Piepende remmen

Hallo,

Heb mijn Fabia 2 nu 2 maanden tot volle tevredenheid ! Er viel mij echter iets op .. als ik de motor uit heb staan en ik druk dan het rempedaal in dan hoor ik hard piepen.. dit heb ik niet als ik rij en ik moet remmen (of stilsta en de motor stationair draait).

Wat kan dit zijn? Is dit iets ergs, of is dit normaal aangezien er misschien geen druk is als de motor uit staat?

Groet Ricardo

Gieliovd

Forumguru
Dat heb ik nog nooit gehoord en ik kan het ook niet verklaren.

Kijk, als je zei dat je aan je handrem trok en je dan piepen hoorde bij stilstand snap ik hem. Maar dit..

Is het binnen? Bij de wielen? In de motorruimte?

Ronnie

Forumguru
Het zal de rembekrachtiger zijn wat je hoort, tijdens de periode dat de motor loopr wordt aan het inlaatspruitstuk onderdruk (vacuum) onttrokken door de rembekrachtiger, dit is een grote ronde trommel onder de motorkap ter hoogte van het rempedaal. Deze trommel is binnenin verdeeld in 2 helften die gescheiden zijn door een membraam. Aan de pedaalkant van dit membraam heerst de normale atmosferische druk, aan de vacuumkant heerst dus onderdruk. Duw je nu het rempedaal in (atmosfeerkant) dan zal de onderdruk je pedaalkracht (ongeveer) 2 keer versterken.
Het geluid wat je hoort is dus redelijk normaal,(hoewel ik het nog nooit heb horen piepen), het is het ontsnappende vacuum.
Wanneer je bij stilstaande motor een paar keer op de rem trapt zul je voelen dat het vacuum verdwijnt, en het pedaal zeer zwaar intrapt.
N.B.: Bij Diesels wordt het vacuum opgewekt middels een vacuumpomp, een diesel ontwikkeld immers door de inspuiting geen vacuum. (Turbo's zelfs overdruk!)

Kirsten

Senior Member
Ok, mooi verhaal, maar ik snap er niets van...zo technisch ben ik nu ook weer niet. Kan je dit ook in jip en janneke taal uitleggen?

Hoi Ronnie, dank voor je antwoord, ik begrijp het wel hoor ;) Sorry Kirsten hihi

Heb net nog even geluisterd, de remmen hoor ik zowieso heel licht (het is geen hard piepen, maar heeeeeel licht op de achtergrond, wanneer ik afrem) en dan hoor ik het vooral als ik de rem los laat.. volgens mij kan het dus gewoon geen kwaad denk ik, de auto remt voor de rest uitstekend, en het lijkt me niet dat na 24000 km de remschijven al versleten zijn ?!

Gieliovd

Forumguru
Een piepende rembekrachtiger... dat is toch niet de bedoeling Ronnie?

En sowieso piepende remmen na 24k ook niet.

Zie mijn eerdere vraag: wees wat duidelijker. We zijn een vraagbaak, geen raadbaak ;)

hemi24

Forumguru
Even terug naar het begin van het verhaal: er gaat iets piepen als je de rempedaal indrukt als de motor uit staat (en de auto stilstaat, mag ik aannemen?).

Het geluid zoals Ronnie dat omschrijft, lijkt meer op een soort zuchtend geluid, daar kan ik geen piepen van maken.
Wellicht een asje/busje van de scharnierende delen van het pedaal?

Ronnie

Forumguru
Een piepende rembekrachtiger... dat is toch niet de bedoeling Ronnie?
Ik schreef ook al dat ik het nog nooit heb horen piepen, kan natuurlijk ook de pedaalveer zijn...... maar wanneer het stil is in de auto en je trapt op de rem hoor je de bekrachtiger ook een beetje "zuchten", het ontsnappende vacuum dus. Ik kan het niet anders verklaren, of het zou het standaard VAG piepje van de achterwiel trommelremmen moeten zijn welk veroorzaakt wordt door het terugtrekken van de remvoering-veer.
Ik weet echter niet of @cacofant trommels of schijven achter heeft.....

Edit: Hemi was me weer net voor.....

hemi24

Forumguru
Sorry dat ik je voor was Ronnie. ;)

De vrouw rijdt een Peug 206 dus de link naar piepende pedaalasjes/busjes/veren was bij mij snel gelegd...

VAG-piepje bij loslaten is inderdaad ook een optie, maar cacofant heeft het bij piepen bij het intrappen.

Even wachten op cacofant meer duidelijkheid kan scheppen in de omschrijving.

Toevallig geen heupprotese?!?

@hemi24.. je bent echt niet grappig met je opmerking van die heupprotese hoor, maar dat ter zijde.

Ik heb net nog eens geluistert, als de auto uit is en ik trap het rempedaal in hoor ik echt piepen, en na drie keer trappen gaat het loodzwaar. Als ik rijdend de rem in trap hoor ik inderdaad geen piepen bij intrappen, maar inderdaad een soort "zucht" bij loslaten van de rem..

@Ronnie: ik heb achter inderdaad ook gewoon trommelremmen (1,4 16V 86 pk).

Het lijkt dus wel normaal te zijn.

Gieliovd

Forumguru
Ach, niet iedereen kan zo'n grapje waarderen. Een stukje Hollandse nuchterheid en zelfspot en iemand met een prothese kan het ook wel waarderen. Doet er verder niet toe.

Zuchten is heel normaal, wat Ronnie zei. En bij stilstand dus inderdaad na een paar keer pompen, pedaal keihard, is ook normaal.

Piepen is gewoon raar.

Wil je het echt weten, dan moet je met iemand op zoek gaan. Jij pompen, iemand luisteren. Bij de trommels achter, bij de rembekrachtiger onder de kap, bij je pedaal etc.

bluskabouter

Forumguru
dit geluid komt van de trommels achter,ik hoor het af en toe ook.
is volgens mij onschuldig en wordt veroorzaakt door de beweging binnen in de trommels.

Bovenaan Onderaan