Piekspanning en kapotte lampen voorkomen?

Hans1798

Senior Member
Goedemorgen,

In mijn vorige auto's (Volvo S60, V70 en Skoda Octavia) had ik best vaak kapotte lampjes. In een garage vertelde een monteur mij dat dit vaak te maken heeft met piekspanning die optreedt als de auto bijvoorbeeld gestart wordt. Op zijn advies heb ik de bijgevoegde overspanningsbeveiliging gekocht bij Conrad. Kost iets van 12,- euro of zo. Sindsdien heb ik eigenlijk nooit meer kapotte lampjes. Het lijkt dus te werken. Hebben jullie hier ook ervaring mee? 20161211_103430.jpg 20161211_103446.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik snap de nadrukkelijke verwijzing naar vrachtauto's niet zo, vooral niet in combinatie met de 12 volt aanduiding, aangezien vrachtwagens - de zwaardere althans - toch altijd een 24V systeem hebben.

Kortom, het wekt bij mij nog niet heel veel vertrouwen.
Net zoiets als die apparaatjes die je alleen maar om de waterleiding heen hoeft te klemmen om het water IN de leiding te ontkalken. Riekt toch een beetje naar een vorm van kwakzalverij...
 

oco1979

Forumguru
vooral dat het over de batterij sta en niet tussen de kring.
Vrachtwagen,zal slechte vertaling zijn :pieker:
 

Hans1798

Senior Member
Van de vrachtwagen is inderdaad een slechte vertaling. Voor 24V moeten er twee van die dingen in serie worden geschakeld. Zie de foto. 20161211_131758.jpg
 

Fabia 123

Forumguru
Is het niet goedkoper om periodiek de lampen te vervangen?

Dimlichten om de twee jaar en remlichten, achterlichten en stadslichten om de vier jaar. Bovenstaande hangt af van het gebruik. Bij mij gingen lampen altijd kapot bij slecht weer. Nu ik al een aantal jaren periodiek vervang heb ik geen kapotte lampen meer gehad.

Vervangen van de dagrijverlichting weet ik nog niet. Heeft iemand daar ervaring mee?
Andere lampen vervang ik niet periodiek.
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het niet richtinggevoelig is (dus geen zenerdiode) en het over de accu heen aangesloten wordt, krijg ik het idee dat er alleen een ouderwetse Elco (condensator) in zit, alleen wat is de capaciteit van een Elco in verhouding met de capaciteit van de accu?

Wat het stukgaan van lampjes door piekspanning (rimpels op de geleverde dynamospanning) dat is een juiste conclusie. Bij bijvoorbeeld Opels van rond 1995 zag je destijds extreem veel kapotte lampjes door zo'n slecht geregelde spanning. Eigenlijk is dat alleen te meten met een oscilloscoop, maar destijds reed een heel groot deel van de Opels uit die productieperiode met één of meer kapotte lampjes rond. Die gingen zo vaak kapot dat ik van meerdere mensen weet die bijvoorbeeld achterlampjes in verpakkingen van 10 stuks kochten.

Overigens door betere lampjes komt het verschijnsel ook steeds minder voor. Ik geloof dat ik bij mijn Faab 2x een dimlicht heb gewisseld (links en rechts ieder één), en een knipperlichtje en een remlicht, dat alles in zo'n 80.000 km en 6 jaar. (lampjes die door lompigheid gekraakt zijn, tijdens werkzaamheden tel ik niet mee)
 

turboturbo

Forumguru
De stukke lampjes die ik tot nog toe uit mijn Skoda's haalde, waren op een Osram Nightbreaker Plus H7 lampje na (die gaan nl. ook maar kort mee vergeleken met gewone H7 pitjes) nagenoeg allemaal zwart geblakerd en bij 2 knipperlichten was de oranje coating afgebladderd. Kortom, al deze lampjes hadden een beste levensduur bereikt vooraleer ze stuk gingen...
 

Canon-Eye

Forumguru
nagenoeg allemaal zwart geblakerd
Zo'n "beste levensduur" betekent wel dat je dan toch geruime tijd met verminderde lichtopbrengst hebt gereden, waarschijnlijk zonder het te merken omdat de afname zo geleidelijk gaat.
Ik bekijk zo af en toe hoe de bolletjes eruit zien en als ze dan zwart beginnen te worden, gaan ze er (twee aan twee) gewoon uit - ook al doen ze het nog.
 

Hans1798

Senior Member
Gisteren ff bij de action gekeken. Osram h7 lampje voor 2.79 euro. Philips ietsje duurder. Niet duur!
 

turboturbo

Forumguru
klopt @Canon-Eye . Ik schrok daar zelf toen ook wel van. Heb toen ook wel eens beide armaturen achter bekeken en alles wat een beetje geblakerd was, verruilt met de lampjes uit het reserve bakje.


Als reserve kan je ze immers in nood nog wel voor een ritje gebruiken (daarna koop ik dan toch nieuwe)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan