Senior Member
In eerste instantie zou ik zeggen dat je pech hebt gehad met de riem. Ik denk niet dat raggen met een auto je riem 70.000 km voortijdig laat sneuvelen.
Maar is de levensduur van een riem niet zoveel kilometer of zoveel jaar? (afhankelijk van wat eerder komt) Misschien had de riem gezien de leeftijd van de auto al vervangen moeten worden? Dan is het weer slecht onderhoud.
Het synchroniseren van de 2e en 3e versnelling kan door raggen komen, maar het hoeft niet, sommige bakken zijn er gevoelig op, misschien heeft de 4x4 (die heb jij toch?) er sneller last van? Het is een wat gecompliceerder bak dan een 2 wiel aangedreven.
Ik kocht ooit een Subaru 4x4 met 95.000km. die er bij bepaalde temperaturen ook iets last van had, volgens de dealer was er niets aan de hand, stom genoeg heb ik het erbij gelaten, maar vanaf een 125.000 kilometer kon ik de derde versnelling vrijwel niet meer gebruiken en de tweede met enige moeite.
Laat je dus niet afschepen.

Een andere gedachte die bij me opkomt, heb je de auto gekocht met een bewezen kilometerhistorie (nationale autopas of schema dealer?)
 

Wilko

Senior Member
@Ron_2 Het is inderdaad een 4x4 en hij heeft inderdaad een NAP. DIe riem had bij 90K km nagekeken moeten worden, en bij 180K km vervangen moeten worden. Die reparatie van de synchronisatie van de versnellingen valt gelukkig onder de garantie, en tot nu toe kan ik alleen maar stellen dat Skoda Korterink in Rouveen heel netjes om gaat met de garantie. Die versnellingsbak gaat dus open en de synchronisatieschijven/ringen worden onder garantie vervangen.
 

Bakkertje

Forumguru
Da's zeker netjes van de dealer!
Nu maar hopen dat je dan ook uit de problemen blijft!
Als de boel los ligt is het misschien een idee om ook meteen je koppeling te vervangen? (hoewel dat voor een 4x4 misschien ook wel extra kostbaar kan zijn) en qua km-ers hoeft het niet. Maar als de defecten door misbruik komen, dan zal de koppeling ook wel flink geleden hebben (ik denk maar hardop)
 

Wilko

Senior Member
@bakkertje: Ik liep al met hetzelfde idee rond. Ik ga echter eerst vragen hoe erg de koppeling er aan toe is die er in zit...
 

The bone collector

Senior Member
Ik geloof ook niet dat een riem 70k km eerder kapot gaat door een auto af te raggen, ik denk dat het er een beetje los van staat. Maar dat er nu al problemen zijn met de synchronisatie, dat lijkt me toch wel heel sterk. Het kan bijvoorbeeld wel dat de wagen niet helemaal goed ontkoppelde en dat de synchronisatie het daardoor extra te verduren heeft gekregen, of de vorige eigenaar was iemand die heel weinig zorg droeg voor zijn auto. Maar dat zou je dan ook wel merken aan het interieur en de buitenkant lijkt me. En na 110k km toch ook wel al aan het rijgedrag van de auto.

je hebt natuurlijk wel veel geluk dat dit allemaal onder garantie vervangen wordt, stel je voor dat je die wagen particulier koopt, dat zou wel een ander verhaal zijn. Ik zou het zeker nog wat afwachten, de duurste zaken zijn nu toch vervangen :)
 

Cordoba

Forumguru
Bij een 4x4 moet je ook op andere zaken letten, zoals het gelijk opslijten van de banden. Als er teveel verschil ontstaat tussen voorbanden en achterbanden qua profieldiepte (dus ook qua wielomtrek) moet de haldexkoppeling hier constant op corrigeren. Gevolg is dan vroegtijdig overlijden van de Haldex-koppeling.

Bij een 4x4 moet je regelmatig vóór- en achterbanden verwisselen, zodat ze gelijkmatig slijten en je dit probleem voorkomt.
 

Wilko

Senior Member
@Cordoba: Ik heb inmiddels vier verschillende O1 en O2 4X4's gereden, en dat van die slijtageverschillen en potentiële haldexproblemen was me inderdaad bekend.

