Piepende ramen

Freakin

Actief lid
Hi,

Het raam aan de bestuurderszijde piept aardig hard bij openen en sluiten. Klinkt best 'antiek' op een parkeerterrein vol met booschappenmensjes.

Iemand een tip tegen het gepiep?

Thanks!

Monteurtje

Forumguru
Wat Ronnie zegt kan helpen. Maar mijn ervaring is dat het mechaniek zelf piept. Daarvoor moet je de deurpaneel even eraf halen en dan zitten er 2 rubberen doppen, die moet je eruit halen en dan kun je het mechaniek zelf smeren. De kabel. Dat is vaak de oplossing.

Freakin

Actief lid
Ik kets m'n eigen topic weer even omhoog omdat ik nog steeds met het probleem zit.

De auto is inmiddels al in onderhoud geweest bij de dealer en daar heb ik het probleem van het piepende raam (bij openen en sluiten) aangekaart.

De dealer heeft de rubbers ingespoten met spray, maar het probleem is er niet minder om geworden. Volgens hun moet voor het fixen van dit probleem de hele deur uit elkaar om het mechanisme te bekijken en waarschijnlijk te vervangen. Maar, omdat de prijs daarvan niet opweegt tegen wat gepiep, hebben we (de dealer en ik) daar van af gezien.

Nu weer een tijdje verder piept m'n raam nogsteeds. Sterker nog: alle 4.

Je kunt me veel vertellen, maar alle 4 de raam mechanismen die minder goed functioneren lijkt me sterk.

Kunnen de raam rubbers niet gewoon uitgedroogd zijn? Zijn die dingen vervangbaar (door jezelf of de dealer)? Duur?

Alle tips zijn welkom :)

skodaboy

Forumguru
ik heb dit ook gehad bij het bestuurdersraam van de 02,bij het openen of sluiten klonkt het idd 'antiek'..
toen de 02 voor zijn beurt ging,heb ik dit gemeld bij de dealer.
bij hebben ze toen het deurpaneel eraf gehaald om de ruitenmecaniek te kunnen 'smeren'...
toen ik bij de dealer vertrok piepte het raam al minder,maar het was toen nog niet geheel weg..paar dagen later was het 'gepiep' plots wel verdwenen en toen nu toe geen gepiep meer...:crazy:

op de ruitenheffer ziten 4 rolletjes in plastik die loppen droog.
gewoon ruit naar beneden doen en met wd40 rolletje smeren zeker de onderste wd40 zal waarschijnlijk uit de deur lopen maar dat geeft niet gewoon overvloedig smeren en dan ruit 10x naar boven en beneden doen dat wd40 overal geraakt en lawaai gaat weg.

D

Deleted member 6398

Bij mij doen alle ramen dit behalve de bestuurdersruit.
Errug irritant, het is het ergste als het buiten warm is.
Nu heb ik van de week al geprobeerd om de binnenbekleding los te halen zodat ik erbij kan.
Info hoe dit moest hier van het forum gehaald, maar als ik alles los heb gehaald dan zit het paneel inderdaad los, maar er even afpakken zonder al te veel geweld te gebruiken lukt niet.
Wel overvloedig met WD40 gesmeerd, maar tot nu toe niet het gewenste resultaat,
Daarom wil ik graag de bekleding los halen om het even grondig te smeren. Iemand suggesties?

AMBIO2

Actief lid
http://www.skodaforum.nl/board/f30/deurpanelen-octavia-2-losmaken-16751.html

Neem aan dat je dit zelf ook al wel hebt gevonden maar toch.
Ik heb er wel wat aan gehad.
Alleen het laatste puntje had ik over heen gelezen nl. het lostrekken van de bekleding.

Heb zelf van de week ook de bekleding van de bestuurdersdeur afgehad i.v.m. vervangen buitenspiegel.
Dacht dat ik alles los had maar kon ook de bekleding niet zomaar even afnemen.
Bleek dat het paneel links en rechts nog op drie punten vastgeklikt zit.
Deze eerst naar voren toe los klikken en dan paneel naar boven toe afnemen.
Weet niet welk type je hebt maar dit gaat over FL uitvoering.
Denk wel om evt. bedrading die nog aan het paneel zit!

D

Deleted member 6398

Gaat bij mij om een november 2007 combi, dus een O2 pre facelift volgens mij, dus inderdaad dezelfde al waar je het linkje van bijgevoegd had.
Maar in ieder geval bedankt, ga weer verder prutsen :laugh:

Sparkie

Forumguru
Om dit topic nog een keer omhoog te schoppen; ook ik heb sinds kort last van piepende ramen (vooral bij het sluiten). De ramen sluiten met een hoop gekraak en gepiep. Zelf denk ik dat het komt vanwege de stoffige omgeving op de vakantielocatie.

Tijdens de volgende onderhoudsbeurt zal ik het aankaarten bij de dealer.

ik heb er soms ook last van. en ik denk dat het het rubber is wat het raam waterdicht maakt en durf hier dus niks op te smeren
zodat je gelijk heel het raam onder het vet zet.
waar kun je die rubbertjes mee behandelen??

Cordoba

Forumguru
Er is geen rubber dat je raam waterdicht maakt, daarom heb je ook een afgekitte plaat in de deur zitten, en water-afvoergaatjes aan de onderkant van de deur. De strip die je bedoelt moet het meeste water buiten houden, maar zeker in de hoekjes komt er nog wel wat water in de deur, wat er aan de onderkant weer uitloopt. (ik ga er vanuit dat de O2 een vergelijkbaar systeem heeft als bijv. de Fabia, alleen beter gekit, daarom minder last van lekkende deuren)

@ cordoba die 2 strips waar je raam tussen schuift zijn toch van een rubbersoort 1 daarvan is harig zeg maar .

Sent from my HTC One using Tapatalk

Cordoba

Forumguru
Yep, die houden het meeste water buiten, maar die constructie is niet waterdicht. Moet je eens met een plantengieter ofzo water tegen je raam aan gieten, je schrikt je rot hoeveel daarvan het portier in gaat.

Overigens kun je die volgens mij ook los bestellen voor een redelijk bedrag (voor de Fabia 1 is dat iets van 8 euro per strip).

Kiswum

Forumguru
Als het raam kraakt (bij vooral warm weer), dan kan dit aan het raammechanisme zitten. Ik heb die van ons onder garantie laten vervangen en we zijn van het gekraak af (al kan ik dit pas met zekerheid pas zeggen als het 20graden of meer is :D

Bovenaan Onderaan