Inmiddels is het rijtje problemen langer geworden, na de getande riem-ellende en de synchronisatieproblemen: De cruise control is helemaal uitgevallen, er zaten barsten in het plastik van het instrumentenpaneel, en is soms een kleine hapering bij het accelereren en ook viel vandaag de rechterbuitenspiegel uit de behuizing... :(

De cruise controlhendel is onder garantie vervangen door een nieuwer model, de versnellingsbakproblemen zijn opgelost (en heb meteen de koppeling en drukgroep laten vervangen: tegen materiaalkosten) en het plastik van het instrumentenpaneel is vervangen onder garantie. Helaas hebben ze niks aan het zo nu en dan haperen van de motor bij acceleratie gedaan behalve het advies: gooi er altijd 98 i.p.v. 95 in. De spiegel heb ik zelf terug in de behuizing gedrukt, waar hij nog steeds lijkt te blijven zitten en ook bestuurbaar blijft. Alleen heb ik nu wel twee metalen clips over die ik niet helemaal thuis kan brengen in de spiegelhuishouding.

Ik begin wel een beetje het gevoel te krijgen een maandagochtendmodel te hebben aangeschaft.
 

Cordoba

Forumguru
@Guitar_billy: de link die je hebt heeft maar 1 bladzijde, maar wel een linkje naar de volgende PDF: http://www.superb-forum.de/forum/download/Aussenspiegel%20Spiegelglaeser%20ersetzen%20und%20Leuchtmittel%20in%20den%20Bordingspots%20austauschen.pdf

@Wilko: ik heb niet het idee, dat je een maandagmorgen auto hebt (de problemen komen gewoon veel te weinig voor, om een fabrieksfout te zijn), ik geloof eerder dat er óf ondeskundig aan gesleuteld is bij een vorige eigenaar, of gewoon erg lomp met de auto is omgegaan. Na wat ik van jou op het forum heb gezien, en over de verkopende garage heb gelezen, vermoed ik dat dit bij een vorige eigenaar is gebeurd, maar dat is natuurlijk alleen een vermoeden.
 

Wilko

Senior Member
@Guitar_Billy: Heel erg bedankt. Daar horen die dingen dus te zitten! :-) @Cordoba: Inderdaad allemaal wel erg veel pech... Maar goed, ik hoop dat (op het schokken bij de accelleratie na) de ergste problemen nu onder garantie zijn opgelost.
 

skodaboy

Forumguru
Bij een 4x4 moet je ook op andere zaken letten, zoals het gelijk opslijten van de banden. Als er teveel verschil ontstaat tussen voorbanden en achterbanden qua profieldiepte (dus ook qua wielomtrek) moet de haldexkoppeling hier constant op corrigeren. Gevolg is dan vroegtijdig overlijden van de Haldex-koppeling.

Bij een 4x4 moet je regelmatig vóór- en achterbanden verwisselen, zodat ze gelijkmatig slijten en je dit probleem voorkomt.

ik rij ook met een 02 4x4,heb nu 95.000km op de teller staan,heb nog nooit de voor en achterbanden verwisseld...
ik heb 17" (225/45/17) banden opliggen,de voorbanden waren versleten bij een 50.000km en achterbanden zijn vervangen op 80.000km.
ik heb tot heden nog nooit problemen gehad met de haldexkoppeling,de auto rijdt nog steeds zoals op de eerste dag.
ik heb de 02 destijds nieuw gekocht,en ik ben ook de enige die ermee rijdt ...:xyxthumbs:
 

Cordoba

Forumguru
@skodaboy: jouw achterbanden zijn relatief kort na de voorbanden gewisseld, misschien heeft de garage ze een keer voor je gewisseld zonder dat je het weet. Normaal gaan achterbanden 2 of 3 keer langer mee dan voorbanden, en dan krijg je dus wel grote slijtage verschillen. Overigens ontstaat het probleem met de haldexkoppeling niet een weekje, maar ontstaat het als de ene as ten opzichte van de andere as tienduizenden km's lang verschil in snelheid (= verschil in wielomtrek) vertoont, dat door de haldex gecompenseerd moet worden. Typische waardes waarbij het haldexprobleem optreedt: verschil in profiel diepte tussen voor- en achteras groter dan 2 a 3 mm en en 40.000 tot 60.000 km zo mee rijden. Overigens is het haldex probleem niet een zekerheid die krijgt, maar wel een grote kans. Vergelijk het met het rijden over een plank met een spijker erin (je krijgt dan niet altijd een lekke band) of een steen op je voorruit (je ruit gaat niet altijd kapot, je kunt geluk hebben).
 
Bovenaan Onderaan